On-line rozhovor s Jaroslavem Ďurišem, ředitelem pražského dopravního podniku

Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje
velikost textu:
vydáno 6.5.2014 13:27
Ptejte se ředitele pražského dopravního podniku Jaroslava Ďuriše na historii a budoucnost metra, které si tento týden připomíná 40. výročí zprovoznění prvního úseku. Jak se za uplynulé čtyři dekády změnilo cestování v pražské podzemce? Jaké problémy metro nejvíce trápí a v jaké fázi je budování nových stanic? A co zcela nová linka či návrat turniketů do metra?

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 6. května 2014 do 13:47

OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, kdy se začne opravovat tramvajová trať č. 22 z Průběžné ulice do Hostivaře. Pokud mám správné informace, tak byla již před nějakou dobou vysoutěžena firma, ale jiná firma se odvolala. Kdy bude vyřešeno její odvolání? Můžeme po potřebné rekonstrukci očekávat na lince 22 nové tramvaje 15T? A kdy dojde k přestavbě tramvajové zastávky Zahradní město a vybudování přestupního bodu ze železnice na metro a bus? Děkuji J. Preclík Jiří Preclík
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Upřesním vaše informace, zmíněná firma svým "odvoláním" zastavila práce na takřka tři čtvrtě roku. Byla to firma, která nesplnila kvalifikační předpoklady. V této době tato firma vzala své námitky zpět a příprava rekonstrukce je ve finální fázi (proběhne to o prázdninách s přesahem do září). S tramvajemi 15T zde můžete počítat, je to jeden z důvodů, proč se ta rekonstrukce bude dělat. 6.5.2014 14:12
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, jak vnímáte potřebu dostat rychlý internet do stanic a tunelů metra. Stále se o tom diskutuje, zda to DPP podporuje nebo je to pro něj spíše hrozba z důvodu bezpečnosti. Popřípadě jaký v této oblasti vidíte vývoj? Dočkáme se? Děkuji Petr Cestující Petr
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Jak jsem již zde uvedl, v nových stanicích metra A bude připojení i v mezistaničních úsecích a na dalším rozvoji budeme pracovat. Podle mého názoru je realizace možná. 6.5.2014 14:14
OTÁZKA: Dobry den. Pocita se s vetsi integraci zeleznice do mestske dopravy v Praze? Existuji sice tkzv. S linky, ale zda se, ze je zde zatim velka rezerva a zeleznice by pri chytre integraci mohla usetrit spoustu nakladu na budovani dalsi dopravni infrastruktury a elegantne doplnit prazske metro. Pokud vim , v jinych mestech v Evrope (napr. Viden, Berlin) to funguje vyborne. Dekuji Jiri Dopita
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: S integrací železnice se počítá, pracuje se i na větším propojení mezi Prahou a Středočeským krajem. Toto je připravováno pod vedením spol. ROPID. 6.5.2014 14:16
OTÁZKA: Vážený pane Ďuriši, kdo a proč maří vyšetřování trestné činnosti na DP kolem Rittiga a jeho bandy? Mám na mysli aktivní podporu obhajoby pana Dvořáka a spol. Vy tuto činnost jen kryjete nebo se na ní i aktivně podílíte? Aleš Farda
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Dovolím si důrazně nesouhlasit. DPP je v těchto kauzách jako poškozený a na zmíněné případy podal trestní oznámení. Představenstvo spol. a dozorčí rada se po mém nástupu pravidelně zabývají vývojem v těchto kauzách, viz např. připojení k náhradě škody u probíhajícího soudního řízení k Opencard či zbavení mlčenlivosti všech dotčených osob, u kterých to policie požadovala. Ostatní je na orgánech činných v trestním řízení. 6.5.2014 14:20
OTÁZKA: Dobrý den, jak je možné, že se u nás tak velmi pomalu a draze rozvijí síť metra? V jiných evropských a světových městech není problém postavit několik stanic ročně, u nás je to za několik posledních let v průměru stanice/rok. Karel Lebduška
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Nemáte úplně pravdu. Pražské metro funguje již čtyřicet let a za tu dobu se poměrně dynamicky rozvíjí. Na jaře překročíme 60 provozovaných stanic s délkou sítě přes 60 km. Metro je všude ve světě velmi drahá záležitost a o jeho rozvoji se vedou široké diskuze. Před čtyřiceti lety začínalo na sedmi km a devíti stanicích. 6.5.2014 14:24
OTÁZKA: Dobrý den. Jak hodnotíte projekt seznamovacího vagónu? Přijde mi, že po zdařilém úvodu a propagaci (kdy se o projektu mluvilo po celém světě), zhasnul hned na začátku, což je asi škoda. Nedal se z toho ten dobře nastavený mtg. potenciál vytřískat nakonec víc? Pavel Turek
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Určitě dal a ještě na tom zapracujeme. 6.5.2014 14:25
OTÁZKA: Dobrý den, proč jsou obyvatelé okrajových částí města občany druhé kategorie? Ačkoli bydlíme v Praze, jsme většinou obsluhováni třístovkami, dvoustovky jedou tři čtyři denně v okrajových hodinách, takže na rozdíl od lidí v centru nemůžeme využívat SMS jízdenky - a to ani na třístovkách provozovaných DPP, který SMS jízdenky zpracovat umí (jinak se často udává, že "ostatní dopravci" je neumějí zkontrolovat, proto to nejde). V současné době se masivně rozšiřují bezkontaktní platební karty, bude s nimi možné platit jízdné v autobusech? Krkatá bába
