Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na metro či parkoviště. Praha má šanci získat evropské miliardy

  6:59aktualizováno  6:59
Téměř čtyři miliardy korun z prostředků Evropské unie by v příštích letech mohlo získat hlavní město. Peníze určené původně pro ministerstvo životního prostředí by Praha využila zřejmě pro dokončení metra A nebo na vybudování záchytných parkovišť. Unie to však ještě musí schválit.

Vizualizace nové stanice Motol, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A | foto: METROPROJEKT Praha a. s.

Za necelé čtyři miliardy by město mohlo koupit přes padesát nových tramvají, postavit Kaplického knihovnu a ještě by zbylo na další investice. Přestože má Praha šanci právě takovou částku získat, nebude ji moci použít na kdeco. Musí to být ekologický projekt.

Kam dát peníze?

Zlepšení parkování i úbytek kolon: výstavba parkovišť P+R, aby mimopražští řidiči nemuseli zabírat stání Pražanům; rozvoj systémů na řízení dopravy

Rozvoj metra: další stanice metra A; nové eskalátory; ový výstup ze stanice; výtahy ve stanicích metra; lepší bezpečnostní systém

Žhavými adepty jsou trasa metra A do Motola, vybudování lepších systémů na řízení dopravy, které zabrání kolonám, parkoviště P+R nebo jiné vylepšení stávajících tras metra. U každé ze jmenovaných věcí se Praha bude mít co ohánět, aby dokázala přesvědčit unijní komisi.

Původně mělo peníze dostat ministerstvo životního prostředí na ekologické projekty.

"Ministerstvo pro místní rozvoj přišlo s tím, že operační program životního prostředí je částečně rizikový, a navrhlo přesun 3,7 miliardy na dopravu. My jsme s tím souhlasili. Ovšem ministerstvo dopravy to musí dát na ekologické projekty, jinak je téměř stoprocentní, že to Evropská komise neschválí," říká mluvčí ministerstva životního prostředí Matyáš Vitík.

Postaví se nový výstup z metra, nebo se vymění eskalátory?

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka existuje vládní usnesení, které plánuje dát tyto peníze na rozvoj pražského metra.

"Praha se pokusí najít možnosti, jak peníze použít na modernizaci metra. Může z nich zaplatit nové eskalátory, zabezpečovací zařízení i například postavit výtahy pro kočárky a vozíčkáře," říká Novák s tím, že chtějí požádat vládu, aby své usnesení přehodnotila tak, aby se dotace dala použít i na další projekty a nejen na metro.

"Naší snahou je uplatnit nějakou sumu na metro A. Část by se použila na rozvoj dopravní telematiky a hledáme další možnosti. Uvažujeme třeba, že bychom mohli vybudovat v jedné stávající stanici nový výstup z metra, protože současný nedostačuje," řekl radní pro dopravu Jiří Pařízek.

Jeho kolega radní pro infrastrukturu Jiří Nouza zase navrhuje, aby se peníze použily na výstavbu záchytných parkovišť P+R. Ty Praze chybějí, a proto mnozí řidiči přijíždějící do metropole za prací parkují u domů především v blízkosti stanic metra a zabírají místním stání.

Pokud by se peníze měly použít jen na výstavbu dalších částí metra, Praha by s tím mohla mít problém. Tolik potřebná nová trasa D totiž zdaleka není připravená tak, aby šly peníze použít na ni. Praha by navíc musela podstatnou část zaplatit ze svého, úsek z Pankráce k Depu Písnice by přitom stál přes dvacet miliard.

 A navíc: peníze jsou z programu, který je určen pro období, jež končí letos. Během dalších dvou let je však ještě možné projekty dokončovat. Z velkých staveb se tak rýsují jen rozestavěné stanice metra A, na něž by se peníze daly použít.

Nakolik se však podaří přesvědčit Unii, aby peníze dala právě na tuto stavbu, je otázka, neboť už ji platí. Původně přislíbila zhruba sedm miliard, jenže kvůli chybám v projektu dá na metro A o 3,7 miliardy méně.

Že se tato částka shoduje s tou, kterou má nyní Praha získat, je podle Pařízka náhoda.

"Praha deklarovala, že není schopná využít celou částku - 3,7 miliardy na dostavbu metra A. Navíc pro EU může být problém, že poté, co zkrátila dotaci na tuto stavbu, my bychom tam peníze dali touto cestou. Proto hledáme i jiné projekty," dodal Novák.



Nejčtenější

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie

Stopovat se v Praze dá i metro

Řídit soupravu pražského metra za plného provozu se povedlo dvěma dívkám, které plnily výzvu v cestovatelské soutěži....

Slavia - Kyjev 1:1, domácí prohrávali, v nastavení srovnal Hušbauer

Slávista Josef Hušbauer se běží radovat, právě proměnil penaltu proti Dynamu...

Infarktový závěr, minuty totálního zmaru a pak absolutní euforie. Slavia v úvodním utkání 3. předkola fotbalové Ligy...



Říkal, co máme dělat, hájí dívky řidiče metra. Chtějí se mu osobně omluvit

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie.

Dvě mladé dívky, které za běžného provozu řídily metro, se za své chování omluvily. A vzkazují, že podle nich k...

Do průvodu Prague Pride se zapojily tisíce lidí. Zábava pokračuje na Letné

Průvod Prague Pride (11. srpna 2018).

Duhovým průvodem v sobotu vyvrcholil festival leseb, gayů, bisexuálů a transsexuálů (LGBT) Prague Pride. Účastníci se...

Z útoku cizinců v autobusu na Smíchově je vražda, napadený muž zemřel

Policie vyšetřuje střelbu u smíchovského nádraží (13.3.2018)

Pražská policie přehodnotila právní kvalifikaci březnového útoku dvou cizinců v autobusu na Smíchově. Jednapadesátiletý...

Další z rubriky

Na Pražském okruhu se srazila čtyři auta, zraněni byli tři lidé

Na Pražském okruhu se na 19. kilometru srazila čtyři auta.(14.8.2018)

Na Pražském okruhu se v úterý v podvečer srazily čtyři osobní automobily. Tři lidé byli zraněni. Na místě zasahovala...

V Kutné Hoře hořela třídírna odpadu, škoda je nejméně 10 milionů korun

V Kutné Hoře bojují s požárem

Asi stovka hasičů bojovala v neděli odpoledne s rozsáhlým požárem třídírny plastů v Kutné Hoře. Požár se rozšířil i na...

Trolejbus mezi Palmovkou a Letňany nejezdí, má rozbité dveře

O první jízdu trolejbusem po Praze po 45 letech byl mezi lidmi velký zájem.

Trolejbus, který od července začal jezdit z pražské Palmovky do Letňan a zpět, od pondělí přerušil provoz. Zřejmě kámen...

Najdete na iDNES.cz