Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opencard má funkce za miliony, které využívá jen pár lidí

  21:00aktualizováno  21:00
Praha si nechala v uplynulých letech na Opencard udělat aplikaci na placení parkovného a druhou na vyřizování daňového přiznání nebo žádosti o zábor chodníku. Za obě dala dohromady zhruba 50 milionů. Jenže tu první z nich téměř nikdo nepoužívá a ta druhá je "nedotažená".
Město zvažuje, co s Opencard dál. (Ilustrační snímek)

Město zvažuje, co s Opencard dál. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Za vytvoření aplikace, díky níž by si lidé mohli vyřídit třeba daňové přiznání, zaplatil magistrát přes 20 milionů korun. Další peníze utratil za karty a čtečky. A výsledek? Po letech má tuto čtečku doma asi deset lidí.

Připojit se ale mohou jen do databáze "Vím, jak řídím", kde mohou ověřovat své dopravní přestupky. Jenže to samé je stejně tak možné přes uživatelské jméno a heslo, které může kdokoliv dostat na úřadě, aniž by Opencard vlastnil. Další funkce, jako například zmiňovaný zábor pozemku, nefungují.

Aplikace Opencard

Tramvajenka
Aktivně ji využívá 949 371 lidí.

Kartička do knihovny
Aktivně ji využívá 92 965 lidí.

Parkovné
Podle magistrátu ji aktivně využívá 289 993 lidí. Předloni bylo kartou placeno 0,5 procenta parkovného.

Vím, jak řídím (nedokončeno)
Do registru dopravních přestupků se kartou přihlašuje 973 lidí.

Čtečku má asi 10 lidí, v praxi je k ničemu.

Nejde přitom o jedinou problematickou aplikaci. Funkce na placení parkovného kartou stála město 36 milionů, v roce 2010 s její pomocí bylo zaplaceno zhruba 0,5 procenta z vybraného parkovného. V celých číslech to je 528 tisíc korun.

Zrušit, nebo rozvíjet funkce?

Praha do Opencard investovala už skoro miliardu. Vedení města proto zvažuje, že kartu úplně zruší. Vlastníkem práv k projektu je totiž stále firma Haguess, která systém vyvinula a město jí měsíčně platí přes dva miliony korun.

Na kartě už je však závislých přes 900 tisíc lidí, kteří ji využívají jako tramvajenku. Jinak drtivou většinu kuponů na MHD ani pořídit nelze. Dalších 90 tisíc osob ji používá jako kartu do knihovny.

"Před dvěma lety bych řekla zrušit. Ale v tuhle chvíli, vzhledem k tomu, kolik se do toho nasypalo peněz, kolik lidí to má, bych asi doporučovala projekt zredukovat, ale zachovat," řekla Petra Kolínská, která byla v době zavedení Opencard opoziční zastupitelkou za Stranu zelených.

Názory současného vedení se různí člověk od člověka. Například člen komise pro Opencard občanský demokrat Jan Kalousek je pro zrušení a návrat k papírovým kuponům, naopak radní Eva Vorlíčková z TOP 09 chce hledat další možné využití.

Předpokládá, že by na systém za stovky milionů korun našla levnějšího provozovatele: "Na konci celého procesu bude vypsáno výběrové řízení, kde budou popsány všechny funkce, které očekáváme," míní Vorlíčková.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Navigace v Blance nefunguje, město ale o signál nestojí. (19.10.2017)
Navigace v Blance nefunguje, město ale o signál nestojí

Řidiči odkázaní na GPS bloudí a zmatkují, když jim navigace v pražských tunelech přestane radit. Řešením mohou být majáky, o které ale magistrát neprojevil...  celý článek

Hasiči bojují s požárem v Kamenných Žehrovicích.
Na Kladensku vypukl rozsáhlý požár zařízení na recyklaci plastů

Osmnáct hasičských jednotek se snaží od pátečního večera dostat pod kontrolu požár zařízení na recyklaci plastů v Kamenných Žehrovicích na Kladensku. Serveru...  celý článek

Česká pošta nově v Pelhřimově sídlí na Svatovítském náměstí. Zatím je v jejím...
Lupič si vzal na přepadení pošty na Příbramsku taxi, odjel bez peněz

Policisté dopadli muže, který se minulý týden nechal taxíkem odvézt do Kamýku nad Vltavou na Příbramsku, aby tam vyloupil poštu. Naznačoval, že má pod...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.