Poblíž Živohošti na Slapech se potopil přívoz, nikdo z přibližně 50 cestujících nebyl zraněn (30.7.2016) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Cestující jsem nepočítal, řekl kapitán. Za potopený přívoz dostal podmínku

  • 34
Kapitán přetíženého přívozu, který se loni potopil na Slapské přehradě, dostal u soudu v Příbrami dvouletý trest s podmíněným odkladem na pět let. Soud mu zároveň uložil, aby uhradil škodu, a na pět let mu zakázal činnost vůdce plavidla. Muž přiznal, že cestující při nastupování na palubu nepočítal.

„Chtěl bych se omluvit za to, co se stalo. Prostě jsem nespočítal lidi,“ uznal své pochybení třiasedmdesátiletý kapitán a cestujícím, kteří v panice vyskakovali z lodi, se omluvil.

Žalobkyně důchodce vinila z obecného ohrožení z nedbalosti. Událost se podle ní obešla bez tragických následků jen proto, že se na stejném místě konaly závody plachetnic. Jejich posádky pasažéry z potápějícího se přívozu zachraňovaly.

„Velmi lituji toho, co se stalo. Chvátal jsem k manželce, protože ležela. A dopadlo to tak, jak to dopadlo,“ uvedl obžalovaný.

Událost se stala loni 30. července. Loď začala nabírat vodu, úplně se však nepotopila a pasažéři se dostali na břeh. Plavidlo smělo převážet maximálně 33 lidí, na palubě ale bylo 49 cestujících, mezi nimi i malé děti (o události jsme psali zde).

Při odplouvání kapitánovi prý nepřišlo nic divného. Někteří cestující však situaci popsali jinak. Podle jednoho ze svědků měla loď menší potíže už při odplouvání a kapitán ji musel odstrkovat tyčí od mola. Převozník ale u soudu tvrdil, že loď takto odpichoval běžně.

„Přišlo mi od začátku divné, že se tolik lidí na loď vejde. Přesto jsem tam vlezla, dodnes si to vyčítám,“ uvedla svědkyně, která při vzpomínce na plavbu ze Staré Živohoště do Nové těžko přemáhala pláč. Je prý hlavně ráda, že s sebou nevzala svého syna.

„Normálně jsem dojel zhruba doprostřed přehrady a pak se tam nahrnula voda,“ popsal osudové okamžiky obžalovaný, který přívoz provozoval čtvrt století a žádné problémy prý nikdy neměl. Úsekem podle něj zřejmě proplula nějaká jiná loď a vznikla vlna.

Podle znalce ale bylo jedinou příčinou nehody přetížení plavidla. Kdyby byl dodržen povolený ponor, podobná vlna by podle něj palubu nemohla zatopit. V této situaci se podle znalce také už nedalo nic dělat. „Ta fyzika je úplně jasná,“ řekl.

Stačilo pár vln a přívoz byl pod vodou. Žena popsala, jak se přívoz začal potápět.

„Začala cákat voda na příď. Kapitán zařval na lidi, aby se přesunuli dozadu. Jakmile to udělali, zadek se kompletně potopil. Lidé vyskakovali z lodi ven, začali tam plavat,“ popsal dramatické chvíle jeden ze svědků, který měl s sebou na lodi i dva syny ve věku pět a devět let.

Menší, který neuměl plavat, měl naštěstí na sobě nafukovací kruh. Po nehodě se muž zachytil ve vodě jakési záchranné kostky. „Byl to stres hlavně pro toho menšího, který dodnes nechce nikam nastoupit na loď,“ dodal.

Další žena skočila do vody i s šestnáctiměsíční dcerou v náruči. Všude kolem plavidla prý plavaly boty.

V panice opouštěli loď

Cestující po zatopení paluby začali v panice opouštět loď. Podle kriminalistů nebyl na palubě dostatek záchranných pomůcek. Znalec ale tuto informaci označil za irelevantní. „Taková nehoda se naprosto nepředpokládá,“ podotkl.

Naštěstí kolem projížděly další lodě a jejich posádky začaly lidi zachraňovat.

„Jsem neplavec, takže jsem se strašně vyděsila, držela jsem se zábradlí. Myslím si, že kdyby tam nebyly ty lodě, dopadlo by to hůř,“ uvedla jedna svědkyně.

„Když jsme vyskočili, tak jsem se jen dívala, kde jsou dcery a přítel. Jestli jsme všichni v pořádku a jestli to zvládneme doplavat,“ zavzpomínala další poškozená. Nakonec je prý všechny zachránili jachtaři.

Cestující žádali uhrazení majetkové i nemajetkové újmy, většinou jde o částky kolem deseti tisíc korun, celkově za zhruba 400 tisíc. Přišli o fotoaparáty, boty či mobilní telefony. Obžalovaný uvedl, že je škodu ochoten uhradit. Upozornil ale na to, že bere důchod kolem jedenácti tisíc. Pojišťovna podle něj čeká, až bude soudní řízení ukončeno.

Na Slapech se potopil přívoz (30. července 2016):

,