Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha bude nabízet levnější bydlení, naopak omezí privatizaci bytů

  18:30aktualizováno  18:30
Pro chudší rodiny začíná být problém si v Praze udržet byt. Po letech privatizace chce magistrát změnit strategii a stavět nové, lépe dostupné byty. Necelých dvě stě bytů vznikne příští rok na Černém mostě.

Na sídlišti Písnice prodává společnost ČEZ hromadně 739 bytů. | foto:  František Vlček, MAFRA

Nedostatek bytů v Praze a zvyšující se cena nájmů i vlastního bydlení pomalu vedou k tomu, že si stále více chudších lidí a rodin nemůže bydlení v Praze dovolit.

Dokazují to i čísla. „V roce 2015 pobíralo příspěvek na bydlení v průměru 23 540 příjemců, což je mnohem více než v roce 2007. A na každých tisíc obyvatel Prahy připadá 8,5 osoby ohrožených ztrátou bydlení,“ říká Marek Vácha z Institutu plánování a rozvoje (IPR), který připravil novou analýzu bydlení a realitního trhu v Praze.

Kdo bydlí levněji už dnes?

Příslušníci některých povolání a senioři mají možnost získat od magistrátu byty s levnějším nájemným.

Počet dnes takto využitých bytů:

Senioři 744 bytů

Učitelé 309 bytů

Strážníci 308 bytů

Policisté 273 bytů

Zaměstnanci magistrátu 173 bytů

Hasiči 63 bytů

Zdravotníci 62 bytů

Domovníci 31 bytů

Záchranáři 30 bytů

Problémy se sháněním bydlení mohou mít senioři, studenti, mladé rodiny s dětmi, ale i lidé, kteří vykonávají špatně ohodnocené práce, které však mohou být pro chod velkoměsta životně důležité. Přitom pokud bude Praha pokračovat v nastoleném trendu a nabízet pouze nejvyšší segment bydlení, může se dostat do vážných problémů.

Například proto, že města „žijí“ jen díky servisnímu sektoru, který často zajišťují lidé s nevelkými výplatami. „I ti potřebují ve městě bydlet a nemohou žít desítky kilometrů za jeho hranicemi, jak se to děje v Londýně nebo New Yorku, které kvůli tomu mají dnes velké problémy s fungováním,“ říká architekt Jakub Cigler, který chystá projekt přeměny areálu Pragovka ve Vysočanech v „kreativní čtvrť“. Pro udržení kvality života v metropoli je důležitá i rozličnost obyvatelstva.

Dostupné bydlení od města

Řešením je, aby město dokázalo ekonomicky slabším skupinám lidí nabídnout, a to alespoň na přechodnou dobu, dostupné bydlení. Posledních patnáct let ale magistrát společně s radnicemi městských částí zuřivě rozprodávají bytový fond. Ještě v roce 2011 bylo v Praze celkem 64 847 obecních bytů, což činilo 11 procent všech zdejších bytů. Na konci roku 2016 jich však bylo už jen 35 tisíc a jejich počet se stále zmenšuje. „V Praze tak na jeden obecní byt připadá 36 obyvatel, zatímco v západních městech je to mnohem méně – ve Vídni a Kodani je to devět obyvatel, v Berlíně třináct,“ říká Vácha.

I proto se magistrát rozhodl to změnit a po masivním prodeji začít stavět byty nové. Použije na to peníze z Fondu pro dostupné bydlení (FDB), do kterého putují peníze z privatizace městských bytů. Dnes je v něm asi 1,8 miliardy korun, po skončení již schválených odprodejů by se tato částka měla zvýšit na čtyři miliardy.

Nabízí se otázka, proč Praha privatizaci bytů nezastaví. „Dřívější vlády lidem slíbily, že jim odkup bytů umožní. Nájemníci si založili družstva, jednají s bankami a plánují podle toho rodinné finance. Bylo by od nás hloupé, abychom tento již rozjetý proces najednou zastavili,“ vysvětluje radní pro bydlení Radek Lacko. Město podle něj doprivatizuje posledních přibližně 1 500 bytů a další již prodávat nebude. Ve vlastnictví magistrátu poté zbude asi 6 900 bytů.

Prvním novým projektem dostupného bydlení by měl být bytový dům na Černém Mostě se 180 byty, převážně v rozložení 2+1 a 3+1, který již získal stavební povolení. Pokud záměr schválí rada a zastupitelstvo, měla by výstavba začít příští rok.

Stavební povolení má i projekt v Dolních Počernicích o třech stech bytech. Ten je však podle Lacka teprve na začátku. Magistrát čekají jednání s městskou částí a tamní starosta má prý obavu ze vzniku sociálního ghetta. „To se ale rozhodně nestane, stejně jako na Černém Mostě půjde o model hybridního bydlení,“ uvedl radní. Tedy o model, kdy bude menší část bytů pronajímána tržně a zbytek dotován městem.

Mimoto vytipovala komise FDB dvanáct pozemků pro vznik podobných projektů. „Teď je bude prověřovat odbor strategických investic, a pokud se ukážou jako vhodné k výstavbě, budeme pokračovat i tam. To je ale zatím vzdálenější budoucnost,“ dodává radní.

První oťukávání

Poslední možností, dříve nevídanou, je přímá spolupráce města s developery. A zdá se, že i v tomto směru Praha podniká první kroky. „S paní primátorkou jsme začali mluvit o tom, že by některé bytové objekty v Pragovce nebo jejich části byly určené pro dostupné bydlení nebo bydlení pro studenty,“ říká Cigler. Ostatně i Lacko přiznává, že již měl s několika developery na toto téma schůzku. „Hledáme model, jak by to mohlo fungovat. Výsledky představím, až to bude nějak pohromadě,“ řekl.

Tento typ spolupráce by Praze mohl pomoci, protože sama nevlastní dostatek ploch, kde by mohla stavět. Většina strategických pozemků, jako jsou brownfieldy, totiž přešla v minulých desetiletích do soukromých rukou.

Například když stát, potažmo jeho firmy, prodal nevyužívaná nádraží. „Oproti Vídni a dalším městům, jež bytovou politiku dělají strategicky a dlouhodobě, je to značný rozdíl. Praha si to teprve teď začíná uvědomovat a řešit,“ dodává Cigler.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petr Zeman trávil hodiny odstraňováním barvy z plastiky. Následnou opravu...
Cestující „ilegálně“ zachránili zničenou vitráž u metra Vltavská

Dobrovolníci vyčistili zabarvenou a rozbitou plastiku na stanici metra Vltavská. Do obnovy zapomenuté vitráže se pustili bez povolení dopravního podniku, ten...  celý článek

Popelářské auto sjelo ze svahu a nabouralo do dvou aut, nakonec se převrátilo...
Zfetovaný řidič šel vysypávat popelnice, popelářský vůz mu ujel a boural

V pražské Ruzyni boural popelářský vůz Pražských služeb. Při vysypávání odpadu se auto samo rozjelo z kopce a nabouralo přitom zaparkovaná auta. Policie navíc...  celý článek

Okolo 5. kilometru dálnice D6 nabouralo v mlze okolo deseti aut. (18.10.2017)
Prahu obklopila mlha, na dálnici D6 se srazilo až deset aut

Na dálnici D6 nedaleko ruzyňského letiště se v ranní mlze srazilo více aut. Záchranáři zatím ošetřili několik lehkých zranění. Ve směru na Prahu se tvořily...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.