Loni přibylo ve Středočeském kraji nehod. Mrtvých je ale méně. Ilustrační foto

Loni přibylo ve Středočeském kraji nehod. Mrtvých je ale méně. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Odborníci zkoumají středočeské přejezdy. Loni na nich přibylo nehod

  • 18
Desítkami železničních přejezdů ve Středočeském kraji se začali zabývat odborníci. Přestože počet mrtvých se v loňském roce v kraji snížil, nehod je naopak více. Tři přejezdy už prošly rekonstrukcí. Ta se ale příliš nepovedla v Čáslavi. Pro chodce je tady situace naopak nebezpečnější, musí chodit silnicí.

Nehod se loni stalo 37, o tři více než v předchozím roce (celorepublikový souhrn najdete zde). Například na jednom z přejezdů v Březně u Mladé Boleslavi se staly hned dvě nehody a stejně tak v Černošicích. Zatímco v Březně je přejezd chráněn pouze výstražnými kříži a havarovaly tady s vlaky automobily, v Černošicích jsou světla a závory a s vlakem se střetli lidé. Například jedenáctiletý chlapec v červnu vjel na koloběžce přímo pod vlak.

"Stejně jako to dělají jiní lidé, i on podlezl závoru. Jeden vlak projel, ale jel ještě druhý a ten ho srazil. Byl těžce zraněný," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

OPRAVA V ČÁSLAVI

Zatím se oprava přejezdu příliš nepodařila v Čáslavi na Kutnohorsku. Zhruba před rokem sice zrekonstruovali přejezd v Chotusické ulici, ale pro chodce je teď ještě nebezpečnější. Chybí totiž chodník. Nové vedení radnice chce vyjednávat se SŽDC, aby udělala přechod pro chodce. Jde o hlavní trať z Havlíčkova Brodu do Kutné Hory.

Podle něj se při žádných nehodách nezjistilo, že by pochybení bylo na jejich straně. Vždy za to mohli řidiči či chodci. "Tady jsou závory. Víc už přejezd zabezpečit nelze. Jedině postavit nadchod, ale podle zkušeností víme, že lidé si stejně dál krátí cestu přes koleje," míní Drápal.

Přejezdy zkontrolují odborníci

Desítkami železničních přejezdů, na kterých jsou často nehody, se již zabývají odborníci z Fakulty dopravní ČVUT. Seznam jim poskytla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a profesoři se zhruba dvaceti studenty mají za úkol vyřešit, co se dá s nebezpečnými přejezdy udělat.

"Už loni jsme navrhovali u některých přejezdů řešení. Vím o tom, že se už upravil přejezd v Osově na Berounsku," uvedl Josef Kocourek z ČVUT s tím, že tady bylo husté křoví, přes které nebylo vidět. Kromě vysekání křoví se udělaly i příčné pruhy na silnici.

V seznamu jsou například přejezdy, které jsou blízko křižovatek. "Na jedné je kromě toho i divoké dopravní značení. Řidiči si myslí, že jsou na hlavní, ale najednou je tam stopka kvůli přejezdu. V Mělníku je vyhlášený přejezd u křižovatky, kde jsou často nehody. Řidiči se raději střetnou v křižovatce s jiným autem než s lokomotivou," poznamenal Kocourek.

Loni zrekonstruovala SŽDC v kraji tři přejezdy. Na jednom se vyměnily kříže za světelné signalizace, dva přejezdy se světly mají navíc závory. "Pravidelně se schází krajské komise s policií, Drážním úřadem a obcemi s cílem zlepšit konkrétní situaci," podotkl mluvčí SŽDC Pavel Halla.