Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha plánuje zpoplatnění vjezdu do centra, aby lidé více jezdili MHD

  10:00aktualizováno  14:41
Pražští radní zvažují zpoplatnit vjezd do centra metropole a omezit parkování, aby tak řidiče dostali do MHD a tím vyrovnali ztrátu, kterou způsobí zlevnění roční tramvajenky. O záměru města informoval iHned. Radní Petr Dolínek ale tvrdí, že takový návrh zatím není na pořadu dne.

Praha chce zpoplatnit vjezd do centra města. Ilustrační snímek | foto:  Petr Topič, MAFRA

Pokud by představitelé města plán schválili, mohlo by se podle iHned za vjezd platit už od července. Server se odkazuje na materiál, který mířil na úterní zasedání rady a který má k dispozici. Není zřejmé, kolik by řidiči platili, ani do jakých míst by se bez zaplacení mýta nedostali.

Zatím ovšem zavedení mýtného ve městech brání legislativa. Radní pro dopravu Petr Dolínek navíc odpoledne na tiskové konferenci na magistrátu prohlásil, že zpoplatnění vjezdu aut do centra zatím není na pořadu dne. „V blízké době o tom ani jednat nebudeme,“ upřesnil.

Zlevněním ročního kuponu na MHD ze současných 4 750 korun o více než tisícovku na 3 650, které v úterý schválili pražští radní, dopravní podnik podle předběžných odhadů přijde o stovky milionů ročně. Zpoplatnění vjezdu do centra by tak alespoň část řidičů mohlo donutit přesednout z auta do metra či tramvají.

S tím souhlasí i dopravní expert Petr Moos. „Zkušenost třeba z Londýna opravdu je taková, že poklesly zácpy a lidé přesedli na autobusy a jiné prostředky hromadné dopravy,“ řekl iDNES.cz proděkan Dopravní fakulty ČVUT a bývalý ministr dopravy Moos.

Podle něj však takové řešení bude pro Prahu vhodné, až bude mít funkční systém záchytných parkovišť a hotový vnitřní a vnější městský okruh. „Je potřeba, aby řidiči měli alternativy a mohli zpoplatněné území objet. To by bylo dobré, aby rada zvážila,“ doplnil Moos.

Po vzoru Londýna, nebo Berlína?

O zavedení mýtného se v hlavním městě hovoří už léta. Politici plánovali, že systém bude fungovat nejpozději do roku 2015. Před šesti lety odhadovali, že jeho zavedení bude stát 640 milionů a první rok provozu dalších 430 milionů. Kontrolu placení mýtného by měl na starosti kamerový systém v ulicích.

Šéf pražské ODS Filip Humplík se proto v iHned pozastavil nad tím, jak by chtělo vedení města svůj nápad uskutečnit už do léta. „Zakázat vjezd automobilům do vnitřní Prahy není možné takhle rychle uskutečnit ani technicky. Jde jen o další populistický výkřik bez reálného podkladu. Kde budou Pražané parkovat, když slibovaná P+R parkoviště ještě nejsou ani ve fázi výkupu pozemků?“ řekl serveru.

Konkrétní plán na omezení vjezdu aut do centra by zpracovala Technická správa komunikací. „Ale až pokud bude materiál radou hlavního města přijat. Až po jeho zpracování bude teprve jasný rozsah,“ sdělila iDNES.cz mluvčí TSK Barbora Lišková.

Podle Petra Moose existují dva základní přístupy, proč a jak vjezd do centra zpoplatnit. Prvním je kongesční mýto, které má zamezit zácpám neboli kongescím. „Tak to funguje například právě v Londýně, město vybírá elektronicky poplatek a peníze, které získává, vkládá do sytému MHD,“ vysvětlil expert.

Druhý typ mýta souvisí s ochranou životního prostřední. „Ten je založen na zpoplatnění různých emisních skupin vozidel. Nejvíc pak platí majitelé aut, která znečišťují nejvíc, příkladem je třeba Berlín,“ shrnul Moos.

O zavedení takzvaných nízkoemisních zón, které by omezily vjezd do centra alespoň starším vozům, mluvilo i minulé vedení Prahy (více čtěte zde).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nehoda se stala po desáté hodině dopoledne. (19. září 2017)
VIDEO: Řidič naboural do felicie už týdny odstavené na kraji Strakonické

Ve Strakonické ulici v Praze dopoledne řidič osobního vozu naboural do Škody Felicia odstavené u krajnice. Podle svědků tam škodovka „parkuje“ už od srpna a...  celý článek

Luxusní vila v Černošicích u Prahy, ve které před svým útěkem žil Radovan...
Velká Krejčířova vila zůstane pustá, do dražby se nikdo nepřihlásil

Do první dražby vily ve středočeských Černošicích, ze které před dvanácti lety utekl Radovan Krejčíř, se nepřihlásil v úterý žádný zájemce. Exekutoři rezidenci...  celý článek

RegioJet má ve flotile už kolem dvou stovek osobních vozů.
Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.