Tunel Blanka | foto: Michal Šula, MAFRA

Zaplaťte za opravy, jinak se Blankou jezdit nebude, píše firma Praze

  • 574
Pokud Praha slíbí zaplatit za výměnu vodou poničených kabelů v komplexu tunelu Blanka, začne dodavatel technologií, firma ČKD Praha DIZ, s opravou tak, aby Blankou mohla projet první auta možná ještě letos. Naznačuje to dokument, který má k dispozici MF DNES a v němž firma sděluje městu své požadavky.

Jde o jednu z klíčových a současně sporných podmínek, které společnost ČKD Praha DIZ předložila hlavnímu městu před několika dny. Celkem ČKD sepsala sedm předpokladů.

Bod zabývající se penězi má číslo dvě. „Před zahájením pokládky nových kabelů objednatel odsouhlasí kalkulaci změn a potvrdí závazek objednatele uhradit výměnu kabelů v plném rozsahu,“ uvedla firma v dopise. Sama práci a materiál hradit nechce, jak před pár dny potvrdilo její vedení MF DNES.

Problém je v tom, že ani město nehodlá výměnu platit. Opakovaně to zdůraznil i náměstek Petr Dolínek. Prohlašuje, že nevidí důvod, protože si město u firem nasmlouvalo dodávku tunelu za 37 miliard a předpokládá, že ho také dostane.

Pravděpodobně nejvýbušnější požadavek z dopisu ČKD se ukrývá pod bodem číslo šest. „O případné výměně kabelů uložených v technických chodbách a technologických centrech bude objednatelem rozhodnuto až po předložení stanovisek znalců,“ stojí v materiálu.

Minimálně podruhé již ČKD naznačuje, že by potíže mohly být větší a v konečném důsledku i mnohem dražší, než se dosud spekulovalo. Zatím město řešilo poškozené kabely zabudované v chodnících, které stojí řádově desítky milionů.

Avšak vedení v chodbách je několikanásobně dražší a jeho výměna by mohla stát stamiliony. „To by byl velký průšvih,“ reagoval jeden ze zdrojů, když odpovídal MF DNES na dotaz, co by to pro Blanku a Prahu znamenalo. Více zdrojů přitom potvrdilo, že se během kontrolních dní nedebatuje o tom, že by kabely v chodbách aktuálně selhávaly.

Výměna problémových kabelů v chráničkách pod chodníky by mohla přijít na padesát až sto milionů. Záleží na tom, kolik desítek kilometrů bude firma pokládat znovu a zda nebude nutné nakoupit jiný typ, který lépe odolává vodě.

Z dopisu plyne, že prostá výměna nepostačí. Do prací se musí zapojit i Metrostav. Ten by měl podle ČKD vybourat prostupy kabelů, požární ucpávky, beton na dně šachet, demontovat zdvojené podlahy. „Objednatel zajistí vyčištění a vysušení šachet, chrániček, rozvoden a provedení kamerových zkoušek všech chrániček,“ píše dále ČKD.

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka nelze odhadnout, jak dlouho by práce trvaly, protože zatím ani netuší, kolik kabelů voda skutečně poškodila a kolik jich je třeba vyměnit. Firma IDS, která dohlíží na stavbu, odhaduje, že by výměna mohla být rychlejší, než předpokládá ČKD.

„Rozsah prací není určený, protože není schválený harmonogram. ČKD tvrdí, že výměny potrvají osm měsíců, a my vidíme potenciál pro časové úspory,“ uvedl mluvčí IDS Pavel Kočiš. Jednání IDS a ČKD budou pokračovat.

Primátorka Krnáčová kvůli kabelům řekla, že za Blankou stojí debil:

3. března 2015