Vystavení nové Opencard možná už nebude stát ani korunu. Bezplatné vydávání chce prosadit náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Během letošního a příštího roku totiž končí platnost karty desetitisícům jejich držitelů. Na rozdíl od minulosti jim město Opencard neprodlouží.
„V žádném případě nechci, aby se cestujících finančně dotkly tahanice kolem Opencard,“ řekl Dolínek. Slíbil, že se zasadí o zrušení stokorunového poplatku za zřízení nové karty.
Reagoval tím na problémy, na které včera upozornily iDNES.cz a MF DNES. Cestující, kterým končí platnost Opencard dříve, než platnost kuponu na MHD, totiž od konce dubna nebudou mít možnost si předplatné jízdné nechat převést na klasickou papírovou tramvajenku.
Jedinou možností je koupit si za sto korun novou Opencard, na kterou půjde předplatné převést. Cestující by tím bez svého zavinění tratili sto korun. Navíc investice do problémové Opencard se spoustě z nich může jevit jako velmi nejistá. Osud karty je už déle než rok nejasný.
„Systém může tím, že je bez podpory, zkolabovat,“ vysvětluje Martin Opatrný, mluvčí společnosti eMoneyServices (EMS), která drží autorská práva k projektu.
Otázky a odpovědiMá smysl kupovat novou kartu? Co když platnost končí příští rok? Jaká je výhoda tramvajenky? Co bude dál s Opencard? |
Cestující včera na iDNES.cz vášnivě diskutovali o tom, jak je možné, že město nemyslelo při zavádění papírových kuponů na to, jak kupony přenést z elektronické karty na papír. „To je takový problém vytisknout prázdné kupony do kterých by dopravní podnik vypsal zbývající platnost kuponu?“ ptal se čtenář Václav Jonáš.
Toto na první pohled snadné řešení ale podle města v současnosti provést nelze. Papírové kupony jsou totiž ceninou a každý z daných druhů, ať už měsíční, čtvrtletní, či roční, je určen na přesně stanovenou dobu.
Zásadní problém by mohl nastat ve chvíli, kdy by městu došly licence na Opencard. Město by ztratilo právo vydávat nové karty a lidé, kterým by zrovna platnost Opencard vypršela, by museli přejít na papírový kupon. A pravděpodobně by na tom tratili další peníze.
Tohoto scénáře se však magistrát neobává. „V současnosti máme rezervu více než 40 tisíc volných licencí na Opencard,“ říká mluvčí společnosti Operátor Opencard Pavel Stöckl. Na každou kartu je potřeba jedna licence. Město jich měsíčně vyčerpá vydáváním nových Opencard zhruba tři tisíce. V době před začátkem školního roku je to i několikrát více. Operátor však zároveň uvolňuje licence z již nevyužívaných karet, a tím pádem licencí neubývá.
Potíže by nastaly také v případě, kdyby selhal systém vydávání nových karet, jak se to už stalo v minulém roce. To ale nyní nehrozí. Soud totiž vydal předběžné opatření, ve kterém nařizuje firmě EMS, aby systém neblokovala.
Peníze vrátí, ale jen část
Cestující, kteří se chtějí mermomocí zbavit Opencard a po vypršení její platnosti přejít na papírovou tramvajenku, mohou. Pokud na již nefungující kartě budou mít platný kupon, dostanou od dopravního podniku zpátky část peněz.
Jenže i zde je háček. Vrácená částka bude výrazně nižší, než by cestující logicky počítal. Například ten, komu bude zbývat 143 dní z ročního kuponu, dostane zpět jen deset korun.
Dopravní podnik totiž nebude vracet takzvanou dotaci. To je částka, která činí v tomto případě roční kupon výhodnější oproti dvanácti měsíčním kuponům. V případně ročního kuponu jde o 1 850 korun. Takto dopravní podnik standardně postupuje při reklamacích předplatného jízdného.
Dotace u kuponů je podle dopravního podniku pro cestující motivací k tomu, aby využívali předplatné jízdné. „Logicky tak při jeho nedočerpání musí být odečtena dotace. Tímto nastavením se snažíme předejít možnému zneužití časových kuponů,“ vysvětluje mluvčí podniku Jiří Štábl.
Podle informací MF DNES však nyní vedení metropole vymýšlí, jak to udělat, aby cestující mohli dostat zpět částku i se zmíněnou dotací. Jednalo by se však pouze a právě o případy těch lidí, kterým končí platnost karty Opencard.
Jaký způsob město zvolí, zatím není jasné. Nabízejí se varianty, kdy cestující nedostane zpět peníze, ale při koupi nového kuponu zaplatí méně. To však podle dopravního podniku takřka není proveditelné. „Vracení peněz za kupon se děje na jiném okénku, než je prodej kuponů,“ vysvětluje Štábl.
V březnu končí platnost Opencard zhruba 100 tisícům cestujících. Ti však mají možnost si svou kartu nechat ještě prodloužit. Karty, jejichž platnost skončí v dubnu a později, už město prodlužovat neumožní.