Obytný soubor Braník podle představ developera

Obytný soubor Braník podle představ developera | foto: Vizualizace: Multiprojekt

Obyvatelé Braníku nechtějí novou čtvrť, ruší prý charakter místa

  • 6
V pražském Braníku, na nepříliš využívaném a poněkud zarostlém pozemku u Jižní spojky, by měly vyrůst čtyři nové bytové domy. Investor slibuje, že tu vybuduje centrum pro všechny. Místní lidé ale s chystaným záměrem nesouhlasí a protestují, sepsali už i petici. Tu ale developer označil za zkreslenou.

Přestože je plocha na místě někdejších zelinářských zahrad u Vrbovy ulice roky prázdná, lidem se nelíbí, že by zde měla vyrůst celá nová čtvrť se zhruba 400 byty a dalšími tisíci metry čtverečními komerčních ploch. Co návrhu vytýkají, je podle nich velikost a "neuctivost" vůči staré branické zástavbě. Teď projekt leží na magistrátu.

"Vždyť by tu mohly místo toho stát drobnější stavby, které splynou s charakterem starého Braníka a nezlikvidují zeleň a veřejný prostor," vysvětlila za občanské sdružení Náš Braník Adéla Gjuričová a nabádá lidi k podpisu petice.

Ovšem zástupci developera se hájí tím, že jejich domy naopak navazují na domovní bloky, které jsou nedaleko. "Navíc chceme mezi postavenými domy vybudovat veřejně přístupný park a v přízemí budov řadu obchodů a služeb," hájil novou čtvrť Václav Havrlant ze společnosti Multiprojekt.

Podle něj by tak vzniklo obchodní centrum celého Braníka, které by přirozeně splynulo s Branickým náměstím. "Jednáme o tom, aby zde byla prodejna potravin. Dále tu může být infocentrum a třeba i pošta," přiblížil plány Havrlant.

Místní lidé se obávají i zvýšené dopravní zátěže

Ovšem členové občanského sdružení se i tak obávají, že se vzniklý vnitroblok stane uzavřeným celkem a park využijí jen lidé bydlící v postavených domech.

"Navíc zde přibude mnoho aut, která zhorší už tak špatnou dopravní situaci," varovala Gjuričová. Ze studie, kterou si nechal od Technické správy komunikací Multiprojekt zpracovat, vyplývá, že přes centrum Braníka v současné době oběma směry jezdí téměř 13 tisíc aut denně.

V roce 2016, kdy má soubor obytných domů stát, bude toto číslo zhruba o dva tisíce větší, přičemž 800 aut budou řídit lidé bydlící v nové čtvrti.

Petici odpůrců, která pracuje s vizualizacemi nové čtvrti, ovšem developer napadl, že je zkreslená a navržené domy působí mnohem mohutněji. "Převzali náš původní zákres do fotky a graficky ho upravili tak, že je jiný než skutečnost. Je to manipulace," rozčílil se Havrlant a poukazoval na analýzu, kterou zpracovali jeho grafici.

"Vycházíme z dat, která investor předložil magistrátu a zkušení lidé z nich vytvořili námi prezentovanou podobu. Nic jsme nepřeháněli a nevymýšleli si," oponovala Gjuričová. Zdá se, že boj bude nejspíš hodně dlouhý.