Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Povodně 2002: Voda zaplavila 18 stanic metra, zavřela je až na půl roku

  19:14aktualizováno  19:14
Ničivé povodně před deseti lety zatopily v Praze i 18 stanic metra, 19,6 kilometru kolejí a napáchaly škody za 7 miliard. "Byl jsem tehdy přesvědčený, že není možné, aby se voda dostala do metra. A pak nás příroda naučila, že si člověk nesmí myslet, že nad ní zvítězil," vzpomíná Josef Němeček z Dopravního podniku.

Velká voda před deseti lety poškodila všechny tři trasy metra. Do stanice Nádraží Holešovice se dostala přes nově budovaný úsek trasy C do Ládví.

Fotogalerie

Povodňová stěna oddělující stanici od budovaných kolejí byla dimenzovaná na stoletou vodu. Do Prahy se však přivalila pětisetletá, takže přes stěnu přetekla.

Do tunelů trasy B nateklo přes vstup do stanice Invalidovna v Karlíně. Voda protekla přes eskalátory a šířila se jak směrem k Palmovce, tak i opačným směrem přes Křižíkovu na Florenc.

Před náměstím Republiky voda vyrazila práh uzavřeného tlakového uzávěru a dostala se až na Můstek. Odtud se pak přelila i na trasu A.

Dopravní podnik tehdy nasčítal škody v metru na téměř sedm miliard korun. První znovuotevřenou stanicí byla v polovině října Florenc, ale jen na trase C. Jako poslední se pro cestující koncem března 2003 otevřely Invalidovna a Křižíkova.

Plánek stavu provozu pražského metra k 14. srpnu 2002

Na Florenci tehdy zůstaly dvě utopené soupravy metra, personál je nestihl odvézt pryč. Do provozu se vrátily v letech 2004 a 2005. Cestující je mohou poznat podle dvojité modré vlnovky nad dveřmi kabiny strojvedoucího.

Jakou šanci by mělo pražské metro dnes?

"Po provedení všech opatření se dá říct, že bychom metro uchránili před vodou z roku 2002, možná ještě větší. Ale příroda je příroda, nikdo neví, jak to dole v hloubce 50 metrů vypadá. Každopádně na základě zkušeností, které jsme nabyli, jsme se snažili udělat všechno, aby se to nemohlo opakovat," říká Josef Němeček.

Podle něj je podstatné, aby se voda při povodni udržela díky mobilním hrázím v korytě. Čím dál je od stanic, tím menší je riziko, že se do prostor metra dostane. Nejenom po povrchu, ale i podzemím.

Další z bolestných míst, která pomohla utopit metro, byly průchodky okolo kabelů. "To jsou takové špunty v místech, kde kabely procházejí tlakovou stěnou. Když jsme tehdy zavřeli tlakové uzávěry, tak je ten nápor vody vyrazil," vzpomíná Němeček.

Všechny tyto průchodky nechal Dopravní podnik nainstalovat nové. "V metru jich je asi 12 tisíc. Každá má své vlastní číslo, vlastní certifikát, o každém víme, kdo ho těsnil, kdo ho kontroloval, abychom v případě porušení věděli, kde se stala chyba," uvedl šéf ochranného systému metra Petr Kysilko.




Nejčtenější

VIDEO: Příval urážek a každý osmý bez lístku. Revizoři na noční čelí agresi

Při noční směně bývají lidé agresivnější, občas je musí klidnit i policie.

Noční služba revizorů se od denní liší hlavně cestujícími, kteří jsou agresivnější nebo pod vlivem alkoholu. Revizoři...

Parkoviště prodané k bytům je veřejné, majitelům to developer neřekl

Developer rozprodal parkoviště pod domem v Letňanech i s veřejným stáním....

Obyvatelé domu v pražských Letňanech koupili s bytem i parkovací stání. Jenže některým z nich developer prodal i místa,...



ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra hned dvou krajských měst v ČR letos zdobí jehličnany, které rodiče zasadili na počest narození svých synů....

Praha je ekonomicky na úrovni Londýna, předstihla i Paříž a Vídeň

(Ilustrační snímek)

V Evropské unii je Praha šestým nejrozvinutějším regionem. Na základě hrubého domácího produktu (HDP) na obyvatele tak...

Hasičské tanky vytáhly trosky trojské lávky z Vltavy

Tanky začnou tahat trosky trojské lávky z Vltavy

Hasiči dokončili dnes večer v Praze vytahování zbytků trojské lávky z Vltavy. Na místo dorazili kolem poledne, samotné...



Další z rubriky

Středočeské podniky objevují Hedvábnou stezku, umožní rychlejší obchod

Ilustrační snímek

Zhruba 11 tisíc kilometrů dlouhá cesta mezi Čínou a Evropou zažívá v současné době renesanci. Doprava po ní je totiž...

V Praze se srazily dvě tramvaje, zřejmě kvůli závadě výhybky

Na smyčce Hlubočepy se srazily dvě tramvaje (18.12.2017)

Krátce před devátou hodinou se u smyčky Hlubočepy srazily dvě tramvaje. Na vině může být špatně fungující výhybkový...

U Depa Hostivař vznikne nová smyčka. Přestup na tramvaj bude snazší

Depo Hostivař (ilustrační foto)

Pasažéři vystupující z konečné metra Depo Hostivař to budou mít k tramvaji blízko. Podle předpokladu totiž poblíž...



Najdete na iDNES.cz