Jedna z rizikových křižovatek na pražském Žižkově

Jedna z rizikových křižovatek na pražském Žižkově | foto: Emil Drahoš

Praha 3 brojí proti autům, chce bezpečnější přechody pro děti

  • 15
Více než polovina rodičů z Prahy 3 vozí kvůli bezpečnosti své malé děti do školy autem. To je výsledek průzkumu, který provedlo občanské sdružení spolu s některými politickými stranami. Téma bezpečnosti dopravy se tak stává vážným problémem, jenž podle místních sdružení nemá v jiných městských částech obdoby. Komunikace s radnicí navíc vázne.

"Problematikou bezpečnosti provozu se na Praze 3 věnuji už více než čtyři roky a situace je rok od roku horší. Poslední průzkum to jen potvrdil, dopravní zátěž se zvýšila o 20 procent, většina rodičů se dneska bojí mladší školáky pustit samotné," komentuje výsledky autor analýzy Miroslav Trejtnar.

Otec dvou dětí a občanský aktivista se tento rok rozhodl rozšířit veřejnou debatu na toto téma i mezi další zainteresované skupiny. Oslovil přitom sdružení Žižkov nejen sobě, v jehož řadách jsou i opoziční zastupitelé ze Strany zelených, lidovců a Nezávislých kandidátů. Ti zapojili téma bezpečnosti chodců mezi hlavní předvolební priority.

Vadí jim například, že přechody se stávají čím dále více nepřehledné, zejména pro malé účastníky provozu - děti. To má podle nich na svědomí místní radnice, která dovolí vyznačit parkovací místa příliš blízko přechodů pro chodce.

"S postojem místních radních máme své vlastní zkušenosti, sdružení jsme primárně založili kvůli komplikacím s privatizací bytů. Výsledky průzkumu nás však velice zaujaly a chceme na nich dále pracovat a po volbách případně předat novým radním," uvedl Ondřej Rut ze Strany zelených.

FINAnCOVÁNÍ BESIP

Besip je oddělení ministerstva dopravy, které provádí preventivní činnost v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Veškeré projekty týkající se drobných stavebních úprav na zvýšení bezpečnosti jsou financovány právě z jeho rozpočtu. Zároveň se podílí na legislativních změnách, které mají za cíl snížit počty usmrcených osob.

Podle něj jsou kamenem úrazu v objektivní informovanosti místních zprávy, které vydává radnice prostřednictvím svých novin. "Radní v novinách informují jen o tom, o čem chtějí sami, nedávají přitom prostor pro názor opozice. Mnohokrát jsme v nich chtěli publikovat, ale neúspěšně," stěžuje si Rut.

A není sám, s obsahem Radničních novin v mnohém nesouhlasí vedle Ruta i další občasné iniciativy, mezi nimi například Jarmila Johnová z Pražských matek. Ty se v boji za bezpečnost silniční dopravy pustily po vlastní ose a před dvěma lety vytvořily projekt Bezpečné cesty do školy mapující riziková místa pro děti při cestě do školy.

"Vytipovali jsme řadu míst, kde hrozí vážné nebezpečí úrazu dětí, a předali radním. Ačkoli přislíbili nápravu, tak se od té doby provedly stavební úpravy pouze ve Slavíkově ulici," vysvětluje Johnová.

Finance jsou druhotné, chybí vůle radních něco změnit

Pomyslné ledy nerozhýbala ani tragická nehoda z listopadu 2009. Tehdy osmiletou Anežku srazilo nákladní auto, když přecházela na zelenou po rušné Rokycanově ulici. "Na chodce se z nějakého důvodu nemyslí tolik jako na auta, jinak by se radní místo výstavby podzemních garáží zaměřili na bezpečnost chodců," popisuje situaci Johnová.

Ta zároveň upozorňuje i na to, že v jiných městských částech, kde se projekt uskutečnil, jsou výsledky mnohem lepší. "Mám například zkušenosti z Prahy 2, kde se během krátké doby podařilo uskutečnit na přechodech mnohem více stavebních úprav než na Žižkově," dodává Johnová.

S tím však nesouhlasí vedoucí odboru dopravy Prahy 3 Martin Vančura: "Stavební úpravy jsou vždy projektovány na základě vzájemné dohody, u nás má dveře otevřené kdokoli a kdykoli. Rozhodně si nemyslím, že by rozhodování nějak vázlo, je nutné si ale uvědomit, že záleží také na finančních možnostech," argumentuje Vančura.

Podle předsedkyně Pražských matek jsou však finance druhotné a více záleží na vlastním přístupu místního vedení radnice. "Nedokážu si to vysvětlit. Rozumím tomu, že vyjednání stavebního povolení a projektová dokumentace určitou dobu trvá, ale tyto projekty jsou financovány magistrátem prostřednictvím BESIP, městské části o peníze nejde," komentuje financování projektů bezpečnosti provozu Johnová.