Oprava nádraží v Kutné Hoře je nezbytná hlavně kvůli UNESCO. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Oprava tří zanedbaných středočeských nádraží má kvůli drahám zpoždění

  • 1
Oprava budov středočeských vlakových nádraží se může zpozdit až o několik měsíců. Týká se to nádraží v Nymburku, Kutné Hoře a Mladé Boleslavi, na jejichž rekonstrukci poputují peníze z fondů Evropské unie. Podle vedení kraje měly České dráhy nechat na opravy vypracovat projekt, není ale jisté, jestli stihnou termín.

Modernizace budovy vlakového nádraží v Nymburku měla přijít na řadu jako první. Už o prázdninách. Cestující by tak příští rok využívali větší nádražní halu i více míst k parkování.

"České dráhy měly připravit do konce července projektovou dokumentaci. Začínají na ní ale pracovat teprve teď. Smlouvu jsme podepsali v únoru. Ještě vyčkáme, ale pak jsme připraveni je penalizovat," uvedl krajský náměstek pro dopravu Robin Povšík.

Kraj zároveň čeká na vyjádření Evropské komise. Ta by mu měla přidělit dotaci, která pokryje 70 procent nákladů.

Nádražní budovy, které se mají opravovat

Budova nádraží v Mladé Boleslavi je stará a má nemoderní vybavení. Jde o poslední "šrám" na tváři města. Zbourá se a postaví nová futuristická.

Nádraží v Nymburku je jedno z nejvytíženějších v Česku. Upravovat se bude i jeho okolí. Například na místě bývalého nákladového nádraží budou zbourány budovy, na jejichž místě vznikne parkoviště.

Oprava nádraží v Kutné Hoře je nezbytná hlavně kvůli zápisu na seznamu UNESCO. Budova je oprýskaná a špinavá. Je na okraji města a přitom tu chybí orientační plán pro turisty a další cestující.

"O dotace jsme žádali my, protože České dráhy jsou obchodní společnost a nemohly by získat více než čtyřicet procent. Až budeme mít přidělené peníze, vyhlásíme výzvu, do které se České dráhy přihlásí," vysvětlil Povšík. Zatím to vypadá, že dotace získají. Rozhodnutí by mělo padnout příští měsíc.

České dráhy ale odmítají, že by proces zdržovaly nebo nestíhaly. I ony prý čekají na zprávu ze strany EU. "Od ní se vše odvíjí. Musíme vyčkat. Pokud bychom začali před potvrzením, hrozilo by zmaření celé investice," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

"V uplynulých letech jsme rekonstruovali ve stanicích v Českém Brodě, Poříčanech, Pečkách, Hostivici, Čelákovicích, Všetatech a v Kolíně. Aktuálně se dělají úpravy v Hořovicích. Z toho je naprosto zřejmé, že se snažíme středočeským nádražím maximálně věnovat," dodal Šťáhlavský.

Nádraží vybrali podle důležitosti

Vedení kraje vybralo nádraží v nejvýznamnějších městech středních Čech. Například nymburské je jedním z nejvytíženějších. Jeho modernizace bude stát více než 80 milionů korun a sloučit se má i s autobusovým. Na místě starých budov se zřídí parkoviště pro 30 aut.

Nádraží v Mladé Boleslavi by mělo mít střechu pokrytu trávou.

Nejdražší bude modernizace v Mladé Boleslavi, kde se zbourá celé nádraží a postaví se nová, futuristická budova s trávníkem na střeše. Náklady by měly být 150 milionů korun. U místních obyvatel to vyvolalo rozporuplné pocity a vznikla i petice za zachování budovy. Nakonec se ale rozhodlo, že budova zmizí.

"Ta stavba se mi nelíbí, nevím, jak je na tom se statikou, rozvody, ale pokud by bylo levnější postavit úplně novou, jsem pro. Chybí tu čekárna, jsou špatné i záchody. Pozitivní je snad jen to, že je nádraží bezbariérové a je sem dobré spojení," poznamenala obyvatelka Mladé Boleslavi Markéta Zavadilová.

Kutnohorské hlavní nádraží čeká na rekonstrukci mnoho let. Místní se za něj stydí, protože je špinavé a oprýskané. Přitom Kutná Hora je jediné středočeské město zapsané na seznamu UNESCO. Nevýhodou také je, že je na okraji města.

"Někteří turisté sem samozřejmě přijedou vlakem, zatím si u nás nestěžovali, ale v kontextu, že jedou do krásné Kutné Hory a vystoupí na takovém nádraží, je to špatné," říká vedoucí infocentra Michal Hoskovec.

"Nejsem z Kutné Hory a když jsem nádraží viděl poprvé, překvapilo mě to. Ale jako student jsem procestoval už spoustu nádraží a jsou i horší, zvykl jsem si," dodal Hoskovec.

Podle Petra Šťáhlavského z Českých drah na tom střední Čechy nejsou nejhůř, i když zrekonstruovat by potřebovala i další nádraží. MF DNES otestovala před dvěma lety dvacet nádraží v celé republice podle bezpečnosti, čistoty i služeb. Mezi nejhoršími se umístilo například i Kladno.