Ulice 5. května je dlouhodobě přetížená automobilovou dopravou.

Ulice 5. května je dlouhodobě přetížená automobilovou dopravou. | foto: Čeněk Třeček, iDNES.cz

Odhlučnění magistrály je v nedohlednu, Praha 4 s ním chce začít sama

  • 69
Praha 4 nechce vzdát boj za odhlučnění části magistrály na jejím území. Po středečním verdiktu Ústavního soudu, který určil, že Praha nemusí nijak řešit hluk v okolí hlavní pražské tepny, se chce městská část pokusit řešit palčivý problém sama. Skupina expertů a politiků teď pracuje na návrhu nové podoby magistrály.

Lidé z Michle, které dlouhodobě trápí nadměrný hluk z magistrály, jsou z rozhodnutí Ústavního soudu zklamaní. Soud totiž vyhověl stížnosti hlavního města na rozsudek, jenž Praze ukládal odhlučnit magistrálu v ulici 5. května (více čtěte zde).

"Je to pro nás nesmírné zklamání, soud neochránil naše vlastnická práva a právo na ochranu zdraví, dal přednost ochraně práv města," komentovala rozsudek jedna z místních obyvatelek Alžběta Rejchrtová.

Obyvatelé Prahy 4 však přesto naději na klidnější budoucnost stále mají. Město tvrdí, že omezování provozu na magistrále chystá, ale až po dokončení městského okruhu - tedy nejdříve v roce 2018.

Podle urbanistů a dopravních expertů existuje několik možností, jak se s magistrálou vypořádat dříve. Například zúžením jízdních pruhů, které automaticky přiměje řidiče zpomalit. Nebo výraznějším oddělením magistrály od začátku dálnice. "Musí se ale řešit jako celek, a to je na politicích," řekl architekt Jan Linha, který se zabývá urbanismem.

Praha 4 nedávno přišla s nápadem vytvořit skupinu, v níž experti a politici z Prahy 2 a 4 i magistrátu pracují na návrhu budoucí podoby magistrály. "Chceme rozdělit ulici 5. května středovým zeleným pásem a vrátit na ni život, obchody a přechody," popsal starosta čtyřky Pavel Horálek aktuální plány.

Jenže k tomu, aby se s úpravami začalo už před dokončením městského okruhu, který má z magistrály odvést značnou část aut, je skeptická nejen řada expertů, ale i místní obyvatelé. "Zelený pruh na magistrále je dobrá varianta, ale až ve chvíli, kdy tam bude jezdit třeba 40 tisíc aut, nikoliv dnešních 100 tisíc," prohlásila Rejchrtová.

Místní proto mají v plánu jednat s politiky z magistrátu a přesvědčit je, aby omezili počet aut na magistrále. "Například mýtné je dobrý nápad," jmenovala Rejchrtová jednu z variant, která se v úvahách města objevuje.