Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava Negrelliho viaduktu se posouvá, nepodařilo se vykoupit pozemky

  19:04aktualizováno  19:04
Nejdelší český most, který spojuje pražské Masarykovo nádraží přes Štvanici s Bubny, se ani příští rok nedočká opravy. Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) se totiž dosud nepodařilo vykoupit všechny potřebné pozemky. Bez nich nemůže práce na rekonstrukci Negrelliho viaduktu zahájit.

Po Negrelliho viaduktu jezdí vlaky již 165 let. Svého času se jednalo o nejdelší železniční most v Evropě. Jeho výstavba stála jeden a půl milionu zlatých. | foto:  Michal Šula, MAFRA

„Komplikace jsou konkrétně s jedním pozemkem, který leží v bezprostřední blízkosti mostu a patří soukromému majiteli. S ním se nám dosud nepodařilo domluvit,“ popisuje mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Oprava viaduktu

Rekonstrukce vyjde zhruba na miliardu korun a potrvá dva a půl roku. Z toho přibližně dva roky po mostě nepojedou žádné vlaky. Oprava mostu, po němž se první vlak projel v roce 1850, bude podle SŽDC kvůli jeho historické hodnotě velmi náročná. Srovnatelná bude v tomto ohledu s rekonstrukcí Karlova mostu.

Opravu historického mostu přes Vltavu SŽDC odložila již několikrát. Z kraje letošního roku železničáři plánovali, že zhruba do července vypíšou výběrové řízení, z něhož vzejde firma, která most opraví. Ta se pak měla na jaře roku 2016 pustit do oprav.

To se ale nestane. „Výběrové řízení ještě nebylo vypsáno. Nemáme zatím ani stavební povolení,“ popisuje Illiaš. Dodává, že stavba je zatím rozdělena na dvě části – severní a jižní. Zatímco v případě jižní části je již proces na získání povolení v běhu, v druhé části zatím SŽDC nepokročila. Začátek stavby se tak odsouvá na jaro 2017.

Z dalšího zpoždění stavby nemají radost městské části Praha 7 a Praha 8.„Spolu se zpožděním rekonstrukce se oddálí také proměna prostoru pod mostními oblouky, o jehož zkvalitnění dlouhodobě usilujeme,“ říká radní Prahy 8 Karel Šašek, který má na starosti oblast dopravy.

Zatímco v současnosti se pod oblouky nachází opuštěné garáže a útočiště tam po nocích hledají bezdomovci, do budoucna by zde mohly být kavárny a další podniky. Tento záměr, který prosazuje Praha 8 spolu s Institutem plánování a rozvoje, však záleží na dohodě se SŽDC, která má most ve správě.

Modernizace trati se nezbrzdí

Zatímco pozornost Prahy 8 se zaměřuje na mostní oblouky, radnice Prahy 7 má obavy z toho, aby se nezpozdila samotná modernizace železniční trati z Prahy do Kladna s odbočkou na ruzyňské letiště. Její součástí je totiž právě Negrelliho viadukt. To podle železničářů nehrozí.

„Na opravu viaduktu se nevážou žádné další stavby. Sice se mylně hovoří o tom, že by mohlo dojít ke zpoždění modernizace celé trati, ve skutečnosti ji ale začneme modernizovat ve směru od Kladna,“ říká Illiaš.

Projekt takzvané rychlodráhy, jak někteří budoucí trati z Kladna do Prahy přezdívají, se dal do pohybu po letech plánování až v posledních měsících. Ministerstvo dopravy totiž vybralo vítěznou variantu projektu.

Podle ní by neměla vést železnice z Kladna do Prahy přímo přes Letiště Václava Havla. Projekt počítá pouze s odbočkou na ruzyňské letiště. To se nelíbí Kladnu, které se aktuálně snaží přesvědčit ministerstvo, aby své rozhodnutí ještě přehodnotilo.

Podle dosavadních odhadů by měl stát s využitím evropských dotací za modernizaci rychlodráhy zaplatit zhruba 18 miliard korun. Přípravné práce by mohly začít ještě letos. Kdy bude stavba dokončena, zatím není jasné.

Autor:



Nejčtenější

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Požár motorestu na dálnici D10 mají hasiči pod kontrolou, hasil i vrtulník

Požár motorestu poblíž Hlavence u Prahy (18. listopadu 2017).

Na mladoboleslavské dálnici nedaleko Hlavence u Prahy hoří motorest Čtyři kameny, který majitel před několika lety...



Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...

Další z rubriky

Zubři v Milovicích mají novou společnost, přijely samice z Polska

Do rezervace v Milovicích přijelo pět mladých zubřích samic (14.11.2017)

Chov zubrů na pastvinách u Benátek nad Jizerou se v úterý rozrostl o pět samic zubra evropského. Transport z Národního...

Česká endoprotéza zachraňuje dětem končetiny, dokáže s nimi vyrůst

Projektant David Sitte a Milan Sekerka z firmy Beznoska. (19.11.2017)

Kladenští odborníci z firmy Beznoska vyvinuli rostoucí endoprotézu stehenní kosti, která zachraňuje končetiny dětem s...

Benešov nemá řeku, ale bude mít výstražný systém na povodně za miliony

Povodně zasáhly i Výrovice na Znojemsku. Lidé nyní odklízejí spoušť, kterou...

V Benešově letos dají miliony korun do varování před povodněmi, ačkoli městem teče jen potok. Ten by mohl ohrozit jen...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.