"Nebráníme se racionalizaci veřejné hromadné dopravy, ale odmítáme paušální škrty," řekla krajská zastupitelka a jedna z organizátorek petice Věra Kovářová.
Středočeští starostové sepsali petici také proto, aby mohlo být svoláno mimořádné jednání krajského zastupitelstva. Na jednání by potom chtěli řešit zrušené spoje. „Na konci dubna představíme svůj vlastní program dopravy, v němž navrhneme sjednocení plánování hromadné dopravy na území celého Středočeského kraje a hlavního města Prahy do jednoho systému,“ doplnila Kovářová.
Kolik lidí podepsalo peticiPod petici se podepsalo 15 470 obyvatel. Dalších 1 176 lidí ji podepsalo na internetu a 592 lidí ji podpořilo na Facebooku. |
Ke škrtům přistoupil kraj podle hejtmana Davida Ratha kvůli tomu, že dostane od státu méně peněz.
"Vláda posílá krajům méně peněz ve všech oblastech. Dotace na domovy seniorů jsou o zhruba 200 milionů nižší, nemocnice dostaly o 150 milionů méně. Starostové by petici měli směřovat spíše vládě, která krajům méně peněz posílá," tvrdí Rath.
Kytín se bojí, že bude odříznut od světa
To ale není podle opozičních zastupitelů a starostů pravda. "Veřejné údaje z ministerstva dopravy a webu kraje usvědčují hejtmana z nepravdy. Na dopravní obslužnost krajů ze státního rozpočtu je v roce 2011 stejné množství peněz jako v roce 2010, tedy 2,6 miliardy," zopakovala poslankyně Helena Langšádlová.
Některé obce mají strach, že je rušení spojů odřízne od světa. Takové obavy panují například v Kytíně. Jiné údaje poslal na radnici Ropid a jiné odbor dopravy Středočeského kraje. Podle Ropidu se ruší některé spoje na lince 446. Podle kraje se zruší celá linka 446 a kraj objednává místo ní sedm spojů na lince 317. Ta ale od roku 2009 ve všední dny přes Kytín nejede.