Zastávka Vinohradská tržnice ve směru do centra se zase přesune k zastávce v opačném směru. | foto: vizualizace IPR

Oprava Vinohradské vyjde na 610 milionů, začne za dva roky

  • 85
Za dva roky začne rekonstrukce významné pražské ulice. Na Vinohradské přibudou pítka, stromy či lavičky a změnou projdou také zastávky. Na návrhu oprav se podílela i veřejnost.

Ještě na přelomu devatenáctého a dvacátého století šlo spíše o silnici mezi poli, sady a sem tam nějakým hospodářským stavením. Nyní se jedná o jednu z nejdelších a nejvýznamnějších městských tříd v metropoli. Za dva roky by na ní měly začít stavební práce, které vyjdou magistrát a Dopravní podnik hlavního města Prahy dohromady na více než půl miliardy korun.

Spolu s rozsáhlou plánovanou rekonstrukcí tramvajových kolejí se promění i téměř tříkilometrový úsek Vinohradské mezi křížením s ulicí Legerovou a Jana Želivského. Rozšíří se zde chodníky, přibudou cyklopruhy, stromy, lavičky, pítka, stojany na kola i odpadkové koše na tříděný odpad.

„Počítáme také s novým uspořádáním tramvajových zastávek, vybudováním nových přechodů pro chodce nebo zajištěním větší bezbariérovosti,“ vyjmenovává další změny náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ, Trojkoalice). Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) vytvořil studii, od které se budou úpravy Vinohradské odvíjet, už před rokem.

A to na základě dotazníků pro místní občany a lidi, kteří v místě tráví svůj čas. Nejvíce si rezidenti stěžovali na hluk, silný provoz, nejednotné povrchy chodníků a na zastávky s úzkými ostrůvky. Také podoba a kvalita mobiliáře, například laviček či košů, podle nich neodpovídá významu ulice. Naopak ocenili architekturu budov, hustou maloobchodní síť, kvalitní dopravní spojení s centrem a také parky, které třídu lemují.

Na základě těchto připomínek vypracoval IPR návrh rekonstrukce. V posledním roce město dlouze vyjednávalo s městskými částmi Praha 2 a 3, aby návrh dostal jejich podporu. Proto musel také IPR původní návrh pozměnit, aby jej druhá a třetí městská část akceptovaly.

„V původním návrhu jsme například počítali s tím, že se v okolí Vinohradské ulice sníží počet parkovacích míst z 556 na 530,“ uvádí příklad mluvčí institutu Adam Švejda. Chybějící parkovací místa měla být daní za širší chodníky, nové cyklopruhy nebo samostatný pruh pro auta oddělený od tramvajové trati. To se ovšem příliš nezamlouvalo Praze 2.

„Podařilo se nám prosadit, aby se alespoň část parkovacích míst přesunula do ulice Šumavská, kde je pro ně místo. Takže se zde bude parkovat po obou stranách komunikace – na jedné šikmo a na druhé podélně,“ vysvětluje místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS). Nakonec tak v lokalitě zmizí jen jedenáct míst.

Nový pruh pro cyklisty

Změnilo se také plánované rozmístění zastávek. Například Italská se směrem do centra v návrhu posunula nad křižovatku Vinohradské a Italské, zatímco zastávka z centra se posunula pod tuto křižovatku. V místě také vznikne nový cyklopruh směrem z centra, který v původní variantě nebyl. IPR rovněž upravil napojení Vinohradské na Legerovu, které bude rozpracováno samostatným projektem. V Legerově ulici vzniknou například nové přechody namísto bariérových podchodů.

Návrh IPR už schválila rada města a začala projektová příprava. Projekt následně musí schválit úřady a vydat stavební povolení. Rekonstrukce potrvá dva roky, Pražané by se tak mohli po novém bulváru projít v roce 2020.