Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kandidáti na primátora v Praze chtějí okruhy. Netuší ale, kudy je vést

  19:33aktualizováno  19:33
Kandidáti na primátora hlavního města Prahy slibují urychlenou dostavbu klíčových dopravních staveb. Často ale nemají jasno, kudy je vést. Spory se vedou o trasy obou okruhů kolem hlavního města. V Praze přitom od dostavby tunelu Blanka žádná zásadní dopravní stavba nevznikla.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jindřich MynaříkMAFRA

Výrazné prodražení stavby i problémy s navlhlými kabely muselo řešit vedení Prahy v souvislosti s budováním komplexu Blanka. Přes nejrůznější problémy byl konečně zprovozněn v září roku 2015. Dalších významných dopravních staveb je však nedostatek a s žádnými se dokonce ani doposud nezačalo.

Přitom doprava v Praze houstne a kapacita silnic tomu nestačí. I proto se toto téma stává jedním z klíčových před blížícími se komunálními volbami. Urychlenou dostavbu nejdůležitějších projektů v oblasti dopravní infrastruktury sice slibují všechny oslovené politické subjekty, zdaleka ne vždy ale vědí, kudy chtějí hlavní tepny vést.

Palčivá je zejména otázka dobudování vnitřního Městského okruhu. Trasování jeho chybějící čtvrtiny mezi vyústěním Blanky u křižovatky Pelc-Tyrolka v Troji a Štěrboholskou radiálou totiž takřka celé volební období rozdělovalo vládnoucí koalici ANO, ČSSD a Trojkoalice (STAN, Zelení, KDU-ČSL). 

Navrhované řešení přezdívané Blanka 2 se třemi tunely a mimoúrovňovými křižovatkami kritizovali jako příliš nákladné a zdlouhavé především Zelení. Místo toho prosazovali takzvanou duální verzi dostavby s využitím stávajících komunikací.

Nyní se ale už tak vyhraněně neprezentují. „U okruhů je potřeba najít konsensus především s místními obyvateli, zda je pro východní část města lepší duál, či Blanka 2,“ říká nyní lídr Zelených Ondřej Mirovský. Zcela jasno, kterou variantu preferovat, nemají ani Piráti. Podle jejich jedničky na kandidátce Zdeňka Hřiba chce strana hledat nejlepší poměr ceny a rychlosti řešení s přiměřeným dopadem na životní prostředí. A konkrétně se nevyjádřilo ani uskupení Praha sobě.

Pouze ODS, ČSSD, koalice TOP 09 se STAN i komunisté se zřetelně hlásí k variantě, která počítá s tunely. Hnutí ANO na dotazy redakce neodpovědělo.

Okruh přes Suchdol

Podle mnohých adeptů na primátorský řetěz je ale absolutní prioritou dostavba vnějšího okruhu kolem metropole označovaného jako D0. Tu má sice v režii stát, město však může do podoby projektu výrazně promluvit. Jenže strany, které kandidují do zastupitelstva hlavního města, jsou v tomto případě ještě více nerozhodné.

Přitom nejde o málo. Chybí východní úsek číslo 511 kolem Běchovic a zejména zhruba dvacetikilometrová část na severu. Tam je situace dlouhodobě zablokovaná, neboť primárně prověřovanou jižní variantu kolem Suchdola suchdolská radnice odmítá a takzvaná severní trasa je podle řady kritiků mimo jiné příliš vzdálená od města.

Jen lídr TOP 09 Jiří Pospíšil se přiklání k jižnímu trasování za předpokladu budoucího odsunu kamionů zcela mimo město. A hlavní tvář ODS pro volby Bohuslav Svoboda chce řešení, které „půjde rychleji postavit“. Ostatní lídři se konkrétní odpovědi zcela vyhnuli.

Podle jedničky sociálních demokratů Jakuba Landovského je nutné více naslouchat dotčeným městským částem. To ale neznamená, že stojí za Suchdolskými. „Severní varianta, která vede v podstatě celá Středočeským krajem, není na realizaci téměř vůbec připravena,“ říká Landovský s tím, že v případě tohoto řešení by zase protestovali jiní.

Odborník z Ústředního automotoklubu Igor Sirota je přesvědčen, že by se měly oba okruhy urychleně dostavět dle variant, které jsou nejvíce rozpracované. „Jinak nikdy neskončí diskuse, kudy vést trasu. U nás jsou takové dohady a řešení všech náležitostí k povolení stavby daleko náročnější než výstavba samotná,“ říká Sirota. Přiklání se tedy k jižní variantě vnějšího okruhu a trase s tunely u okruhu vnitřního. Tvrdí, že každé řešení je špatné – vždy se najde někdo, kdo bude nesouhlasit. „Je to ale stále menší zlo než nestavět nic,“ dodává.

Naopak v čem mají lídři zcela jasno a dohodnou se, je rozšiřování infrastruktury pro hromadnou dopravu. Slibují metro D i další rozvoj tramvajových tratí a železnice. Piráti dokonce přicházejí s myšlenkou tramvajového okruhu nebo s výrazným přesunem nákladní dopravy na železnici. Zelení zase chtějí prosazovat budování kapacitní železnice přes centrum, která povede pod zemí. Také plánují podobně jako ČSSD zahloubit ulici V Holešovičkách v Praze 8.

Sociální demokraté kromě toho podporují dostavbu Radlické radiály, naopak v případě té Vysočanské a Břevnovské nejprve žádají souhlas radnic Prahy 9 i Prahy 6. A Spořilovská radiála by se podle nich měla dočkat zastřešení. Koalice TOP 09 a STAN v neposlední řadě navrhuje vytvořit funkci městského koordinátora všech komplikovaných dopravních projektů.

Na jejich budování i uvnitř města by se podle všech oslovených lídrů měl finančně podílet také stát. „Vnitřní okruh je nákladná stavba, kterou Praha sama zřejmě finančně nezvládne. Dotace v jakékoliv formě proto budou zapotřebí,“ shoduje se se svými konkurenty Jan Čižinský (Praha sobě). Podle ODS by naopak Pražský okruh nemusel čekat na dotace z Evropské unie a dostavba by se mohla uskutečnit bez nich.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...

Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Další z rubriky

Prioritní jsou pro nás okruh, metro i rychlodráha, říká Stuchlík

Kandidát ANO na pražského primátora Petr Stuchlík na tiskové konferenci k...

Ve středu dopoledne představil kandidát ANO na pražského primátora Petr Stuchlík své řešení pro pražskou dopravu....

VIDEO: Motorkář ujížděl policistům a havaroval. Našli u něj drogy

Policie honila opilého a zdrogovaného motorkáře

Policisté motorizované jednotky si v sobotu před půlnocí všimli v Praze motorkáře, kterého chtěli zkontrolovat a...

Budova VŠCHT je funkční, krásná a má vlastní pivovar, kde se vaří Lachout

VŠCHT má vlastní pivovar, kde se studenti učí vařit pivo Lachout (Lahodná...

Chemie často patří ve škole k obávaným předmětům, její praktické využití se vytrácí v biflování vzorečků. Jaké...

Najdete na iDNES.cz