"Předpokládáme, že se tak stane na konci jara," řekl mluvčí vršovické radnice Jan Charvát. Podle něj lze očekávat souboj dvou protichůdných názorů. Jedni k privilegovanému stání vzhlížejí s nadějí zajištěného místa před domem pro své auto, druzí se naopak obávají, že návštěvy k nim mířící nebudou mít kde zastavit.
Starosta Milan Richter tvrdí, že se městská část k žádné variantě nepřiklání a že vše nechá plně na obyvatelích Prahy 10.
Jedno je ale jisté už teď. Pokud bude většina z nich pro modré zóny, radnice je zavede plošně na celém svém území. "Nechceme, aby se problém s parkováním jen přelil do jiné části Prahy 10, což by kvůli dobré obslužnosti městskou hromadnou dopravou patrně nastalo," vysvětlil Richter.
Jeho slova potvrzuje zkušenost z Vršovic a Vinohrad, které sousedí se "zapovězenou" Prahou 2 a 3. Tam je dnes situace s parkováním nejhorší.
Živnostníci dostanou dobrou cenu
"Relativně lepší je to v okrajových částech dále od centra, jako jsou Malešice a Záběhlice," zanalyzoval starosta.
Pokud se lidé v referendu vysloví pro zavedení zón, je podle mluvčího Jana Charváta pravděpodobné, že ulice Prahy 10 "zmodrají" už na začátku roku 2013. "Nechceme podnikatele na našem území nějak zvlášť omezovat, proto v případě zavedení placeného stání cenu za parkovací kartu od té běžné snížíme," uklidnil živnostníky Charvát.
Starosta Richter k tomu dodal, že je nezbytně nutné, aby nastavený režim umožnil podnikatelům, řemeslníkům i obchodníkům přístup k jejich provozovnám.
Desítka zřejmě nebude poslední, která zpoplatní parkování. Od začátku příštího roku by ráda zóny placeného stání zavedla i Praha 9 - ale nikoliv na celém území městské části. Radnice chce zpoplatnit parkovací místa jenom ve Vysočanech a Libni. Nuselská radnice zase uvažuje, že přednostní parkování zavede u stanic metra ve své čtvrté městské části.