Praha 1 plánuje zlepšit situaci kolem parkovacích míst pro své obyvatele. Ilustrační foto

Praha 1 plánuje zlepšit situaci kolem parkovacích míst pro své obyvatele. Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Praha 1 chce zajistit parkovací místa především pro své obyvatele, na úkor návštěvníků

  • 14
Praha 1 nechce, aby na jejím území parkovali se svými auty lidé, kteří v centru města nebydlí. Metropole ovšem nemá jednotný parkovací systém, a tak se zaparkované vozy pouze přesouvají z jedné městské části do druhé. Praha 1 by se proto do budoucna měla stát víceméně rezidentní zónou.

"Zóny placeného stání jsou určené návštěvníkům. Taková parkovací místa nechceme rozšiřovat na úkor rezidentů, dá se říct, že spíše naopak," řekl radní Jiří Veselý, který má v Praze 1 na starosti dopravu. Podle svých slov ale neplánuje ani rušení míst, kde mohou parkovat návštěvníci centra.

"Jsme městská část Praha 1 a naším hlavním úkolem je starat se o občany Prahy 1. Všechny naše kroky budeme proto dělat v jejich prospěch," doplnil Veselý. Do konce roku by prý rád stihl vytvořit dalších třicet parkovacích míst právě pro obyvatele své městské části. Konkrétně na Novém Městě a na Malé Straně.

Na Václavském náměstí parkovací místa ubydou

V současné době je v centru metropole více než šest a půl tisíce míst pro rezidenty a podle radního Veselého jsou víceméně obsazená.

Kde se však počítá s úbytkem prostoru pro obyvatele první městské části, je Václavské náměstí. Po rekonstrukci by se současný počet parkovacích míst z více než dvou set zmenšil na padesát, pouze třicet z nich by sloužilo místním lidem.

Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) se navíc brání stavění parkovacích domů nebo velkokapacitních podzemních garáží. "Koncentrace velkého počtu parkovacích míst na jednom místě v centru města bude akorát přitahovat auta z venku, která tu nechceme," říká Lomecký.

Parkování musí radnice řešit společně

Snaha první městské části zbavit se "nerezidentních" motoristů může problémy s parkováním přenést na okolní městské části.

"V Praze 5 parkují mimo jiné lidé, kteří v centru kvůli zónám auta neodstaví. Problém se nevyřeší, dokud nebude existovat pro všechny části města společný plán," říká Radek Klíma, starosta Prahy 5, která s první městskou částí bezprostředně sousedí.

Na způsobu řešení jednoho z největších problémů metropole se s ním shoduje starosta čtyřky Pavel Horálek. I on řeší ve své městské části nápor aut ze středních Čech i okrajových částí hlavního města. "Pokud se parkování řeší v městských částech jednotlivě, je to nekoncepční a vždy to bude jen přesouvání problému," dodává Horálek.