Praha chce zklidnit Malou Stranu, zvažuje sloučit pruhy pro tramvaje a auta

  19:45aktualizováno  19:45
Pražští radní chtějí odradit řidiče aut od jízdy centrem Prahy a snaží se je nasměrovat do tunelů. Plánují proto úpravy ulic na Malé Straně a zvažují tři návrhy, jak dopravu omezit. Praha 1 je pro to, aby řidiči jezdili jen po spodní části Malostranského náměstí v jednom směru po kolejích.

Malostranské náměstí je pro Prahu zapeklitým dopravním problémem. První ze tří návrhů doporučuje vést auta i tramvaje ve stejné stopě. | foto: Atelier Hájek

Na změnách pracuje magistrát i radnice Prahy 1. Radní v úterý odsouhlasili pokračování příprav rekonstrukce Malostranského náměstí, jehož novou podobu připravil Atelier Hájek.

Souběžně také běží plány na úpravy území mezi mostem Legií a Újezdem. Oba projekty citelně omezí pohodlí řidičů při cestě skrz Malou Stranu.

„Chceme využít toho, že existuje objízdná trasa tohoto území pomocí tunelu Blanka, a úpravy směrovat tak, aby tato místa řidiče nelákala, pokud tam nemají cíl nebo začátek své cesty,“ líčí náměstkyně primátorky Petra Kolínská (zelení).

Nepříjemná cesta, méně řidičů

Otevření tunelového komplexu se na počtu vozů na Malé Straně ostatně už projevilo. Před jízdou centrem však preferují Blanku zejména řidiči cestující ze severu.

„Z opačné strany je do tunelu horší nájezd, jelikož řidiči musí na Smíchově dost kličkovat, aby se do něj dostali,“ vysvětluje menší pokles dopravy ve směru z jihu náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Praha však chce území zklidnit ještě více.

Z vedení města dokonce zaznívaly názory, že by do části Malé Strany měly být umístěny značky, které vjezd řidičům zakážou, vyjma těch, kteří v lokalitě bydlí či pracují. Proti takovému řešení je však třeba Praha 1.

Fotogalerie

„Než aby se vymezovalo, kdo do této zóny smí, to zatím spíše směřuje ke stavebním úpravám, díky kterým bude průjezd lokalitou pomalý a pro řidiče nepříjemný,“ říká Kolínská.

Jednou takovou úpravou má být změna uspořádání vozovky v oblasti Újezdu. Těsně za odbočením do Zborovské ulice ve směru od mostu Legií mají totiž nově auta i tramvaje jezdit Vítěznou ulicí ve společném pruhu a pokračovat tímto způsobem až na Malostranské náměstí.

Řidiči tak budou častěji a déle čekat za tramvajemi, zejména v zastávkách. „Lidé budou vědět, že projíždět touto historickou částí je pro ně pomalejší a méně pohodlné než cesta tunelem,“ říká Richard Bureš (ODS), místostarosta Prahy 1.

V oblasti by podle něj měla být navíc snížena povolená rychlost na třicet kilometrů v hodině. Nově umístěné cedule by pak řidiče informovaly o rychlosti průjezdu Malou Stranou. „Když zjistíte, že tunelem budete v Dejvicích za osm minut a rovně Karmelitskou za dvacet minut, kudy pojedete?“ ptá se Bureš.

Kromě zklidnění dopravy by podle něj mělo spojení pruhů pro tramvaje a auta umožnit i rozšíření chodníků a celkovou obnovu dnes nepříliš vábné Vítězné ulice.

Stromy a fontána až příští rok

Další dopravní opatření Praha zvažuje na Malostranském náměstí, na jehož rekonstrukci chce město získat stavební povolení ještě letos. První práce by mohly začít příští rok. Už loni v červenci z prostranství zmizelo parkoviště.

„Chceme na náměstí doplnit stromy, vodní prvek či sjednotit úroveň jeho plochy tak, aby tam bylo co nejméně bariér,“ říká Kolínská. Mimo tyto zásahy by však mohlo dojít i k omezení tamní dopravy.

Součástí dopracované studie, kterou v úterý projednávali radní, jsou tři návrhy, jak toho docílit. Z nich si teď Praha vybírá. „Zatím je shoda na tom, že se nebude hýbat s kolejemi a nebudou se na ně ani pouštět vozidla,“ dodává Kolínská.

S tím souhlasí i Dolínek. Zejména proto, že náměstím projede tramvaj každých 48 vteřin a v podjezdu do Letenské ulice si navíc musí soupravy dávat přednost.

