Praha nepřipouští, že by existovala hrozba nedostatku peněz. Podle náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska nyní řešení leží právě na šéfovi Dopravního podniku. (Ilustrační snímek)

Praha nepřipouští, že by existovala hrozba nedostatku peněz. Podle náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska nyní řešení leží právě na šéfovi Dopravního podniku. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Praha bude rušit spoje MHD až na podzim, půl miliardy ale neušetří

  • 6
Dopravní podnik musí letos ušetřit 500 milionů, které mu v rozpočtu chybí od města. Zkrácení provozu metra o víkendových nocích přineslo zatím jen minimální úspory. Další škrty spojené s plánovaným rušením spojů měly proběhnout v červenci, ale dostane se na ně až v září.

"Změny jsme chtěli zavádět o prázdninách, ale to se asi už reálně stihnout nedá," poznamenal k tomu pražský primátor Bohuslav Svoboda. Dopravní podnik totiž u takto velkých změn potřebuje znát detailní pokyny dva měsíce předem.

Město ještě konkrétní podobu změn neodsouhlasilo. "Za týden až dva půjde na radu města připravený materiál o úsporách v MHD. Tam rozhodneme, zda jej přijmeme, nebo k návrhu necháme vypracovat oponentní posudek od skupiny dopravních odborníků," doplnil Svoboda.

Oddálení začátku změn přinese dopravci další problém. "Letos město dalo na provoz MHD o 620 milionů méně. Kromě úspor za provoz metra jsme už loni ušetřili i během oprav tramvajových tratí, kdy se nenajezdilo tolik kilometrů, se stejnou úsporou počítáme i letos. Zbývá tedy zhruba 500 milionů, které nám chybí k dodržení letošního rozpočtu," poznamenal mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Kdyby se začalo šetřit dříve, peníze by se našly snáz

Podle šéfa Dopravního podniku Vladimíra Licha se celých 500 milionů už nedá dorovnat jen škrtáním spojů. "Tímto omezením ušetříme do konce roku maximálně 200 milionů korun," vypočetl Lich.

"Ročně bychom zefektivněním systému dopravy měli podle plánu uspořit 450 milionů," doplnil šéf dopravního výboru Jiří Nouza.

Kdyby se tedy začalo šetřit dříve, chybějící peníze by se našly snáz. Město však nepřipouští, že by existovala hrozba nedostatku peněz. Podle náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska leží řešení na šéfovi Dopravního podniku.

"Pan Lich byl dosazen s tím úkolem, aby podnik pracoval efektivněji. Stal se ředitelem v březnu a rozpočet Dopravního podniku je 15 miliard. Věřím, že 300 milionů bude schopen ušetřit," řekl Nosek.

Podle Licha je to otázka načasování. Potřebné peníze nemusí mít totiž včas. "Jedna věc je, že zrušíme nějaký kontrakt, změníme dodavatele a nakoupíme levněji. Ale ty dopady nemusí přijít včas. Pokusíme se o to. Je škoda, že už jsme neudělali opatření, která by umožnila celou tu částku ušetřit vyloženě jen omezením výkonů," uzavřel Lich.