Vizualizace nového letiště ve Vodochodech

Vizualizace nového letiště ve Vodochodech | foto: Letiště Vodochody.

Odpůrci letiště ve Vodochodech přišli o argument, snížily se limity hluku

  • 9
Odpůrci plánovaného rozšíření letiště ve Vodochodech přišli minulý týden o významný argument. Už si nemohou stěžovat, že budou ohroženi nadměrným hlukem přistávajících letadel. Ministerstvo zdravotnictví zmírnilo totiž od 1. listopadu hlukové limity.

Nová vyhláška ulevila letištím, ale zároveň zkomplikovala život lidem žijícím v jejich okolí. Odborníci změnu kritizují - studie totiž dokazují, že velký hluk ohrožuje zdraví.

Změna vládního nařízení, kterou provedlo ministerstvo zdravotnictví k 1. listopadu, tak představuje pro obyvatele okolí Vodochod zásadní problém. "Významně to komplikuje hodnocení hlukové zátěže. V případě letecké dopravy to dokonce zkresluje," řekl starosta Líbeznic Martin Kupka, vůdčí postava iniciativy Stop letišti Vodochody.

Novinka totiž především změnila způsob měření hluku. Počítá s překročením limitu, u letadel až o tři decibely. Důvodem je předpoklad, že při měření došlo k odchylce například kvůli povětrnostním podmínkám. Hygienici tak k výsledku docházejí zprůměrováním naměřených hodnot za půl roku místo dosavadních osmi hodin. "To absolutně nevypovídá o zátěži při přeletu letadla," zlobí se líbeznický starosta.

Ministerstvo zdravotnictví tvrdí, že takto upravilo českou legislativu podle evropské.

Kritizovaný zákon nahradila vyhláška

Je zajímavé, že ke změně vládního nařízení došlo jen několik dní poté, co obce z okolí vodochodského letiště odevzdaly na ministerstvu životního prostředí připomínky ke třetí verzi studie vlivu na životní prostředí (EIA).

Letiště Vodochody

* O modernizaci letiště a rozšíření provozu se uvažuje už několik let, samospráva v okolních obcích je však vesměs proti.
* Chce odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií.
* Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta.

V ní iniciativa Stop letišti Vodochody pracovala ještě se starým způsobem měření zátěže. "Jinak to ani nešlo," říká starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček.

Ministerstvo zdravotnictví původně připravovalo zcela nový zákon, který by zmírnil hlukové limity. Pod tlakem občanských sdružení od toho ale upustilo a vydalo se cestou vyhlášky. Tu je totiž jednodušší schválit.

"U nás to funguje tak, že se přijímají různé vyhlášky, které ani neprojdou zdravotnickým výborem," kritizuje postup resortu ministra Leoše Hegera místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Kateřina Klasnová.

Německá studie: Hluk je zdraví nebezpečný

Starostové semknutí v iniciativě Stop letišti Vodochody přitom už delší dobu upozorňují na různá zkoumání, která potvrzují negativní vliv hluku ze startujících letadel na zdraví lidí.

Ředitel Psychiatrické léčebny v Bohnicích Martin Hollý poukazuje na dopad především na děti. "Zvýšený hluk může navíc podporovat u citlivých osob agresivní reakce vycházející z nepochopení komunikace," uvedl Hollý.

K závažnému zjištění před časem došel i německý Spolkový úřad pro životní prostředí, který posuzoval stížnosti lidí žijících kolem letišť v Kolíně a Bonnu. Uznal, že osoby vystavované hluku startujících letadel jsou ve zvýšené míře ohroženy srdečními onemocněními, ženy i depresemi.

Podle starosty Martina Kupky nová vyhláška začala platit i proto, že tato problematika je pro řadu politiků těžko uchopitelná. Líbeznickému starostovi připadá způsob, jakým ministerstvo zdravotnictví uvedlo novou vyhlášku v platnost, přinejmenším zvláštní.

"Zákon neprošel, vymysleli proto vyhlášku. Napsali jsme kvůli tomu premiéru Petru Nečasovi," poznamenal bývalý mluvčí vlády, nyní jeden z těch, o kterých se mluví jako o kandidátovi na středočeského hejtmana.