„Z bezpečnostních a dopravních důvodů proto nemůžeme auta pouštět na náměstí rovně z Tomášské ulice, protože by najížděla tam, kam se mají vejít tramvaje,“ říká náměstek.

To však v zásadě vyřazuje první a třetí návrh, které s auty na kolejích počítají. V tom prvním by po nich totiž jezdila vozidla v obou směrech a do horní části náměstí nad kostelem svatého Mikuláše by směla nově jen vozidla rezidentů a zásobování. Právě tudy dnes náměstí objíždějí řidiči, kteří cestují ze severu. Třetí návrh na koleje vysílá z Tomášské ulice jen řidiče ze severu a ty z jihu ponechává ve vlastním pruhu, jak je tomu dnes.

Jako nejpravděpodobnější se tak podle Dolínka zatím jeví prostřední varianta, která veskrze zachovává dnešní dopravní řešení, a tedy i tramvaje oddělené od aut. Řidiči přijíždějící ze severu by dál objížděli náměstí po jeho vrchní straně. I tento návrh počítá se změnami zejména v horní části náměstí, kde by mělo ubýt parkovacích míst.

Naproti tomu radnice Prahy 1 preferuje třetí variantu. Tedy tu, ve které řidiči jezdí jen po spodní části náměstí v jednom směru po kolejích. „Myslíme si totiž, že má-li se nějaké místo zklidnit a mají se tam konat kulturní akce, je to vrchní část náměstí, ne ta spodní,“ říká Bureš.

Dodává, že je třeba provést další měření dopravních vztahů, které odhalí, zda nebude Valdštejnská ulice kvůli společnému provozu tramvají a aut na Malostranském náměstí ucpaná až na Klárov.

Zatím tedy není zcela jasné, ke kterému řešení se magistrát přikloní. Podle Kolínské o tom budou radní znovu jednat v polovině února.

Autor:


Nejčtenější

Prahu zaplnily sdílené koloběžky, jezdci ohrožují lidi jízdou po chodnících

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018)

Segwaye i skútry z centra zmizely, chodci v Praze však stále musejí být na pozoru. Hlavní město zaplavila „zelená vlna“...

Ostuda ruských mladíků v Příbrami: hromadná bitka na ledě i s diváky

Ruští hokejisté do 18 let během zápasu v Příbrami.

V pořádnou kovbojku se změnil závěr přípravného utkání mezi hokejovými mladíky z Česka a Ruska. Na příbramském ledě...



Serena to neustála, měla se omluvit, řekl Štěpánek v Rozstřelu

Tenista Radek Štěpánek v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel

Ještě jednou mu bude tleskat zaplněná hala. Tak jako v dobách, kdy pro Česko dřel v Davis Cupu nebo sváděl náramné...

Zvolení Ratha se nelíbí stranám v Hostivici. Volby napadly u soudu

David Rath

Zástupci strany HOme, tedy Hostivice město, podali ke krajskému soudu stížnost proti vzniku mandátu Davida Ratha, jenž...

Dokázali jsme skoro zázrak, zhodnotila se Krnáčová. Lituje pádu lávky

Končící pražská primátorka Adriana Krnáčová vystoupila na tiskové konferenci ke...

Končící pražská primátorka Adriana Krnáčová před novináři bilancovala svou kariéru v čele magistrátu hlavního města....

Další z rubriky

Soused uprchlé mamby volal strážníky na hada ve sklepě, byl gumový

Ilustrační snímek

Pražští strážníci se ve čtvrtek vrátili do Hlubočep hledat dalšího hada. Nedaleko místa, kde utekla mamba zelená, se...

Soud zprostil obžaloby policistu, který loni autem srazil dívku

Policisté poskytují první pomoc ženě, kterou v neděli krátce po druhé hodině...

Obvodní soud pro Prahu 1 dnes zprostil obžaloby policistu, který loni na konci října srazil ženu před pražským...

Jedna z lávek na železničním mostě u Výtoně je průchozí, další bude za rok

Skončila oprava lávky pro pěší na železničním mostě na Výtoni (18.10.2018)

Od čtvrtka zase mohou chodci přecházet z pražské Výtoně na Smíchov po lávce na železniční mostě. Technická správa...

Advantage Consulting, s.r.o.
MICROSOFT DYNAMICS ADMINISTRÁTOR

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 70 000 - 90 000 Kč

Najdete na iDNES.cz