Kolony na Jižní spojce (15. července 2009)

Kolony na Jižní spojce (15. července 2009) | foto: Miroslav Kovář

Po Jižní spojce opět pojedou kamiony. Od 22 do 6 hodin

  • 31
Kamiony od září opět budou jezdit po Jižní spojce od Spořilovské ulice k Barrandovskému mostu, a to od 22 do 6 hodin ráno. Město tím chce ulevit lidem ze Spořilovské, kudy projíždějí kamiony od otevření nového okruhu. Třeba podle Strany zelených je ale rozhodnutí města špatné a obyvatelé Prahy 4 již mají sepsanou petici.

Z Jižní spojky zmizely kamiony loni v září, kdy byl zprovozněn úsek Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D5. Vzhledem k tomu, že okruh mezi D1 a hradeckou dálnicí není, musely kamiony ve směru na Hradec Králové sjíždět z D1 právě Spořilovskou na Jižní spojku. Zvedl se tak tady počet aut asi o jedenáct tisíc.

Nyní kamiony změní trasu a v noci nepojedou přes Spořilov k D1, ale od křížení s brněnskou dálnicí po Jižní spojce dál směrem na Smíchov, za Barrandovským mostem sjedou na Strakonickou a po ní k Pražskému okruhu. Po něm budou řidiči kamionů pokračovat k plzeňské dálnici D5.

V opačném směru, tedy od plzeňské dálnice, projedou kamiony dál Spořilovskou od D1 k Jižní spojce a dál k D11.

"V současné chvíli je toto jednosměrné otevření Jižní spojky nejvhodnějším dočasným řešením nepříznivé situace na Spořilově. Finálním řešením bude až dokončení části Pražského okruhu číslo 511. Do té doby se snažíme alespoň o maximálně přijatelný kompromis," řekl náměstek primátora Karel Březina.

Situaci na Spořilovské chce vedení města monitorovat a Technická správa komunikací bude až do konce září měřit hluk. A to jak v době, kdy tu kamiony pojedou, tak i bez nich.

Podle kritiků opatření nikomu nepomůže

Proti změně dopravního režimu se postavila část obyvatel Prahy 4 a také místní zástupci Strany zelených. Podle zastupitele Prahy 4 Petra Štěpánka totiž změna nikomu neprospěje a navíc prý existuje řešení, které by ochránilo obyvatele jak Spořilova, tak Krče, Braníka a nakonec i Chuchle. Stačilo by podle Štěpánka kolem Spořilovské ulice postavit jakýsi tubus nebo tunel.

"Polykarbonátový tunel by byl varianta, která by byla prospěšná pro všechny. Jedná se o tunel, který je samonosný a chránil by obyvatele před nadměrným hlukem. Navíc jde do něj namontovat vzduchotechnika. Noční provoz lidem na Spořilově nepomůže, protože v době, kdy budou doma a chtít větrat, tam kamiony stejně jezdit budou," řekl Štěpánek.

Zhruba kilometrový tunel by podle prvotních odhadů vyšel na sto až dvě stě milionů. "Záleželo by na vybavení. Nicméně jeho životnost je desítky let, takže tam může zůstat i poté, co bude v budoucnu zprovozněn Pražský okruh od D1 do Běchovic," uvedl.

Podle Štěpánka navíc hrozí, že řidiči kamionů nebudou respektovat to, že mají jet po Strakonické k Pražskému okruhu, ale zkrátí si cestu přes Barrandov. "Ušetří za mýto, pohonné hmoty, a když dostanou pokutu, tak se jim to vyplatí, protože v dalších případech projedou bez postihu," dodal.

V minulosti se také mluvilo o protihlukových stěnách. Zatím ale nebyla postavena ani na jedné straně. O zdech mluvila například radnice Prahy 4 již v říjnu loňského roku, postaveny je chtěla mít po obou stranách během letošního roku (více čtěte zde). Zeď měla vyjít na zhruba sto milionů korun, tedy přibližně stejně, jako by stál tunel se vzduchotechnikou.