Chátrající areál vysočanské Pragovky by se měl proměnit v novou galerii...

Chátrající areál vysočanské Pragovky by se měl proměnit v novou galerii moderního umění. | foto:  Petr Topič, MAFRA

V areálu Pragovky vznikne čtvrť pro umělce, magistrát tam zřídí galerii

  • 3
Galerie současného umění vznikne pravděpodobně v bývalé továrně areálu Pragovky ve Vysočanech. V prostorách by měla být umělecká čtvrť s industriálním nádechem. Zatím je projekt v počáteční fázi, práce by podle magistrátu měly začít během příštího roku.

Pragovka, soubor více než desítky průmyslových staveb ve Vysočanech, chátrá a až na výjimky zeje prázdnotou.

Do areálu, ve kterém původně nacisté vyráběli letadla Junkers, se firma Praga přestěhovala po konci války a znovu zahájila výrobu osobních a posléze nákladních i vojenských aut. Připomeňme například Pragu V3S, tedy „vejtřasku“, která se stala symbolem nezničitelnosti.

Průmyslová historie areálu je již dávno pryč. Jeho budoucnost se však zdá o poznání nadějnější. Z továrního komplexu se totiž má stát nová čtvrť. Kromě bydlení s industriálním nádechem asi pro pět tisíc lidí má být oázou pro umělce a obdivovatele jejich děl.

Přispět by k tomu mělo i centrum moderního umění, které chce v jedné z historických hal zřídit magistrát. „Původně jsme centrum chtěli postavit někde na zelené louce. Tenhle způsob se mi ale líbí mnohem víc. Na bohem zapomenutém místě postavíme něco, co celé prostředí zkultivuje, tak jako se to povedlo Paříži s La Défense,“ řekla primátorka hlavního města Adriana Krnáčová.

Pragovka je podle ní pro takový účel ideální. „Dnes je zájem turistů koncentrován téměř výhradně na centrum města a my jej chceme rozprostřít i na jiné městské části,“ doplnila politička. Tomu by mohla dopomoci i skutečnost, že areál Pragovky se nachází jen sto metrů od stanice metra Kolbenova. Ta je dnes z celé sítě nejméně vytížená, denně ji využijí jen asi čtyři tisíce lidí.

Centrum umění má vzniknout v památkově chráněné hale číslo 19, která sousedí s hřištěm Rugby clubu Praga. „Je mylná představa, že něco nové musí být hezčí než to, co se přestaví. V Pragovce je přítomen jedinečný genius loci a výhoda je i to, že hala už stojí, díky čemuž ušetříme čas,“ dodala Krnáčová.

Kromě výstavních prostor má halu naplnit i vzdělávací centrum, přednášková síň, velká restaurace a možná i hudební klub. O renovaci stavby již podle Krnáčové projevil zájem světoznámý architekt David Chipperfield, který má s podobným projektem bohaté zkušenosti. První práce na pražském centru moderního umění mají podle Krnáčové začít v příštím roce.

Bydlení uprostřed galerií

Celý areál Pragovky patří bratrům Salemovým, rodině britských developerů. Ti neplánují původní budovy, na rozdíl od většiny podobných projektů, zcela nahradit novou zástavbou. Záměr je sice zatím jen v počáteční fázi, ale už dnes je prý jisté, že si Pragovka značnou část své atmosféry uchová.

„Chceme minimálně čtyři, ale možná i pět hal ponechat a adaptovat je na jiné použití. Dvě z nich jsou ostatně památkově chráněné,“ informoval architekt Jakub Cigler, který je pověřen přeměnou celého území o rozloze 22 hektarů na uměleckou čtvrť.

Přeměnou celého území o rozloze 22 hektarů na uměleckou čtvrť byl pověřen architekt Jakub Cigler.

Další z hal, tu s číslem 20, čeká velmi podobné využití jako halu 19. I v ní má totiž vzniknout výstavní prostor, ač zcela jiného druhu. Své místo by v něm měla najít unikátní sbírka vozů značky Praga sběratele Emila Příhody čítající téměř osmdesát exponátů.

„Zatím jsou jeho automobily ve Zbuzanech, ale pan Příhoda se pro sbírku snaží najít jiné místo. A jaké by mohlo být lepší než hala, ve které se vozy vyráběly,“ podotkl Cigler. Mezi Příhodovy exponáty patří skutečné skvosty, jako je například služební vůz T. G. Masaryka, nejstarší městské taxi či reklamní auto na bonbony Hašlerky. Vznik muzea podporuje i radnice Prahy 9.

Pokud jde o kulturní využití, mají se developeři ostatně kde inspirovat už dnes. Bývalou administrativní budovu E, přímo u vstupu do areálu z Kolbenovy ulice, již řadu let využívá několik desítek umělců pro své ateliéry či jako výstavní prostory. V jedné z hal, které se přezdívá Strojírna, se zase často konají nejrůznější akce a koncerty.

Oplocené továrny otevře bulvár

Záměr má přinést ještě jedno zlepšení, a to nejen pro budoucí obyvatele a návštěvníky Pragovky. Dnes je celý areál zcela neprostupný, nově má skrze jeho střed vést široký bulvár, který spojí Kolbenovu s Poděbradskou ulicí. I z toho důvodu chce Praha 9 postavit přes říčku Rokytku novou lávku. Za Rokytkou leží několik bytových komplexů, jejichž obyvatelé tím získají o poznání jednodušší cestu ke stanici metra.

Bulvár by měl podle Ciglera začít vznikat již letos. „Věříme, že díky němu začne území postupně ožívat. V jeho okolí by se již během tohoto roku měly otevírat kavárny a současně začne i rekonstrukce haly 20 pro muzeum vozů Praga, které by mělo být otevřeno příští rok,“ řekl architekt. První rezidenční budovy mají v areálu vzniknout do tří let v sousedství budovy E. Jejich návrh bude vycházet z architektury stávajících industriálních staveb.

Developer chce podle Ciglera cílit zejména na lidi s menším rozpočtem. Jednak kvůli tomu, že by jinak těžko obstál v konkurenci projektů, které vznikají v centru, jednak proto, aby nalákal kreativní klienty, kteří mají často hlouběji do kapsy. „Nižší náklady jsou ostatně důvod, proč jsou umělci v Pragovce už dnes. A my je odtud nechceme vytlačit, naopak,“ dodal Cigler.