Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Audit: Karta Opencard je předražená a pro město nemá přínos

  • 60
Projekt Opencard je předražený, zastaralý a neužitečný. Vyplynulo to z posudku společnosti Nexia AP pro hlavní město. Karta stála Prahu 1,74 miliard korun.

Na tiskové konferenci to uvedl Valdemar Linek ze společnosti Nexia AP. Podle posudku je projekt výhodný pouze pro majitele majetkových práv k Opencard, firmu eMoneyServices (EMS).

„Projekt je nejen investičně, ale i provozně velmi nákladný, aniž by pro město znamenal skutečný přínos,“ uvedl Linek.

Z uvedených 1,74 miliardy korun přišel na miliardu provoz, kapitálové výdaje činí 665 milionů korun.

Pro EMS je ovšem karta „velmi výhodným podnikem“, stojí v posudku. „Čistý výnos pro EMS je 650 milionů,“ uvedl Linek.

Primátorka Adriana Krnáčová z ANO uvedla, že chce odstranit závislost na jednom dodavateli, protože je pro město nevýhodná.

„Máme dokončené všechny podklady, máme všechny informace a posudky od auditorů a soudních znalců, abychom mohli pokračovat ve vyjednávání s EMS,“ řekla. Zda to bude znamenat konec Opencard, přímo neuvedla.

EMS výsledek auditu zpochybnila

Pokud Praha nebude v projektu Opencard pokračovat a rozhodne se vypsat otevřená výběrová řízení, vydá se nákladnější a zdlouhavější cestou, řekl mluvčí EMS Martin Opatrný. Zároveň zpochybnil výsledek posudku firmy Nexia AP.

„Společnost Nexia vychází z dokumentů poskytnutých Prahou, nikoli ze znalosti oboru,“ uvedl Opatrný. Podle auditu je opencard předražený, zastaralý a neužitečný projekt a město by v něm nemělo pokračovat.

EMS v uplynulých měsících podala několik nabídek na rozvoj multifunkční karty.

„Rozvoj Opencard přitom není závislý na dalších masivních investicí ani na společnosti EMS,“ řekl Opatrný. Vedení města ale podle něj s EMS nekomunikuje.

„Dluhy jsou, snažili jsme se o mimosoudní vyrovnání, dáváme tomu přednost, ale nečinnost města nás donutila podat žaloby,“ řekl Opatrný. EMS vede s Prahou čtyři soudní spory o 170 milionů korun.

Podle opozice je idea vedení města dobrá, zástupci opozice jsou však skeptičtí ohledně rychlosti zavedení nového systému. „Myslím si, že se to podaří zavést nejdříve v roce 2018,“ řekl opoziční zastupitel Jiří Nouza (TOP 09). Podobně se vyjádřili zástupci opoziční ODS.

Radní už dříve schválili částečný návrat k papírovým kuponům, které mají být alternativou k Opencard. Ještě letos by navíc podle primátorky měli mít cestující k dispozici otevřenou platformu, na základě které budou libovolně volit mezi různými druhy cestovních dokladů. Kromě elektronických jízdenek jsou ve hře i bezkontaktní platební karty.

Krnáčová už dřív zmínila možnost rozšíření jiné problematické smlouvy s firmou Erika, která dodává SMS jízdenky. Proti tomu se zvedla vlna nevole v řadách opozice, tak i koalice.

Karta Pražana pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS). Praha ji postupně začala zavádět od roku 2006. Kartu Opencard vlastní asi 1,2 milionu cestujících. Městu postupně docházejí licence pro vydávání nových karet, zároveň končí možnost opětovně prodloužit platnost vydaných karet.

Město plánuje, že si cestující budou vybírat mezi způsoby platby MHD

Cestující v Praze si budou vybírat mezi různými cestovními doklady, tarify a způsoby platby za městskou hromadnou dopravu.

„Základem je přestat zamykat klienty do jediného projektu a zkusit jim otevřít svět,“ řekl novinářům na dnešním setkání týkajícím se Opencard předseda magistrátní komise pro ICT Ondřej Felix. Kdy se tak stane, není jasné.

První otevřená výběrová řízení začne město podle Felixe vypisovat na podzim letošního roku. Náklady nevyčíslil. „Bude to hluboko pod náklady na Opencard,“ doplnil. Cestující budou podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) zatím dál jezdit na Opencard. Městu ještě zbývá 50.000 licencí, aby mohlo vydávat karty novým žadatelům. Alternativním jízdním dokladem jsou pak papírové kupony.

Zároveň pokračuje soudní pře s majitelem práv k Opencard, firmou eMoneyServices (EMS). „Do doby, než budou dořešeny soudní spory, neumím si představit dál rozvíjet spolupráci s EMS,“ uvedla Krnáčová. „Pak se může EMS přihlásit stejně jako jakákoli jiná firmy do výběrového řízení,“ doplnila.

Předběžným opatřením soudu je podle člena komise pro ICT Jakuba Michálka zajištěn bezproblémový chod Opencard. „Máme za to, že bychom limitovanou podporou nadále udržovali Opencard do doby, než vyprší všechny licence,“ uvedla primátorka.

Podle Felixe pokračují jednání s vedením Středočeského kraje ohledně integrace dopravy.