Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Pražská opozice chce smazat parkovací čáry, za stání by měl platit každý

  • 329
Piráti představili svou vizi parkování v Praze. Podobně jako ODS navrhují odklon od dnešního rozdělení podle městských částí a barev. Rezidenti by si předplatili stání v lokalitách, kam často jezdí. V ostatních místech by společně s mimopražskými řidiči za parkování platili.

Náměstek primátorky Petr Dolínek chce mít do června jasno, jak se do konce příštího roku změní systém parkovacích zón v Praze.

„Musíme si uvědomit, že to není politické téma,“ říká. Během příštích měsíců chce vyslechnout zkušenosti a podněty odborníků i politiků a přijít s návrhem, podle kterého by se zóny příští rok změnily.

Opoziční strany se již dnes předhánějí s nápady, jak by poté mohly vypadat. V listopadu přišla se svým plánem ODS a tento čtvrtek se k nim připojili i piráti. Ti stejně jako ODS navrhují odklon od dnešního rozdělení podle městských částí a barev.

Podle obou stran má parkovací zóna vzniknout na celém území města. „Lidé chtějí zaparkovat. Nechtějí řešit, v jaké stojí městské části, nebo dokonce v jaké její podzóně,“ říká Ondřej Profant (piráti).

ODS chce rozdělit Prahu na čtyři okruhy, ve kterých by kromě historického centra, kde by parkovali jen rezidenti, mohli Pražané své auto nechat bez omezení, pokud by si za jednotlivé okruhy zaplatili. Platilo by, že čím více okruhů, tím dražší parkovací karta.

Oprávnění pro bydliště či školu

Piráti však přicházejí s jiným řešením. Každý Pražan by si podle nich mohl zakoupit oprávnění, které by mu umožnilo parkovat v okolí jeho domu. Zároveň by si však mohl koupit stejné oprávnění i pro další, menší oblasti města, třeba ty, kam jezdí do práce nebo vozí děti do školy. Počet lokalit, které by si mohl člověk takto předplatit, by byl omezený. Všude jinde v metropoli by rezidenti hradili stání jako mimopražští řidiči. Ti by podle pirátů i ODS mohli nově parkovat ve všech ulicích. Všude by však museli platit, zatímco dnes parkují zdarma alespoň tam, kde zóny nejsou.

Ceny hodinového stání by se měly podle pirátů lišit podle atraktivity daného místa. Každý rok by navíc město ověřilo, zda se zájem řidičů o dané místo nezměnil, a případně sazby upravilo. „Konkrétní ceny a podrobnosti jsme zatím neřešili,“ dodal Mikuláš Ferjenčík (piráti).

Každý rezident by také získal poukázky na parkování pro řemeslníky či návštěvy. A novinkou by bylo i využití esemesek. Řidiči i obyvatelé by si totiž pomocí aplikace mohli ověřit, zda auto parkuje na daném místě oprávněně. Řidiči, kteří by se dobrovolně přihlásili k příjmu SMS, by dostali upozornění, že svůj vůz zaparkovali nelegálně, a výzvu, aby místo do 10 minut opustili.

Piráti podporují i výstavbu záchytných parkovišť P+R a parkovacích domů. Financovat by je chtěli z parkovného. „Velká část aut je na ulicích odstavena a lidé je používají jen o víkendu při cestách na chatu,“ říká Ferjenčík.

Jak změnit parkovací zóny, prý již zvažuje i hnutí ANO. „Zkoumáme různé varianty. Zatím to směřuje k tomu, že by existovala jedna pražská zóna. Cílem je, aby byl systém parkovaní pro Pražany spravedlivý,“ říká Patrik Nacher, místopředseda klubu zastupitelů ANO.

Dolínek však upozorňuje, že celoměstská zóna nemá oporu v zákoně, který zřizování zón umožňuje. Souhlasí prý ale, že větší provázanost zón je namístě. „Rezidenti musí být ochráněni ve svém širokém okolí, kam jezdí za službami a kde bydlí. Zároveň tu ale musí být jistá prostupnost zón, aby mohli jet občas i jinam a nemuseli za to platit,“ říká. Jako jednu z možností prý zvažuje, že by každý rezident měl jistý počet hodin, po které by mohl zdarma parkovat v modrých zónách i v jiných městských částech.

Doufá, že konkrétní řešení proměny zón představí do konce června.

Jak fungují parkovací automaty. Záběry z loňského srpna:

24. srpna 2016