Rekonstrukci Karlova mostu provázejí závažné problémy.

Rekonstrukci Karlova mostu provázejí závažné problémy. | foto: iDNES.cz

Oprava Karlova mostu pomalu končí. Památkáři spokojení nejsou

  • 0
Dlouhotrvající oprava Karlova mostu se chýlí ke konci. Po celou dobu ji provázely problémy i kritika z různých stran. Památkáři považují rekonstrukci významné pražské památky celkově za neúspěšnou. Vadí jim ne příliš dobře opravené zábradlí, zbytečná výměna některých kamenů a opomíjení památkových kriterií.

V souvislosti se zahájenou kolaudací Karlova mostu, která by měla být dokončena ještě v říjnu, zpracoval Národní památkový ústav dokument s "popisem všech problematických míst" a předal jej investorovi, tedy pražskému magistrátu.

"Podkladem pro skutečné řešení vad a nedostatků se však stal jiný elaborát, který akceptoval pouze 25 procent námitek zformulovaných památkovým ústavem," zdůraznila mluvčí ústavu Zdeňka Kalová. "Z těchto důvodů bohužel nemůžeme považovat dokončení této etapy obnovy Karlova mostu za úspěšné," dodala.

Oprava jedné z nejznámějších českých středověkých památek začala v srpnu 2007. V následujících třech letech byla zrekonstruována mostovka a zábradlí. Most dostal také novou hydroizolaci. Rozpočet na rekonstrukci představoval částku 200 milionů korun.

Probíhající práce na mostě se ale dočkaly tvrdé kritiky, padala dokonce i trestní oznámení. Proti způsobu opravy se postavila památková inspekce ministerstva kultury. Podle ní bylo například nahrazeno víc kamenných bloků, než doporučil průzkum.

Praha dostala kvůli opravám pokutu, na placení nedošlo

Inspektorům se také nelíbil způsob, jakým byly opracovávány kameny v zábradlí mostu. Kvůli tomu dostala Praha pokutu 3,25 milionu korun od plzeňského krajského úřadu, který dostal případ k posouzení. (více o rozhodnutí úřadu čtěte zde)

Pražský magistrát se ale odvolal a ministerstvo pokutu zrušilo. Případ předalo do Plzně k novému posouzení. Tamní úřad chce nové rozhodnutí vydat do konce listopadu.

Národní památkový ústav tvrdí, že se po výtce ministerské inspekce snažil nedostatky odstranit. Vyměnil například pracovníka, který na práce za památkáře dohlížel. Kromě toho se prý pokusil zpracovávat podrobnou realizační dokumentaci, která dosud chyběla.

KARLŮV MOST

Karlův most je druhým nejstarším dochovaným kamenným mostem v České republice. Nahradil Juditin most, který strhlo jarní tání roku 1342. Stavbu zahájil císař Karel IV. roku 1357, dostavěn byl na počátku 15. století. Karlův most měří 520 metrů. Až do roku 1879 se jmenoval Kamenný.

"Přes veškerou snahu, limitovanou poradním hlasem ústavu v procesu rozhodování, se bohužel skutečné nápravy podařilo dosáhnout jen v omezené míře a pouze v případě tří posledních polí, pro které byla zpracována požadovaná dokumentace a kde byl následně zajištěn stálý restaurátorský dohled," poznamenala Kalová.

Mluvčí dodala, že pokud by byla projektová příprava kvalitně zpracována i pro předchozí části opravy, mohlo se prý předejít mnoha problémům. Praha vždy tvrdila, že k zásadním pochybením nedošlo, a připouštěla pouze drobnější provinění.

Až současná fáze opravy Karlova mostu definitivně skončí, mělo by dojít ještě na zrestaurování pláště mostu. Tato etapa by měla trvat asi deset let. Podle památkářů se ale před jejím zahájením musí kriticky zhodnotit dosavadní práce. To by mělo udělat grémium, které chce památkový ústav svolat na konci roku.