Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava Vinohradské vyjde na 610 milionů, začne za dva roky

  10:03aktualizováno  10:03
Za dva roky začne rekonstrukce významné pražské ulice. Na Vinohradské přibudou pítka, stromy či lavičky a změnou projdou také zastávky. Na návrhu oprav se podílela i veřejnost.

Zastávka Vinohradská tržnice ve směru do centra se zase přesune k zastávce v opačném směru. | foto: vizualizace IPR

Ještě na přelomu devatenáctého a dvacátého století šlo spíše o silnici mezi poli, sady a sem tam nějakým hospodářským stavením. Nyní se jedná o jednu z nejdelších a nejvýznamnějších městských tříd v metropoli. Za dva roky by na ní měly začít stavební práce, které vyjdou magistrát a Dopravní podnik hlavního města Prahy dohromady na více než půl miliardy korun.

Fotogalerie

Spolu s rozsáhlou plánovanou rekonstrukcí tramvajových kolejí se promění i téměř tříkilometrový úsek Vinohradské mezi křížením s ulicí Legerovou a Jana Želivského. Rozšíří se zde chodníky, přibudou cyklopruhy, stromy, lavičky, pítka, stojany na kola i odpadkové koše na tříděný odpad.

„Počítáme také s novým uspořádáním tramvajových zastávek, vybudováním nových přechodů pro chodce nebo zajištěním větší bezbariérovosti,“ vyjmenovává další změny náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ, Trojkoalice). Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) vytvořil studii, od které se budou úpravy Vinohradské odvíjet, už před rokem.

A to na základě dotazníků pro místní občany a lidi, kteří v místě tráví svůj čas. Nejvíce si rezidenti stěžovali na hluk, silný provoz, nejednotné povrchy chodníků a na zastávky s úzkými ostrůvky. Také podoba a kvalita mobiliáře, například laviček či košů, podle nich neodpovídá významu ulice. Naopak ocenili architekturu budov, hustou maloobchodní síť, kvalitní dopravní spojení s centrem a také parky, které třídu lemují.

Na základě těchto připomínek vypracoval IPR návrh rekonstrukce. V posledním roce město dlouze vyjednávalo s městskými částmi Praha 2 a 3, aby návrh dostal jejich podporu. Proto musel také IPR původní návrh pozměnit, aby jej druhá a třetí městská část akceptovaly.

„V původním návrhu jsme například počítali s tím, že se v okolí Vinohradské ulice sníží počet parkovacích míst z 556 na 530,“ uvádí příklad mluvčí institutu Adam Švejda. Chybějící parkovací místa měla být daní za širší chodníky, nové cyklopruhy nebo samostatný pruh pro auta oddělený od tramvajové trati. To se ovšem příliš nezamlouvalo Praze 2.

„Podařilo se nám prosadit, aby se alespoň část parkovacích míst přesunula do ulice Šumavská, kde je pro ně místo. Takže se zde bude parkovat po obou stranách komunikace – na jedné šikmo a na druhé podélně,“ vysvětluje místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS). Nakonec tak v lokalitě zmizí jen jedenáct míst.

Nový pruh pro cyklisty

Změnilo se také plánované rozmístění zastávek. Například Italská se směrem do centra v návrhu posunula nad křižovatku Vinohradské a Italské, zatímco zastávka z centra se posunula pod tuto křižovatku. V místě také vznikne nový cyklopruh směrem z centra, který v původní variantě nebyl. IPR rovněž upravil napojení Vinohradské na Legerovu, které bude rozpracováno samostatným projektem. V Legerově ulici vzniknou například nové přechody namísto bariérových podchodů.

Návrh IPR už schválila rada města a začala projektová příprava. Projekt následně musí schválit úřady a vydat stavební povolení. Rekonstrukce potrvá dva roky, Pražané by se tak mohli po novém bulváru projít v roce 2020.




Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...



Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...

Další z rubriky

Řidič nezvládl jízdu, narazil do zaparkovaných aut

Řidič BMW vysokou rychlostí najel do tří zaparkovaných aut (15.11.2017)

Do zaparkovaných aut vjel v pražské Čuprově ulici řidič jiného vozu poté, co nezvládl svou rychlou jízdu. Při nehodě se...

Česká endoprotéza zachraňuje dětem končetiny, dokáže s nimi vyrůst

Projektant David Sitte a Milan Sekerka z firmy Beznoska. (19.11.2017)

Kladenští odborníci z firmy Beznoska vyvinuli rostoucí endoprotézu stehenní kosti, která zachraňuje končetiny dětem s...

Památník sametové revoluce obklopil růžový sádrokarton, chrání Kaňkův palác

Kaňkův palác na pražské Národní třídě je obložen růžovým sádrokartonem. Má...

Kaňkův palác na Národní třídě, na kterém je umístěná pamětní deska připomínající 17. listopad 1989, byl obložen růžovým...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.