Po zhruba roce chtějí v Líbeznicích upravit nový obchvat.

Po zhruba roce chtějí v Líbeznicích upravit nový obchvat. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Středočeské obce touží po obchvatech, někde už je ale chtějí upravit

  • 3
Obchvat středočeských obcí ne všude pomohl. Zatímco v Kolíně ulevil dopravě na průtahu města, naopak v Líbeznicích u Prahy si i po více než roce od otevření stále stěžují na hustý provoz a plánují dopravní změny. ŘSD zároveň chce obchvaty dalších obcí, zatím na ně ale nejsou peníze.

Automobilů, které Kolínem jen projíždějí, po dvanácti dnech od otevření nové silnice kolem města ubylo. Vedení radnice chce během Vánoc upravit intervaly semaforů na průtahu, konkrétně v Jaselské ulici, aby se průjezd ještě zrychlil.

"Otevření se hned o víkendu a hlavně v pondělí promítlo do dopravy, ale jsme opatrní. I odborníci doporučují vyčkat na závěry, protože každý si chce obchvat vyzkoušet, projet trasu a někteří se třeba do města vrátí," uvedl místostarosta Kolína Tomáš Růžička.

Přesto už objednal firmu, která upraví software semaforů na průtahu městem. "Okolní křižovatky byly dřív potlačené, chodci museli na světelném přechodu dlouho čekat. Interval se zkrátí," vysvětlil Růžička.

Kde plánují obchvat

Slaný - přeložka I/16

Mělník - stavba I/9, I/16, 1. stavba obchvatu ze 4 etap

Řevničov - stavba R6, obchvat je 2. stavbou z 5 etap

Krupá - stavba R6, přeložka I/6

Hořesedly - stavba R6, přeložka I/6 je 4. stavbou ze souboru 5 etap

Hořovičky - stavba R6 je 5. stavbou, poslední z úseku Nové Strašecí - hranice Středočeského kraje

Olbramovice - přeložka silnice I/3

Malín-Kuchyňka - přeložka I/38

Církvice - přeložka I/38

Luštěnice - přeložka I/38

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Zároveň mají v plánu i další úpravy, ale ty se neuskuteční v nejbližší době. Zatím je obchvat uveden do předčasného užívání, ke kolaudaci dojde příští rok a tím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) průtah převede na nižší třídu.

"Uvažujeme, že jedno místo, kde je čtyřpruhová silnice, upravíme na dvoupruhový provoz a krajní pruhy bychom využili pro cyklostezku, rozšíření chodníků a zeleň včetně parkování, kde bude potřeba," doplnil Růžička.

Líbeznice chtějí stavět by-pass

Upravovat provoz ve městě chtějí také v Líbeznicích, ale úplně z jiného důvodu. Obchvat funguje přes rok, ale v centru jsou stále kolony a často v nich uváznou autobusy.

Může za to napojení silnice I/9 na dálnici D8, které kapacitně nestačí. Je na něm kruhový objezd, ale jelikož je neustále ucpaný, řidiči raději dál využívají trasu přes Líbeznice a další obce. Navíc je to od Mělníka kratší cesta do Prahy.

Vedení města nechalo zpracovat průzkum o dopravní zátěži. Před existencí obchvatu tudy projelo 20 tisíc aut, dnes je to jen o polovinu méně. Jediné pozitivní je, že už tudy nejezdí kamiony.

"U nás je to specifický problém. Na křižovatce s dálnicí je úzké hrdlo a ve špičkách jsou tam dlouhé kolony. Na každém rameni projede více než 12 tisíc vozidel," upozornil starosta Líbeznic Martin Kupka s tím, že jednal s ŘSD o stavbě takzvaného by-passu. Řidiči od Mělníka tedy budou mít nové rameno, jež se kruhovému objezdu vyhne a na D8 se rychleji napojí.

Na stavbu se sice už zpracovává studie vlivu na životní prostředí, ale podle Karla Přibyla z ŘSD by se mohlo začít stavět nejdřív v roce 2014.

"Hledáme možnosti, jak tranzitní dopravu omezit. Semafor je nejzazší opatření. Hledáme modernější řešení, které by zajistilo, že ti, kteří sem nemusí, tak sem nevjedou," řekl Kupka.

Letos se kromě kolínského obchvatu otevřel i nymburský, ale to jsou zřejmě na delší dobu poslední takové stavby. ŘSD má v plánech dalších asi deset obchvatů, ale ještě se nezačalo stavět. "Církvice, Malín, to vše je v přípravě. V Olbramovicích jsme začali vykupovat pozemky, ale asi jen třetina lidí má zájem je prodat," dodal Přibyl.