Praha 5 sice nemá projekt mobilní radnice, ale využívá mobilní kancelář na pěší

Praha 5 sice nemá projekt mobilní radnice, ale využívá mobilní kancelář na pěší | foto: Radek Cihla, MAFRA

Úředníci v Praze dojedou za seniory či handicapovanými až domů

  • 1
Městská část Praha 12 spustila 4. ledna projekt Mobilní radnice, v rámci kterého budou úředníci dojíždět za seniory nebo zdravotně handicapovanými lidmi, kteří se sami nedostanou na úřad. Tento program využívají i další městské části, Praha 3 zase do akce nasadila ombudsmana.

Zajít si před prací na úřad a vyřídit si vše potřebné může pro seniory nebo zdravotně handicapované lidi představovat velký problém. Radnice Prahy 12 se rozhodla jim situaci ulehčit a nově spustila projekt „mobilní radnice“.

Ten je určen pro seniory ve věku 75 let a starší, handicapované a zdravotně postižené s trvalým bydlištěm v rámci městské části a nabízí návštěvu úředníka doma.

Ten s lidmi vyřídí třeba žádost o nový občanský průkaz, zaplacení poplatku za domácího mazlíčka nebo žádost o opatrovníka či pečovatelské služby.

Praha 12 se tak připojila k dalším městským částem, které již podobný projekt také využívají. Mezi ně se řadí Praha 16, Praha 8 nebo Praha 2.

„Je samozřejmostí, že sociální pracovnice úřadu za takovými osobami v případě potřeby vyjíždějí do terénu, nejčastěji do jejich domovů,“ říká mluvčí městské části Martina Klapalová.

V Praze 6 se pak dojíždí převážně na Ořechovku, kde se nachází domov pro seniory. „Naši řidiči po domluvě svážejí potřebné občany všude, kam je třeba (nejčastěji do nemocnic, k lékaři nebo na úřad kvůli výměně dokladů),“ říká mluvčí Prahy 6 Matrin Churavý.

Praha 9 pak kromě toho, že dojíždí za lidmi domů na vyžádání a pomáhá jim vyřizovat veškerou agendu, ověřuje také podpisy občanů a dojíždí vyřizovat dokumenty občanů do nemocnic.

Ombudsman pro seniory

Praha 3 zvolila alternativní variantu. Od začátku října tam totiž jako vůbec v první městské části funguje ombudsman pro seniory, který je k dispozici pro osoby nad 65 let věku 2 x 4 hodiny týdně, v úterý a čtvrtek na dvou adresách. Kromě toho ale pracovníci za lidmi také dojíždí.

Zdeňka Hošková, jinak vedoucí oddělení sociální práce v Praze 3, pracuje jako ombudsmanka a pomáhá zdravotně handicapovaným a seniorům.

„Je hodně využíván a usnadňuje seniorům např. řešení problematiky bydlení, komunikaci s okolím, pomůže při domácím násilí, právních záležitostech apod. Kromě další široké škály pomoci zprostředkovává třeba i doprovod při úředních jednáních nebo pomůže vybrat vhodné volnočasové aktivity a podobně,“ uvedla mluvčí Prahy 3 Iva Vojtková.

Praha 5 pak sice přímo nemá podobný projekt nemá, úředníci této městské části ale seniorům, občanům se zdravotním postižením a osobám bez přístřeší poskytují aspoň poradenství.

„Sociální pracovnice kontaktuje klienta přímo v místě, kde se zdržuje - tedy v domácnosti, v nemocnici, na ubytovně, v terénu - a zprostředkuje mu informace o dostupných sociálních službách a možnosti čerpání sociálních dávek,“ popsala mluvčí Prahy 5 Ivona Bromová.