Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podolská loděnice slaví 100 let. Přežila povodně i příchod nové doby

  19:16aktualizováno  19:16
Na hrázi pod vyšehradskou skálou v Podolí stojí už 100 let budova loděnice Českého Yacht Klubu. Patří mezi poslední dřevěné historické stavby v Praze, i proto je národní kulturní památkou. Je skoro neuvěřitelné, že je na ní skoro vše původní.

Loděnice Českého Yacht Klubu v pražském Podolí | foto: Irena Brožová

Celodřevěná třípatrová stavba s výraznými bílými okny stojí na navigaci chránící podolský přístav. Je jednou ze tří pražských staveb určených ke sportu, která je na seznamu státem chráněných kulturních památek (nepočítaje v to několik sokoloven).

Fotogalerie

"Jsme rádi za tento status, protože pro developery jde o velmi atraktivní lokalitu a hrozilo, že by mohla budova ustoupit nějakému investičnímu záměru," upozorňuje předseda Českého Yacht Klubu Jan Šilhavý.

Podle návrhů architekta Ferdinanda Šamonila začala stavba loděnice v březnu roku 1912 a skončila zhruba o čtyři měsíce později.

"Vodáckou klubovnu stavěli naši předchůdci jako provizorium, teď je z ní symbol moderní architektury," tvrdí kustod budovy Petr Šprc.

O nepříliš běžných začátcích hovoří i architekt Zdeněk Lukeš: "Po dokončení vyvolala kupodivu bouřlivé reakce, v tisku se objevily zprávy, že ničí panoráma Prahy a podobně. Později to odeznělo."

Atmosféru stoleté loděnice umocňuje vůně mořeného dřeva

Je trochu škoda, že se do tmavě zbarvené budovy běžně člověk nepodívá. Je zasvěcena pouze těm, kteří se perou s vodním živlem a poryvy větru. Za sto let existence jich podolskou loděnicí prošly stovky.

Pohled dovnitř stojí za to. Nejenže je z malých okének jedinečný výhled na řeku či na historické město, ale vůně mořeného dřeva, typické praskání stoleté podlahy či skromné vybavení představuje jedinečný zážitek.

Na úrovni terénu je klubová jídelna a obrovský hangár pro desítky jachet různých tvarů, velikostí i materiálů, který funguje spíše jako zimoviště. "Pod ním jsou dílny. Vlastně jediné místo, které při povodních před deseti lety zaplavila voda," vysvětluje správce Šprc.

O patro výš, kam člověk vystoupá po úzkých schodech, je klubovna a zasedací místnost. Voda Vltavy, která loděnici omývá ze tří stran, jako by celý vnitřní prostor prostupovala. Trofeje na stěnách připomínají úspěchy českého jachtingu, a to dokonce ve světovém měřítku.

V dalším patře jsou šatny. Řady historických šatních skříněk se klikatí místností a vytvářejí zvláštní pološerou atmosféru, která připomíná staré pražské tělocvičny.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Při nehodě pěti aut na Mělnicku se zranily čtyři děti i těhotná žena

Osm lidí, včetně čtyř dětí a těhotné ženy, se v neděli po poledni zranilo při nehodě pěti aut u obce Mlčechvosty na Mělnicku. Silnice spojující Mělník a...  celý článek

peníze
Hejtmanství podezírá úředníka, že z účtu kraje „odklonil“ dva miliony

Středočeský krajský úřad v pondělí podal trestní oznámení na jednoho ze svých pracovníků kvůli podvodu při nakládání s depozitním účtem kraje. Úředník čelí...  celý článek

Požár auta uzavřel na půl hodiny vjezd do tunelu Blanka (16.10.2017)
Požár auta ve Strahovském tunelu zavřel vjezd do Blanky, doprava kolabovala

Na půl hodiny uzavřel požár auta v pražském Strahovském tunelu příjezdy do Blanky. Od hořícího auta v tunelu policisté odvezli ženu s dítětem. Na příjezdových...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.