Z Mníšku pod Brdy do metropole jezdí autobusem půl hodiny, teď mu to zabere i o pětačtyřicet minut více. Tak popisuje zdržení kvůli opravám na příbramské silnici R4 editor MF DNES Michal Strnad.
Nejhorší situace je před Prahou u Jíloviště. Mezi šestou a devátou hodinou ráno, kdy lidé míří do hlavního města za prací a do škol, tam každý den popojíždějí kolony.
"Když se tam stane nehoda, tak se cesta může protáhnout i o hodinu. Odpoledne už to není tak problematické, protože lidé se vracejí z Prahy postupně," potvrzuje Petr Kučera, dispečer dopravní firmy Martin Uher.
Některé cestující rozčiluje čekání v autobuse tak moc, že na zastávky vylepili letáky s telefony na vybrané pražské a středočeské úředníky.
Co se děje na R44. až 9. kilometr u Jíloviště Dělá se nový povrch silnice směrem na Prahu. Doprava je svedená obousměrně do jednoho pruhu. Práce skončí nejdříve 29. května. 11. až 12. kilometr u Klínce a Líšnice Stavba protihlukových stěn. Ve směru na Prahu je uzavřený pravý jízdní pruh, stavba má být hotová 25. června. 27. kilometr - Exit Dobříš-sever Silničáři uzavřeli sjezd a výjezd na Prahu, které opravují. Dokončit by je měli koncem srpna. 32. až 34. kilometr u Dobříše Opravuje se most do Lhotky. Jezdí se obousměrně v jednom pruhu. Hotovo má být začátkem srpna. |
Podle dopravců by se daly některé úseky objíždět, ale od zahájení oprav na začátku května jim to nikdo nenařídil.
Až na jednu výjimku.
Právě autobusy firmy Martin Uher měly z Mníšku pod Brdy zajíždět namísto do Prahy k vlakovému nádraží v Dobřichovicích. Odsud by lidé dojeli vlakem na Smíchov. Při větším zpoždění v kolonách na silnici by se jim to podle všeho vyplatilo.
Problém byl však v tom, že objížďku neschválil ani Středočeský kraj, který má autobusovou dopravu nasmlouvanou, ani Obecní úřad v Řitce, který se na provozu linky finančně podílí.
"Zkoušeli jsme tak řešit neúnosnou situaci, ale docházelo by k porušování smlouvy s krajem," vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal, proč po pár dnech zase spoj přestal jezdit. Podle něj měl komplikace řešit především kraj.
Hotovo by mohlo být o týden dříve
Vedoucí krajského oddělení dopravně správních agend Jaroslav Malý se brání tím, že úředníci s dopravci i investorem oprav, Ředitelstvím silnic a dálnic, ještě před zahájením prací jednali.
Efektivní řešení náhradních tras prý nenašli. "Standardně se to řeší u oprav, které trvají déle než třicet dnů. Od Jíloviště se navíc jezdit jinudy prakticky nedá," tvrdí Malý.
O jednání ohledně propojení autobusů s vlaky neměl informace. "Nyní klademe důraz hlavně na zkrácení termínu oprav, máme přislíbené dokončení prací do 29. května, tedy o týden dříve," dodal Malý.
ŘSD s termínem počítá. Ale jen pokud to dovolí počasí a práce budou pokračovat stejně rychle jako dosud.