Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkovací zóny vynášejí Praze miliony, zisk slibuje vrátit do ulic

  19:00aktualizováno  19:00
Po pětiměsíčním fungování se nové parkovací zóny v Praze jeví jako výnosný byznys. Náklady na provoz pokryje jen to, co se vybere od „návštěvníků“. Město slibuje, že zisk investuje do rozvoje parkování. Ceník za parkovné chtějí radní změnit, ušetřit by mohli živnostníci.

Parkovací zóny | foto: Yan Renelt, MAFRA

Sto třicet milionů korun magistrát zaplatil za rozšíření systému placeného stání o více než čtyřicet tisíc míst. Rozhodně však na správě parkování v barvou nově olemovaných ulicích neprodělává. Vyplývá to z prvních ucelených údajů o fungování parkovacích zón v Praze 5, 6 a 8 a v oblasti Jarova v Praze 3.

Náměstek primátorky Petr Dolínek hodnotí nové zóny jako úspěšné, jelikož ulehčily rezidentům hledání místa k zastavení a lidé, kteří v nich parkovat nesmějí, je víceméně respektují.

„Řidiči bez parkovacího oprávnění do zón zbytečně nevjíždějí, což se projevilo i ve snížení hlukové zátěže i emisí a zvýšením bezpečnosti v ulicích,“ říká.

Stroj na peníze i klidné ulice

Zároveň je jasné, že Praha na zónách do budoucna vydělá poměrně hodně. Bez započtení již zmíněných zřizovacích nákladů stál totiž město provoz nových zón od srpna do prosince třináct a půl milionů korun. Jen návštěvníci v nich však za stejné období zaplatili za parkování přes třicet milionů korun.

Jak zóny v Praze usnadnily parkování

Jak zóny v Praze usnadnily parkování

Další peníze navíc Praha získala od rezidentů, kteří si kupují parkovací oprávnění. Zatím si jich v Praze 5, 6 a 8 pořídili 44 635 za téměř šedesát milionů korun. Zdaleka největší zájem je o roční oprávnění, ačkoliv jsou v nabídce i pololetní a čtvrtletní.

Na pokrytí běžného provozu nových zón tak bohatě stačí peníze vybrané od řidičů bez parkovacího oprávnění. Ba co víc, rozdíl mezi částkou, kterou zaplatí návštěvníci i rezidenti, a provozními náklady vrátí městu nejdéle do roka i náklady na zřízení zón.

„Současný ceník je kompromisem, který vzešel z koaličního jednání, na kterém zejména zelení požadovali výrazně dražší parkovné,“ komentuje Dolínek účty z parkování v nových zónách. Dodává však, že „přebytečné“ peníze město investuje zpět do rozvoje parkování.

Zároveň je přesvědčen, že je s ceníkem třeba pracovat a některé položky až o desítky procent zlevnit. Týkat by se to podle něj mohlo poplatku za druhé auto v rodině a částky, kterou za parkování v zónách platí živnostníci. „Nikdo z nás nestojí o to, aby zóny likvidovaly podnikání a drobné živnosti,“ říká náměstek.

Předpisy poruší jen hrstka

Peníze Praha získala také z výběru pokut. Celkem už se totiž přestupku v nových zónách dopustilo 5 600 lidí, z nichž sankci obdrželo 4 676. Vymáhání pokut však nějakou dobu trvá a zatím je uhradilo pouze 2 426 řidičů. Za své prohřešky zaplatili celkem 1,179 milionu korun. Bílé auto společnosti Eltodo už pomocí kamer zkontrolovalo dva miliony registračních značek.

Řidiči v zónách autům překrývají poznávací značky. Mohou přijít o řidičák

Řidiči svoji SPZ schovávají před nafocením monitorovacím autem různými způsoby...
Řidiči svoji SPZ schovávají před nafocením monitorovacím autem různými způsoby...

