Praha přestaví nejhorší vestibuly metra, budou mít poštu i knihovnu

  9:46aktualizováno  9:46
Hlavní město postupně přestaví deset nejhorších vestibulů metra a udělá z nich centra dění, která budou připomínat náměstí na sídlištích. Ve vstupu do metra tak lidé v budoucnu najdou třeba poštu nebo knihovnu.

Lze předpokládat, že nejvíc prací se bude týkat linky z Hájů do Letňan. (ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Obvykle platí, že na návsi se lidé dozvědí nejžhavější drby, na náměstí si dají dobrou kávu, nakoupí, zajdou do knihovny. Avšak co sídliště, která nemají centrální společensky tepající část? Bývají příliš anonymní.

Podle magistrátu se přitom lidé přirozeně shlukují kolem vestibulů metra – třeba když jedou do práce nebo do školy. Právě tato místa by mohla převzít roli center.

Praha chce proto příští rok vybrat prvních deset převážně sídlištních vestibulů, které v roce 2017 začne postupně přestavovat. Vzhledem k tomu, že trasa C je podle magistrátu v tomto ohledu hodně zanedbaná až dezolátní, protože vestibuly od doby vzniku metra neprošly celkovou rekonstrukcí, lze předpokládat, že nejvíc prací se bude týkat právě linky z Hájů do Letňan.

„Budu klást důraz na to, aby mezi prioritně řešenými byly stanice v sídlištní části města právě proto, že to jsou de facto tak významná veřejná prostranství, že jsou srovnatelná s náměstími v centru. Po rekonstrukci by ta místa měla plnit do určité míry právě funkci náměstí,“ objasňuje postoj Prahy náměstek Matěj Stropnický (SZ).

Aby se tak stalo, hodlá metropole ve vestibulech koncentrovat především veřejné služby a některé komerční aktivity. Konkrétně si pod tím mohou lidé představit kupříkladu zdravotní středisko, pobočku České pošty nebo třeba pobočku městské knihovny – zkrátka to, co obyvatelé často potřebují.

Seznam zmíněných deseti stanic ještě neexistuje. Město zatím neumí odpovědět na otázku, které lokality vyžadují nejvčasnější přestavbu. Proto nyní Institut plánování a rozvoje pracuje na analýze všech stanic metra.

„Cílem studie nemá být návrh úprav stanic, ale návrh, jak by město mělo dál nakládat se svým majetkem, které smlouvy vypovědět a například které stanice do budoucna rekonstruovat,“ upřesnil Marek Vácha z Institutu plánování a rozvoje.

Přerod vestibulů: od roku 2017

Dokument chce Stropnický dokončit v příštím roce. Již na jaře 2016 by však Praha měla mít na stole seznam stanic, které půjdou na řadu jako první. Pak magistrát připraví jejich rekonstrukce. „Práce na některých z vestibulů by tak mohly být zahájeny v roce 2017,“ dodal Stropnický.

V rámci analýzy Praha zkoumá třeba i to, kdo vestibul a okolní pozemky vlastní. Často lze totiž přičítat špatný stav stanic tomu, že mají hned několik majitelů – Prahu, dopravní podnik, městské firmy, ale i soukromníky. Aby magistrát mohl v takových případech postupovat dál, bude muset nejspíše pozemky vykupovat.

Součástí dokumentu budou i propočty, kolik lidí stanici denně využije, jak dlouho musí jít cestující pěšky, než k metru dorazí. Důležitým kritériem bude, kolik Pražanů bydlí v jejím nejbližším okolí, a především to, jak špatný je technický stav konkrétní stavby.

Úřad také spočítá, jaké veřejné či soukromé služby se nacházejí v nejbližším okolí stanic, kolik stojí v dané lokalitě metr čtvereční a jak vysoké jsou provozní náklady konkrétního vestibulu. Analýza se zaměří i na nový úsek budoucí linky D mezi Pankrácí a Depem Písnice.

Design „déčka“ ještě není jasný. Institut dostal za úkol prověřit možnost, zda lze návrhy stanic ještě upravit. „Na Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru, které ještě nemají dopracované stavební povolení, se pokusíme vypsat architektonickou soutěž,“ upřesnil Vácha.

Obecně chce Praha vestibuly na trase D stavět co nejjednodušeji a levně, aby bylo snadné je rozebrat. Obvykle totiž nad těmito lukrativními dopravními uzly developeři rychle vybudují obchodní centra.

Nejčtenější

Nemocnici obsadila policie. Taxikář oznámil, že tam vezl vrahy čerpadlářky

Heliport ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Zásahová jednotka, policisté v civilu i běžné hlídky ve čtvrtek dopoledne prohledávali Fakultní nemocnici v Hradci...

Tragikomedie. Fotbalová Sparta je zase v rozkladu a terčem vtipů

Trenér fotbalové Sparty Zdeněk Ščasný zadumaně sleduje výkon svých svěřenců na...

Naběhl na hřiště v nastaveném čase, poprvé v ligové sezoně. Ani nestačil kopnout do balonu, dřív ho měl v ruce než na...

Sparta - Teplice 0:1, další blamáž, zmar dokonal v závěru Moulis

Sparťanští hráči před utkáním proti Teplicím. Zleva: Srdjan Plavšić, Lukáš...

Fotbalová Sparta je v herních troskách. V jediném nedělním utkání 18. kola Fortuna ligy doma podlehla 0:1 průměrným...

VIDEO: Lupiči s pistolí zabili čerpadlářku, policie hledá dva podezřelé

V čerpací stanici na Mělnicku zemřela po loupežném přepadení prodavačka...

Středočeští kriminalisté vyšetřují od časného rána loupežné přepadení, při kterém zemřela prodavačka z čerpací stanice...

Vyřítili se přímo z dálnice a narazili do kamionu u pumpy, zemřeli dva lidé

Osobní auto na čerpací stanici u dálnice D5 narazilo do odstaveného kamionu....

K tragické dopravní nehodě došlo v neděli večer na čerpací stanici u dálnice D5 na Berounsku. Osobní auto tam narazilo...

Další z rubriky

Praha chce most na Výtoni rozšířit o třetí kolej, žádá o nový posudek

SŽDC představila návrh nové podoby železničního mostu na pražské Výtoni...

Praha preferuje rozšíření železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem na tři koleje, což by zvýšilo kapacitu...

Výstava Tata Bojs v Praze zavede diváky zpátky do začátků kapely

Bubeník Tata Bojs a výtvarník Milan Cais si výstavu pečlivě připravil. „Bohužel...

Populární kapela Tata Bojs slaví své třicáté narozeniny netradičně: výstavou v centru současného umění DOX v...

Zdrogovaný řidič ujížděl noční Prahou, zastavil ho až zátaras

Pražští policisté pronásledovali kradené auto, zastavil ho až zátaras. (9....

Honičku s kradeným autem mají za sebou pražští policisté. Pronásledovaný řidič jim ujížděl rychlostí přes sto kilometrů...

Najdete na iDNES.cz