Po Negrelliho viaduktu jezdí vlaky již 165 let. Svého času se jednalo o nejdelší železniční most v Evropě. Jeho výstavba stála  jeden a půl milionu zlatých.

Po Negrelliho viaduktu jezdí vlaky již 165 let. Svého času se jednalo o nejdelší železniční most v Evropě. Jeho výstavba stála jeden a půl milionu zlatých. | foto: Michal Šula, MAFRA

Oprava Negrelliho viaduktu se posouvá, nepodařilo se vykoupit pozemky

  • 0
Nejdelší český most, který spojuje pražské Masarykovo nádraží přes Štvanici s Bubny, se ani příští rok nedočká opravy. Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) se totiž dosud nepodařilo vykoupit všechny potřebné pozemky. Bez nich nemůže práce na rekonstrukci Negrelliho viaduktu zahájit.

„Komplikace jsou konkrétně s jedním pozemkem, který leží v bezprostřední blízkosti mostu a patří soukromému majiteli. S ním se nám dosud nepodařilo domluvit,“ popisuje mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Oprava viaduktu

Rekonstrukce vyjde zhruba na miliardu korun a potrvá dva a půl roku. Z toho přibližně dva roky po mostě nepojedou žádné vlaky. Oprava mostu, po němž se první vlak projel v roce 1850, bude podle SŽDC kvůli jeho historické hodnotě velmi náročná. Srovnatelná bude v tomto ohledu s rekonstrukcí Karlova mostu.

Opravu historického mostu přes Vltavu SŽDC odložila již několikrát. Z kraje letošního roku železničáři plánovali, že zhruba do července vypíšou výběrové řízení, z něhož vzejde firma, která most opraví. Ta se pak měla na jaře roku 2016 pustit do oprav.

To se ale nestane. „Výběrové řízení ještě nebylo vypsáno. Nemáme zatím ani stavební povolení,“ popisuje Illiaš. Dodává, že stavba je zatím rozdělena na dvě části – severní a jižní. Zatímco v případě jižní části je již proces na získání povolení v běhu, v druhé části zatím SŽDC nepokročila. Začátek stavby se tak odsouvá na jaro 2017.

Z dalšího zpoždění stavby nemají radost městské části Praha 7 a Praha 8.„Spolu se zpožděním rekonstrukce se oddálí také proměna prostoru pod mostními oblouky, o jehož zkvalitnění dlouhodobě usilujeme,“ říká radní Prahy 8 Karel Šašek, který má na starosti oblast dopravy.

Zatímco v současnosti se pod oblouky nachází opuštěné garáže a útočiště tam po nocích hledají bezdomovci, do budoucna by zde mohly být kavárny a další podniky. Tento záměr, který prosazuje Praha 8 spolu s Institutem plánování a rozvoje, však záleží na dohodě se SŽDC, která má most ve správě.

Modernizace trati se nezbrzdí

Zatímco pozornost Prahy 8 se zaměřuje na mostní oblouky, radnice Prahy 7 má obavy z toho, aby se nezpozdila samotná modernizace železniční trati z Prahy do Kladna s odbočkou na ruzyňské letiště. Její součástí je totiž právě Negrelliho viadukt. To podle železničářů nehrozí.

„Na opravu viaduktu se nevážou žádné další stavby. Sice se mylně hovoří o tom, že by mohlo dojít ke zpoždění modernizace celé trati, ve skutečnosti ji ale začneme modernizovat ve směru od Kladna,“ říká Illiaš.

Projekt takzvané rychlodráhy, jak někteří budoucí trati z Kladna do Prahy přezdívají, se dal do pohybu po letech plánování až v posledních měsících. Ministerstvo dopravy totiž vybralo vítěznou variantu projektu.

Podle ní by neměla vést železnice z Kladna do Prahy přímo přes Letiště Václava Havla. Projekt počítá pouze s odbočkou na ruzyňské letiště. To se nelíbí Kladnu, které se aktuálně snaží přesvědčit ministerstvo, aby své rozhodnutí ještě přehodnotilo.

Podle dosavadních odhadů by měl stát s využitím evropských dotací za modernizaci rychlodráhy zaplatit zhruba 18 miliard korun. Přípravné práce by mohly začít ještě letos. Kdy bude stavba dokončena, zatím není jasné.