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Periferie města bude vždy obsluhována řidčeji než centrum. Ale souhlasím s vámi, že ne vždy někteří soukromí přepravci, zajišťující třístovkové linky, poskytují svoje služby na úrovni standardů DPP. K vaší druhé otázce uvádím, že technicky je to určitě možné, pracujeme na pilotním projektu, ale masivnější zavedení se dle mého názoru dá očekávat nejdříve v horizontu několika let. 6.5.2014 14:28
OTÁZKA: Dobrý den, jak to vypadá s budováním nové trasy metra D? A co případná větev do Modřan, počítá se s ní? Díky za odpověď. Pěkný den. Ondřej F.
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Na přípravě trasy metra D, jak jsme již uvedl, se intenzivně pracuje. Možné odbočení do Modřan bude " založeno" tak, aby se kdykoliv v budoucnu dalo zrealizovat. 6.5.2014 14:29
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, jestli plánuje DPP nějaké zlepšení fungování zastávkové služby. To co předvedla při poslední výluce ve Vodičkově ulici je k pláči. Nepřeškrtané linky na zastávkových sloupcích, zmatené informace atd. Tohle dokáže poškodit obraz DPP v očích veřejnosti a stálo by za to na tom zapracovat. Ale to je již pouze vrchol ledovce. Chyby se objevují od dob co se zavedly tištěné označníky. Děkuji Roman Poláček
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Souhlasím s vámi, že i zdánlivě drobné chyby mohou výrazně poškodit pověst DPP, ikdyž jinak je námi poskytovaná služba hodnocena velmi vysoko. Obecně se zaměřuji na to, aby výstup směrem k cestujícím byl vnímán pozitivně, ať je to čistota, přesnost, vystupování dopravního personálu, přepravní kontrola a další. I tuhle vaši připomínku beru velmi vážně. 6.5.2014 14:32
OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli. Jak by se mělo v budoucnu upravovat jízdné MHD? A kdy by k němu mělo dojít. A v jaké fázi je spojení pražské a středočeské integrované dopravy? Děkuji Jiří
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Úprava ceny jízdného bude předpokládám řešena novým vedením města po podzimních volbách. Na hlubším propojení mezi Prahou a Středočeským krajem se intenzivně pracuje pod vedením spol. ROPID. 6.5.2014 14:35
OTÁZKA: Dobrý den pane Ďuriši, zeptám se Vás na trochu odlišnou věc. Jakým způsobem chcete dále rozšiřovat vyhlášené a velmi populární Muzeum Městské dopravy ve Střešovicích? Nové exponáty už není v podstatě kam dávat, během následujícíh let lze očekávat nové exempláře včetně vozů metra. Co byste řekl na využití bývalé provozovny Orionka pro další muzejní expozici? Děkuji za reakci Michal Babický
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Muzeum MHD ve Střešovicích osobně považuji za unikát ve světě dopravy. Máte pravdu, že kapacitně je na svém vrcholu a jeho další expanze bude možná pouze v dalších prostorách. Osobně by se mi Orionka líbila, ale o něčem takovém nebylo doposud rozhodnuto. 6.5.2014 14:38
OTÁZKA: Jak ovlivní chystaná výstavba a budoucí provoz trasy D financování DP? Nebude např. potřeba snížit dopravní výkony ostatních sítí a uvolněnou kapacitu/finance přesunout na D? Issak
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: K realizaci stavby nové trasy metra D nelze přistoupit bez toho, aniž by bylo zajištěno její financování. Předpokládáme jak vlastní zdroje DPP, investiční pomoc města, ale i max. možné využití fondů z EU. 6.5.2014 14:40
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak vidíte výstavbu trasy D..., tj. kdy by mohly být v provozu jednotlivé etapy??? (mě se konkrétně týká Libuš) Roman Skalský
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Jak jsem již zde uvedl, trasa metra D je v přípravě, s výstavbou by se mělo započít v roce 2016. V úseku depo Písnice-Pankrác a zahájení provozu se předpokládá cca v roce 2022. To vše vyžaduje značnou součinnosti při rozhodování kompetních orgánů města a spolufinancování z fondu EU. 6.5.2014 14:42
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jakým způsobem funguje interní kontrola, trénink a třeba I psychologické testy u vašich revizorů. Musím říct, že jako "pražana" mě dost štve jejich neurvalé chování, které mnohdy hraničí s omezováním osobní svobody. A tím nemyslím u lidí, kteří jedou "načerno", ale u cestujících s platnou jízdenkou. Musím říct, že vám dělají ostudu na všech frontách a způsob, jakým řešíte jejich "chyby" je odstrašující - prakticky vše se schovává pod koberec. Karel S.
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: V poslední době jsme se rozloučili s některými revizory, u kterých bylo skutečně prokázáno pochybení. Jejich přípravě a psych. testům se věnujeme poměrně intenzivně a profese revizora nebude nikdy vnímána příliš pozitivně. Na druhou stranu musím říci, že agresivita některých cestujících stoupá. Připravujeme opatření, která mohou zlepšit proces přepravní kontroly i následné projednávání stížností, ale zde ještě nechci býti konkrétní. 6.5.2014 14:48
OTÁZKA: Chceme Tě moc pozdravit a vzpomínáme na naši perfektní spolupráci jen v tom nejlepším. Vzpomínáš i Ty na nás? HK + DH
Jaroslav Ďuriš šéfuje budějovickému dopravnímu podniku sedm měsíců, ale usiluje Jaroslav Ďuriš: Moc děkuji a zdravím do Plzně! 6.5.2014 14:49

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.