Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Polovina studentů zemědělky v Rakovníku musí znovu k maturitě

  • 16
U společné části státní maturity většinou propadli. Řeč je o studentech rakovnické zemědělské školy. Více než polovina žáků si tak zkoušku z dospělosti zopakuje na podzim. Za špatný výsledek může podle všeho hlavně jedna laxní třída, která o maturitní zkoušky nejevila zájem.

Alena Truksová učí na Střední zemědělské škole v Rakovníku matematiku a chemii. "Učím tu osm let a za svou učitelskou kariéru jsem se s ničím takovým nesetkala," říká učitelka. Podle ní i ředitele školy stojí za neúspěchem přístup celé jedné maturitní třídy, který ovlivnil celkové výsledky.

Státní maturita

Je rozdělená na dvě části, společnou a profilovou část. Ve společné části mají studenti povinnou zkoušku z českého jazyka a literatury a pak z cizího jazyka, nebo matematiky. Dvě až tři povinné zkoušky v rámci profilové části si stanoví škola podle svého zaměření.

V Rakovníku studenti "narazili" hlavně v matematice a češtině, profilovou část zvládli všichni. Ve dvou třídách maturovalo 24 studentů, zkoušku úspěšně složilo jedenáct z nich. V jedné třídě to bylo sedm studentů z dvanácti, ve druhé čtyři.

"Jedna třída dělala, co jsem jim zadala, ta druhá ne. Od začátku v ní měli žáci špatný prospěch, ze třiceti žáků v prvním ročníku se jich do čtvrtého dostalo jen šestnáct," vysvětluje učitelka.

"Tahle třída byla výjimečná," doplnil o třídě, v níž odmaturovali čtyři studenti z jedenácti, ředitel školy Ivan Kup. Podle něj není problém ve vyučujících, kteří byli v obou maturitních třídách stejní, ale ve studentech a systému testování.

Volba mezi matematikou a cizím jazykem byla problém

"Ukázalo se, že jsou málo samostatní, sešit s testy si s nimi nepovídá jako učitel při zkoušení," řekl ředitel. Učitelé se teď prý víc zaměří na prověřování znalostí právě prostřednictvím písemných testů místo ústního zkoušení.

Podle Truksové si dřív maturitu z matematiky volilo jen pár studentů, kteří ji do budoucna mohli potřebovat, a výsledky měli dobré. "Letos museli volit buď cizí jazyk, nebo matematiku, nevěděli, co si vybrat," doplnila Truksová.

Ve Středočeském kraji je víc škol, které u maturit propadly podobně jako rakovnická zemědělka. "Zatím ani nemáme v úmyslu vyvozovat nějaké závěry ze žebříčku ministra školství, proti jehož způsobu maturit vystupujeme," říká krajský radní pro školství Milan Němec. "Přidaná hodnota školy je jiná, než jestli pekař umí dobře češtinu," dodává.

Na případy škol, kde by mohly špatné výsledky ukazovat na špatnou práci školy, se však kraj zřejmě zaměří. Svůj odmítavý přístup k ministrem školství navrhované redukci středních škol však na základě toho podle Němce nepřehodnotí.

"Výsledky maturit nejsou něco, podle čeho bychom mohli redukovat školy," řekl.