Do budoucna mají za výběr pokut zodpovídat městské části a magistrát, který je řešil doteď, bude nově sloužit jen jako odvolací orgán. Alespoň pokud tuto změnu schválí zastupitelé.

Podle původních plánů se měly o pokuty městské části začít starat již od 1. května. K tomu ale zřejmě nedojde. Některé radnice totiž magistrát požádaly, aby termín ještě posunul.

„Zastupitelé o změně rozhodovali až dnes. Zatím jsme proto například nemohli vypsat výběrová řízení na nábor potřebných úředníků,“ vysvětluje Jan Korseska, radní Prahy 2. Navíc podle něj nejsou dořešeny ani další technické otázky a nechce prý, aby byl v květnu spuštěn polovičatý systém, který bude Pražanům působit obtíže. Radnice Prahy 2 proto navrhla odložení květnového termínu až na únor příštího roku.

Naopak radní Prahy 8 Karel Šašek by si přál, aby ke změně došlo co nejdříve. Současný systém, kdy je odvolacím orgánem ministerstvo dopravy, podle něj totiž vede k tomu, že se řada řidičů díky odvolání pokutám zcela vyhne. Což způsobuje, že řidiči zóny příliš nerespektují.

„Díky zónám se lépe parkuje“

Na srovnání vytíženosti parkovacích míst v loňském roce a v roce 2011 je nicméně z údajů magistrátu také patrné, že zóny přispěly ke zklidnění dopravy. V lokalitách, jako jsou Dejvice, Karlín, Libeň, či Smíchov, kde poptávka po parkovacích místech dříve převyšovala nabídku, klesla jejich vytíženost až o třetinu.

Řidiči už tak podle Dolínka netráví v autě během parkování zbytečné minuty navíc, čímž ulehčují dopravě a šetří i životní prostředí.

Počet zaparkovaných vozidel v nových zónách klesl i v nočních hodinách. Logicky však méně, jelikož většina mimopražských aut v ulicích nestála přes noc ani dříve.

Stále více se však zvětšuje rozdíl mezi počtem vydaných oprávnění a dostupných parkovacích míst. Praha 5, kde je v modrých a fialových zónách
6 360 míst, vydala již 8 429 oprávnění, v Praze 6 se 17 252 místy si lidé vyzvedli 22 384 oprávnění a Praha 8 s 11 397 místy vydala oprávnění 13 172.

Ve všech zmíněných městských částech jsou i oranžové zóny a další vyhrazená místa, v těch však oprávnění rezidentům parkování neulehčuje. Pokud se bude tento rozdíl dále zvětšovat, stejně jako se to stalo dříve v Praze 7, mohlo by to do budoucna problémy s parkováním znovu způsobit.

Městské části, kde jsou zóny již delší dobu, se podle Dolínka do nového systému připojí v únoru 2018. Praha 1 a 2 dokonce letos v říjnu. Náměstek zopakoval, že zavedení zón v Praze 4 a 9 není jisté. „Budu chtít nejdříve vědět, jak mají vyřešeno parkování pro návštěvníky,“ dodal.

Autor:



Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...



Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...



Další z rubriky

Záložní nemocnice v Jílovém marně čekala na válku. Teď se snad dočká kupce

Areál záložní nemocnice v Jílovém u Prahy

Lékaři tam nikdy neoperovali, přesto leží na chodbách bývalé nemocnice v Jílovém u Prahy hadičky ke kapačkám a další...

Budovy Transgas na Vinohradech památkou nebudou a mohou se bourat

Plochý kvádr o rozměrech 24 × 48 × 7,5 metru je tvořený obvodovými příhradovými...

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět...

Nová čtvrť na Smíchově po výhradách lidí zeštíhlí, přibude zeleň

První dva domovní bloky a široký bulvár mezi nimi má být základem nové čtvrtí...

Pokud se nezdrží administrativní přípravy, měl by koncem roku 2018 začít vznikat obří developerský projekt Smíchov City...



Najdete na iDNES.cz