Pohled jedním z průduchů tunelu Blanka

Pohled jedním z průduchů tunelu Blanka | foto:  František Vlček, MAFRA

Praha podepsala smlouvu se správcem stavby Blanky, arbitráž může začít

  • 0
Hlavní město Praha a Inženýring dopravních staveb, který je správcem stavby tunelového komplexu Blanka, podepsaly rozhodčí smlouvu. Může tak odstartovat arbitráž kvůli nezaplaceným fakturám. Kdy se tak stane, zatím není jasné.

O podpisu rozhodčí smlouvy informoval mediální zástupce IDS Pavel Kočiš.

Termín zatím znám není, IDS ale už chystá rozhodčí žalobu. Podat ji chce v červnu nebo červenci. Bez IDS, která kvůli dluhům města hrozila odchodem ze stavby, by podle Prahy nebylo možné tunel dokončit.

Blanka vyjde na 36 miliard korun. Otevřít se má podle slibu politiků v říjnu. Záležet bude na tom, jak dlouho potrvají instalace technologií nezbytných pro provoz tunelu.

Praha o tom jedná s dodavatelem, firmou ČKD Praha DIZ. Opozice termín otevření Blanky zpochybňuje.

Praha už několik měsíců firmě IDS neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady.

Podle informací ČTK za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by jí Praha měla zaplatit ještě 196 milionů, včetně 145 milionů, o které ji IDS žalovala v lednu.

Po podpisu rozhodčí smlouvy IDS stáhne původní žalobu a podá novou k rozhodčímu soudu. Město a firma se už domluvily na složení rozhodčího senátu.

Praha nedávno rozhodla o tom, že půjde s IDS do arbitráže. Soudí, že to bude nejrychlejší cesta k řešení problémů. Rada města vybrala za svého zástupce při rozhodčím řízení arbitra Bohuslava Pavlíka.

Zastupuje ji i u arbitráže, kterou město kvůli Blance vede s Metrostavem. Důvodem obou arbitráží jsou především neproplacené faktury. Praha tvrdí, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Arbitři v dubnu rozhodli, že Metrostav musí loni přerušenou stavbu dokončit do pěti měsíců. Praha má zaplatit přes čtyři miliardy.

IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti kontroloval problematické faktury za provedené práce. Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla.

Firma má totiž dostávat odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let zvýšila o několik miliard, uvádí analýza. Firma, o níž média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to odmítá.

IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.

,