Ministerstvo dopravy zkoumá možnost odklonění kamionů ze středočeských obcí prostřednictvím spojnice dvou dálnic. Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy zkoumá možnost odklonění kamionů ze středočeských obcí prostřednictvím spojnice dvou dálnic. Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Středočeským obcím má ulevit od kamionů nová spojnice mezi dálnicemi

  • 16
Vesnice ve středních Čechách sužované hustou kamionovou dopravou by si v budoucnu mohly oddechnout díky spojnici dálnic D1 a D11. Ta by mohla být hotová ještě před dokončením východní části Pražského okruhu. Kudy spojnice povede, ministerstvo ještě neví.

Brněnskou dálnici D1 a královéhradeckou D11 má spojit dvouproudá silnice. Ministerstvo její stavbu chystá ve spolupráci se Středočeským krajem. Potvrdil to ministr Antonín Prachař, který se kvůli tomu sešel s hejtmanem Milošem Peterou.

„Chceme řešit problém obcí, které jsou zatěžovány tranzitní dopravou. Zadali jsme odborníkům vypracování variant, kudy by trasa mohla vést,“ uvedl.

Podle něj se rozhodně nejedná o náhradu za Pražský okruh, jehož trasu od Říčan do Běchovic zrušil soud. Výstavba okruhu je prý záležitostí pražského magistrátu, který musí plány upravit.

Jak ulevit dopravě

Odborníci na dopravu dostali zadání na vypracování variant propojení brněnské dálnice D1 s hradeckou D11. Neměla by to být náhrada Pražského okruhu, jehož výstavbu na trase od Říčan do Běchovic zastavil soud. Studie by měla být hotová na začátku září, do konce letošního roku pak má být uzavřeno jednání se starosty. Mohlo by se jednat o přeložku silnice 101, která spojuje obě dálnice přes Říčany a Úvaly.

Hejtman Petera nepopírá, že může jít i o záložní variantu pro případ, že by okruh vůbec nevznikl. „Doprava v okolí Prahy se řešit musí, a když selhala jedna varianta, musí se najít jiná. Na kraji bude, abychom zjistili názor obcí a společně dali dohromady memorandum o spolupráci,“ dodal Petera.

Ani jeden nechce zatím prozradit, kudy by případná nová silnice mohla vést. Chtějí totiž nejprve oslovit starosty dotčených obcí. Ministr alespoň zmínil, že studie by měla být hotová začátkem září a že jednání se starosty by chtěl uzavřít do konce letošního roku.

Podle Prachaře má silnice využít plánované obecní obchvaty. Jako nejpravděpodobnější se proto jeví přeložka silnice 101, která spojuje obě dálnice přes Říčany a Úvaly.

Starostové obcí, kterými po této cestě projede denně několik set kamionů, nemají zatím na plán jednotný názor.

Říčanský Vladimír Kořen upozorňuje, že poblíž města už není pro podobnou stavbu prostor, protože u Kolovrat má vést právě trasa Pražského okruhu.

„Pokud by silnice vedla tam, kde měl být Pražský okruh, tak nemáme námitek. Kdyby cesta měla vést dál, tak tam leží přírodní park Rokytka a s tím už bychom měli problém,“ uvedl.

I přes zákaz dvě stě kamionů denně

Naopak Vladimír Trojan, starosta Škvorce, kudy si často zkracují cestu kamiony v okolí Úval, nápad vítá. „Zakázali jsme kamionům vjezd, přesto jich obcí projede až dvě stě denně. Máme už určené území pro obchvat obce, takže bychom byli připravení,“ vysvětlil.

S téměř stejným nápadem, jak se zbavit kamionů, nedávno přišel také starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček. S ministrem dopravy se dohodl na návrhu propojení teplické dálnice D8 a rychlostní silnice R7 na Slaný.

Stejně jako na Praze-východ není na sever od Prahy stále dokončený okruh města a kamiony tam také projíždějí středem obcí. Proto plán získal podporu i u dalších starostů, kteří už dokonce s ministerstvem uzavřeli memorandum o spolupráci.