Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha bude mít méně peněz, budoucí radní ale zatím šetřit nehodlají

  20:49aktualizováno  20:49
Přestože rozpočet Prahy bude v příštím roce o šest miliard chudší, politici slibují celou řadu investic. ODS i ČSSD, kteří v hlavním městě budou vládnout, chtějí jízdné pro děti do 15 let a seniory zdarma nebo slibují výstavbu sociálních bytů. Jejich plány již nyní vyjdou na stovky milionů korun.

Rozpočet Prahy bude příští rok o šest miliard nižší. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Počty jsou celkem jednoduché. Praha dostane příští rok z daní méně peněz, a tudíž i méně utratí. Místo loňských patnácti miliard a pěti set milionů bude mít podle návrhu rozpočtu o asi šest miliard na investice méně.

Přitom jsou rozjeté obří a nákladné projekty jako tunel Blanka, výstavba metra A, příprava trasy D. A v neposlední řadě přestavba čističky odpadních vod na Císařském ostrově za více než šest miliard korun.

NÁVRH ROZPOČTu

rok 2011

celkem 43, 7 mld. Kč

běžné výdaje (chod radnice) 33,5 mld. Kč

investice 9,4 mld. Kč

rok 2010

celkem 50,3 mld. Kč

chod města 32,3 mld. Kč

investice 15,4 mld. Kč

rozdíl

investice - 6 mld. Kč

Tuto zakázku už město vyhlásilo a do konce roku by soutěž mohla mít vítěze. Přestavba má trvat skoro pět let.

Na tunel Blanka je ročně třeba zhruba šest miliard. Z devíti tak zbývá tři a půl miliardy na severozápadní a severovýchodní část městského okruhu, na protipovodňová opatření či čističku.

Jízdné zdarma bude stát 110 milionů

Budoucí pražská rada ovšem zatím nemá seznam projektů, na kterých bude šetřit (o slibech budoucí pražské vlády čtěte zde). Má spíše seznam plánů, které budou stát další peníze. Například jízdné pro děti do patnácti let a seniory nad šedesát pět let přijde na 110 milionů. Kolik by stál dovoz léků zdarma, není jisté. Přitom bezplatné jízdné chce nová vláda rozjet příští rok.

"Jízdné máme v plánu, co nejdříve to půjde. Jednoznačně," ujišťuje budoucí první náměstek primátora Karel Březina z ČSSD. O výrazném poklesu peněz na investice ví. "To, že je v rozpočtu navrženo o šest miliard méně, může ohrozit některé akce i v mém resortu dopravy," varuje.

Čeho konkrétně by se úspory mohly týkat, ovšem budoucí rada ještě neřešila. "Můžeme debatovat o tom, že některé akce bychom financovali třeba s pomocí soukromých zdrojů nebo Evropské investiční banky. Máme řadu možností," naznačuje Březina možná řešení.

Podle budoucí magistrátní opozice je třeba více šetřit. "Je přednější udělat to, co město potřebuje, a ne díru ještě zvětšovat," varuje Zdeněk Tůma z TOP 09.

Tempo investic zřejmě klesne

Propad příjmů Prahy způsobí především to, že město dostane z daní asi o pět a půl miliardy méně. Vysvětluje to tím primátor Pavel Bém, který návrh rozpočtu přichystal. "Ve srovnání s rokem 2010 se investiční tempo sníží. Nebude představovat 35% z rozpočtu, ale odhaduji 25 %," řekl Bém.

Poslední roky přitom byla Praha zvyklá na velké peníze. Právě investiční tempo bylo nejvyšší od roku 1945. A současně se magistrátu dařilo snižovat dluhy.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policisté pátrají po muži, který 7. října ukradl hodinky přímo z vitríny...
VIDEO: Muž ukradl hodinky z vitríny, druhý den přišel pro další

Pražští policisté pátrají po muži, který 7. října ukradl hodinky přímo z vitríny prodejního stánku uvnitř nákupního centra na Žižkově. Ke stánku se vrátil i...  celý článek

Požár auta uzavřel na půl hodiny vjezd do tunelu Blanka (16.10.2017)
Požár auta ve Strahovském tunelu zavřel vjezd do Blanky, doprava kolabovala

Na půl hodiny uzavřel požár auta v pražském Strahovském tunelu příjezdy do Blanky. Od hořícího auta v tunelu policisté odvezli ženu s dítětem. Na příjezdových...  celý článek

O první jízdu trolejbusem po Praze po 45 letech byl mezi lidmi velký zájem.
VIDEO: Do Prahy se po 45 letech vrátily trolejbusy, zatím na zkoušku

Na den přesně po 45 letech se lidé v Praze zase svezli trolejbusem. Nyní tedy oficiálně elektrobusem, jehož testovací provoz v neděli začal na trase mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.