Do středních Čech vyjede historický Stříbrný šíp. Vlak oslaví 75 let

  15:18aktualizováno  15:18
Na středočeskou železnici by mohl už letos vyjet další unikát. České dráhy renovují motorový vlak přezdívaný Stříbrný šíp, který byl vyroben před druhou světovou válkou jako jediný exemplář. Až bude kompletně opravený, měl by vozit výletníky kolem Prahy.

Stříbrný šíp: Při jízdě z Prahy do Kolína a zpět přes Nymburk dosáhl rychlosti 126 kilometrů v hodině. | foto: Archiv Depa historických vozidel Lužná

Červený spodek a stříbrný vršek z leštěného hliníku. Tak vypadal motorový rychlík z roku 1938 a svou přezdívku Stříbrný šíp dostal právě podle barvy karoserie. Teď se ho snaží obnovit při kompletní rekonstrukci v Dílnách pro opravy vozidel v Nymburce.

Stříbrný šíp byl jakýmsi pendolinem třicátých let. Svoji dobu navíc předběhl použitými součástkami i vzhledem. Československé dráhy tehdy bojovaly zavedením motorových rychlíků proti nové konkurenci, kterou pro ně představovala rozvíjející se autobusová doprava.

Unikátní předválečný rychlovlak vyrobený jen v jednom exempláři se teď se snaží

Unikátní předválečný rychlovlak se teď opravuje.

"V té době jsme byli na předních místech ve světě, co se týká motorizace tratí. Tento vlak byl nejluxusnějším a designově nejlepším vozem, který vyrobilo ČKD. Byl lepší než Slovenská strela," míní přednosta depa historických vozidel v Lužné na Rakovnicku Jindřich Rachota.

Slovenská strela je expresní železniční spoj, který jezdí od roku 1936 mezi Prahou a Bratislavou dodnes, a tehdy se proslavil velkou rychlostí, dokázal jet až 130 kilometrů za hodinu.

Železniční nadšenci na svých webových stránkách Želpage píší, že se Stříbrný šíp vydal na zkušební jízdu 11. února 1939 z Prahy do Kolína a zpět přes Nymburk s maximální rychlostí 126 kilometrů za hodinu. O několik dní později dosáhl rychlosti až 130 kilometrů. Jenže problémem byly jeho bubnové brzdy, a tak byla maximální rychlost snížena na 90 kilometrů v hodině.

Den po předváděcí jízdě obsadila zemi okupační armáda

Své místo dostal ve výtopně na pražském Masarykově nádraží a 14. března se konala předváděcí jízda z Prahy do Pardubic i s novináři. Jenže v novinách se pak psalo o něčem docela jiném.

Den nato totiž obsadila Československo Hitlerova armáda. A tak místo toho, aby vlak jezdil z Prahy do Plzně či do Českých Budějovic, zůstal během války pro nedostatek nafty odstavený v depu.

I proto se dál nevyvíjel a existuje jen jeden jeho kus. Přitom to byl vlak výjimečný. "Jízdenky do něj se sice prodávaly jako do třetí třídy, ale komfort v něm byl vysoký," připomněl Rachota.

Cestující nastupovali jednokřídlými dveřmi a při jejich otevření se vysunul další nástupní schůdek. Jeden oddíl byl určený pro kuřáky, druhý pro nekuřáky. Na kožená sedadla se mohlo posadit 64 lidí, jen dvanáct míst bylo určeno pro stání. Okna se stahovala kličkou.

Stříbrným šípem se lidé svezli i po válce, ale jen krátce - od července 1945 dva roky. Později jezdil chvíli v Ústí nad Labem, provozovat ho však bylo těžké kvůli poruchovosti. Došlo to tak daleko, že roku 1957 byl odstaven a rozmontován.

"Jeho agregáty snad skončily v karlínském divadle v Praze jako záložní. Samotný vlak pak sloužil v Šumperku jako sklad. Teď bude uveden do původního stavu, ale součástky budou nové," poznamenal Rachota.

Železničáři se pokoušeli vlak opravit několikrát

Stříbrný šíp parkoval nějaký čas i v železničním muzeu v Lužné. "Byl tady jen uložený, kvůli jeho stavu ho vystavovat nešlo," podotkl Rachota. Vlak se pokusili několikrát opravit například v Ústí nad Orlicí, v Libni či Chomutově.

Po opravě, která skončí zřejmě už letos v říjnu a stát bude zhruba 20 milionů korun, bude sloužit jako vyhlídkový vlak v okolí Prahy.

České dráhy vypravují v letní sezoně historické vlaky do celého Středočeského kraje a svůj speciální program má i muzeum v Lužné. V červnu pořádá například mezinárodní setkání parních lokomotiv.

"Budou tam lokomotivy pamatující ještě rakousko-uherskou monarchii a přijedou i z Rakouska, Maďarska či Polska. Návštěvníci budou mít jedinečnou šanci potkat lokomotivy, za kterými by jinak museli cestovat, a navíc na jednom místě, což je zcela výjimečná událost," dodal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Nejčtenější

Nemocnici obsadila policie. Taxikář oznámil, že tam vezl vrahy čerpadlářky

Heliport ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Zásahová jednotka, policisté v civilu i běžné hlídky ve čtvrtek dopoledne prohledávali Fakultní nemocnici v Hradci...

Sparta - Teplice 0:1, další blamáž, zmar dokonal v závěru Moulis

Sparťanští hráči před utkáním proti Teplicím. Zleva: Srdjan Plavšić, Lukáš...

Fotbalová Sparta je v herních troskách. V jediném nedělním utkání 18. kola Fortuna ligy doma podlehla 0:1 průměrným...

Vyřítili se přímo z dálnice a narazili do kamionu u pumpy, zemřeli dva lidé

Osobní auto na čerpací stanici u dálnice D5 narazilo do odstaveného kamionu....

K tragické dopravní nehodě došlo v neděli večer na čerpací stanici u dálnice D5 na Berounsku. Osobní auto tam narazilo...

Sparta selhala. Slavia podzimním mistrem, s Plzní se jí výrazně vzdálily

Slávistická radost v utkání s Mladou Boleslaví, Peter Olayinka a Miroslav Stoch...

Podzimní část fotbalové ligy vyhraje Slavia, jasno je o tom už kolo před koncem. V 18. kole lídr porazil Mladou...

Vrah čerpadlářky měl netypický batoh, policie zveřejnila další stopu

Jeden z podezřelých v případu vraždy čerpadlářky na Mělnicku měl při činu...

Kriminalisté zveřejnili další informace z vyšetřování loupežné vraždy čerpadlářky u Nelahozevsi na Mělnicku. Podle...

Další z rubriky

Praha neznámá. Poznejte čtvrť kriminálníků, bláznů a učenců

Kostel Nanebevzetí Panny Marie a svatého Karla Velikého na Karlově se stavěl od...

Scházela se tam pražská galerka, probouzeli se opilci, bohaté paničky tajně rodily nechtěné děti. Zveme vás na...

Policie překvalifikovala nehodu Jana Kočky mladšího na obecné ohrožení

Na D11 se čelně střetla dvě vozidla. Řidiči nehodu nepřežili. (28. 9. 2018)

Nebezpečná jízda Jana Kočky mladšího, který letos na konci září jel v protisměru na dálnici D11, naboural do kamionu a...

Praha vypíše tendr na stavbu nové Trojské lávky, zatím bude provizorní

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy (2. prosince 2017).

Pražský magistrát vypíše tendr na stavbu nové lávky mezi Císařským ostrovem a Trojou. Vyplývá to z materiálu, který...

Najdete na iDNES.cz