Lávka pro cyklisty, která vede sedmnáct metrů nad zemí, je stále zavřená, chybí totiž nájezdové rampy.

Lávka pro cyklisty, která vede sedmnáct metrů nad zemí, je stále zavřená, chybí totiž nájezdové rampy. | foto: Yan Renelt, MF DNES

Zavěšená lávka čeká na cyklisty, Praha na peníze z Bruselu

  • 69
Už dávno po ní měli jezdit cyklisté, zatím se ale lávka zavěšená pod Pražským okruhem osiřele klene nad Vltavou. U stezky spojující Komořany s Lahovicemi totiž stále scházejí nájezdové rampy. Pokud na ně město od Evropské unie získá desítky milionů, stavba by mohla být hotová zhruba v září 2013.

Zatímco ocelová 225 metrů dlouhá lávka byla pod Radotínský most zavěšená krátce po jeho dokončení na podzim 2010, rampy se stále nezačaly stavět. 

Magistrát se nejprve dlouho nedokázal dohodnout na nákupu pozemků na komořanském břehu. "Problémy s pozemky jsou už vyřešené, stejně tak stavební povolení," říká člen Komise Rady Hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu Pavel Polák. 

Nyní se město pokusí na rampy získat peníze v rámci Operačního programu Praha - Konkurenceschopnost. V říjnu by mělo být jasné, zda se svou žádostí uspěje. Podle Poláka je to reálné. "Poté by se do konce letošního roku převzalo staveniště. Stavět by se začalo příští rok zhruba v dubnu a přibližně v září by mohlo být hotovo," nastiňuje možný scénář.

Celá stavba stojí 124 milionů korun, z toho rampy přijdou na necelou polovinu. Město chce 85 procent částky získat z eurofondů. Rampa na komořanské straně bude měřit 170 metrů, ta lahovická dokonce 250 metrů. V provozu už je v rámci Pražského okruhu podobná lávka nad Berounkou.

Za průtahy může i původní projekt mostu, říká expert

Podle odborníka na pražskou cyklodopravu Vratislava Fillera za průtahy může i to, že stavba lávky nebyla v původním projektu Ředitelství silnic a dálnic na výstavbu mostu. "Lávka se pod něj zavěšovala až o něco později. A vykupování pozemků v souvislosti s cyklostezkami je v Praze problém obecně," připomíná odborník, který provozuje server Prahounakole.cz.

Až bude lávka v provozu, propojí frekventované cyklostezky, které vedou po obou stranách řeky. "Vznikne nové spojení. Je to další krok ve zlepšování kvality tras. Byla by to nevyužitá příležitost, když už tam vznikla obrovská silniční stavba," míní Filler.

Stezka bude podle něj i alternativním spojením pro bruslaře. "Modřanská stezka je totiž zoufale přeplněná. Bruslaři se tak dostanou na druhý břeh na novou cyklostezku pod Barrandovskými skalami," říká Filler. Lávku využijí také chodci.

Stavba cyklotras v Praze letos téměř spí, protože město má na nové trasy jen osm milionů korun, což je nejméně od roku 2006 (více zde). Pravidelně jezdí po metropoli na kole podle odhadů zhruba 130 tisíc lidí.

Zatímco lávka nad Berounkou je už v provozu, nad Vltavu zatím nikdo nemůže.

Zatímco lávka nad Berounkou je už v provozu, nad Vltavu zatím nikdo nemůže.