Patrik Nacher

Patrik Nacher | foto: archiv: Patrik Nacher

Není možné, aby si šikany učitelé z průmyslovky nevšimli, zní z magistrátu

  • 6
Předseda výboru pro výchovu a vzdělávání Patrik Nacher byl první, kdo před dvěma týdny mluvil o úmrtí učitelky na průmyslovce s vedením školy. O celém případu se dozvěděl z médií. „Zajímá mě, jestli je možné, že nikdo z pedagogů nevěděl, co se s jejich kolegyní děje,“ říká Nacher.

Kdy a jakým způsobem jste se o případu obtěžování učitelky na malešické Střední průmyslové škole dozvěděl poprvé?
Předminulou středu od novináře.

Pak jste se hned vydal za vedením školy?
Řekl jsem řediteli školy a jeho zástupkyni, že o ničem nevíme, a poprosil je o schůzku, kde jsme si s ředitelkou odboru školství a mládeže Lenkou Němcovou chtěli vyjasnit, co se tam stalo, proč jsme nebyli informováni, a jak je možné, že to došlo tak daleko.

Co vám řekli?
Že v momentě, kdy se to dozvěděli - a oni tvrdí, že se to dozvěděli shlédnutím videí 12. ledna - na tom začali pracovat. Svolali poradu a nastaly věci, které už jsou obecně známé. Mě spíš zajímá, jestli je vůbec možné, že nikdo z učitelského sboru nevěděl, co se s paní učitelkou děje. Člověk si těžko dokáže představit, že se tam něco takového dělo několik měsíců, studenti to věděli, ale nikdo z učitelského sboru ne. Argument, že učitelka sama řekla, že nic takového nezažívá, argumentem pro mě moc není.

Jak lze šikaně do budoucna předcházet?
To je těžká otázka. Záleží na její míře. Vždycky bude nejdůležitější prevence. Jedním z mála pozitivních impulsů tohoto případů je to, že se o tom tolik mluví, i medializace je totiž určitou prevencí. Je to o celkovém kontextu - prevence a různé vzdělávání, aktivní debata se studenty. Současná medializace v té rozumné nebulvární rovině může pomoci více než deset odborných konferencí.

Je ale možné šikanu úplně vymýtit?
To asi bohužel nepůjde. Jde o to, jestli jsme schopni nastavit systém tak, aby se to podchytilo v počátku, aby to netrvalo dlouho a soustavně. Můžeme maximalizovat úsilí, aby těchto situací bylo co nejméně. Když funguje prevence, školy pak, když se něco odehraje, znají jasné postupy, jak se zachovat, koho informovat, kdy se obrátit na policii, na zřizovatele

Ovlivní to, jestli se z dětí stanou agresoři, také výchova?
Ano, škola může dělat cokoliv, ale když je chyba ve výchově, tak je to těžké. Je zajímavé, jak citlivě všichni nesou, když pedagog dá dítěti pohlavek. Na straně druhé tu máte zaznamenanou dlouhodobě trvající šikanu vůči dospělému. Výsledkem je podmínečné vyloučení a trojka z chování. Všechno to zapadá do společenského kontextu, který dneska je nastaven.

Jak důležitá je tedy v kontextu šikany výchova? Rodiče šikanujících dětí říkali, že jejich potomci pochází z normální rodiny, ale začnou řádit vždycky až ve škole se spolužáky...
To je hrozně těžké říct. Překvapilo mě, že co se odehrálo, bylo na výběrové průmyslovce. Lze tedy vidět, že se nedá paušalizovat, že když je někdo na gymnáziu, tak se mu šikana vyhýbá, protože se předpokládá určitý intelekt, rodinné zázemí, a když je někdo na oboru bez maturity, je tam větší pravděpodobnost šikany... tak to není. Může to být i shoda různých okolností, náhod. Sešli se tři studenti, učitel se nebránil, nechal to na sobě, intenzita se zvyšovala.
To, co ve třídě bylo vnímáno z počátku jako vtip, nabralo rozměr takový, že i ostatní studenti si mysleli, že už je to přes čáru, natočili videa a informovali vedení školy.

Proč zatím nebylo odvoláno vedení školy?
Je to správný dotaz špatnému člověku, nejsem v exekutivní pozici. O odvolání může rozhodnout Rada HMP a musí mít jasné důvody pro odvolání. Pokud pod mediálním tlakem odvoláte ředitele a pak se vyšetřováním zjistí, že to nebylo tak, jak to vypadalo původně, stigmatizujete vedení školy a ředitel se může odvolat k soudu. Já jsem svolal výbor, kde se k tomu mohu vyjádřit.

Navrhnete na něm odvolání ředitele?
Diskuse k tomu asi dospěje, ale nebudu to říkat dopředu, vzhledem k tomu, že jednání výboru je neveřejné, tak by to bylo nefér vůči kolegům, kteří tolik informací nemají.

Čím se budete zabývat?
Rozdělil jsem to na dvě části - informování o kauze samotné, sdělení základních informací o průběhu šetření. Druhá část je obecně šikana, prevence a její řešení do budoucna. Vracím se k té otázce předtím. Jak minimalizovat to, že někde dlouhodobě dochází k šikaně a jak nastavit mechanismy kontroly.

Setkal jste se už někdy s podobným případem šikany učitele ze strany žáků?
Za rok a půl, co jsem v této funkci, jsem se s tím nesetkal. V tomto případu mi přijde zvláštní, že škola neinformovala zřizovatele a to ani poté, co začala problém 12. ledna řešit, ani poté, co padly tresty, ani poté, co jim běhal po chodbách dva dny novinář. To mě překvapuje.

A co vám na to řekli? Proč se neozvali?
Nechci dezinterpretovat jejich odpověď. Nepovažovali to zřejmě za nutné. Mysleli si, že našli řešení, reagovali ihned a neviděli důvod o tom informovat. Zeptejte se jich.