Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Metro S“ může přijet do centra Prahy za 20 let, bude to vlak v tunelu

  15:05aktualizováno  15:05
Pražské metro v dnešní podobě doplní podzemní tunely pro městské a příměstské regionální vlaky, sní v plánech správci metropole. Jedním vlakem by tak cestující dojeli až do centra. Projekt Metro S, se kterým se počítá asi za dvacet let, představili na Karlově náměstí zástupci organizátora dopravy ROPID a Institutu plánování a rozvoje (IPR).

Vstup do metra linky B na Karlově náměstí se dopoledne proměnil na vstup na železniční zastávku, která by tu mohla za dvacet let být. 

Regionální vlaky by jezdily tunely v podobném intervalu jako metro. Dosavadní příměstské vlaky v Praze už nestíhají nápor cestujících, dálkové rychlodráhy plánované ministerstvem dopravy do ní navíc přivedou stovky nových cestujících. 

Jenže další vlaky se na pražské tratě nevejdou (psali jsme zde). Problém s kapacitou je hlavně v centru města, kde brání výstavbě tratí historická zástavba. 

„Osobní regionální vlaky budou jezdit tunely, uvolní tak stávající koleje na povrchu pro rychlovlaky. Tunel začne v oblasti Masarykova nádraží a bude končit v oblasti Florence. Osobním vlakem tak budou moci cestující vjet přímo do centra Prahy na nové zastávky,“ upřesnil mluvčí ROPID Filip Drápal. 

Cílem je to, aby mohly regionální vlaky vjet do centra Prahy bez vlivu na okolní dopravu. U Florence už se pak osobní vlaky napojí na stávající povrchové trasy.

V roce 2000 přepravila železnice v rámci integrované dopravy 77 tisíc cestujících za den. V roce 2016 to bylo už 120 827. 

Praha nechává zpracovat změny územního plánu, které v budoucnu umožní postavit takzvanou východní tramvajovou tangentu z Jižního Města na Žižkov, jižní tangentu z Podolí do Michle, vysokorychlostní železnici do Brna a takzvané Nové spojení 2. Právě to má zvýšit kapacitu pražských železnic.

Jedním vlakem z okraje Prahy do centra

Projekt Metro S počítá se dvěma tunely. Oba budou začínat v prostoru Florence a pokračovat přes Státní operu. Tam se rozdělí, jeden povede na Smíchovské nádraží a druhý k nové stanici Náměstí Bratří Synků. Projekt je zatím ve fázi studie. 

„Schválené změny umožní posílení tolik preferované a potřebné kolejové dopravy v Praze,“ uvedl ředitel IPR Ondřej Boháč. 

Jak by mohly jezdit vlaky Prahou

Jak by mohly jezdit vlaky Prahou

Délka tunelů závisí na zvolené variantě. Nejkratší (vyznačená na mapě vlevo), se kterou počítá připravovaný Metropolitní plán, zahrnuje 9,7 kilometru tunelů. Nejdelší, která by tunel protáhla za Žižkov, zahrnuje třináct kilometrů.

„Lidé budou mít k linkám metra ještě jedno podzemní spojení, kde se budou koncentrovat všechny regionální vlaky od Berouna, Roudnice nad Labem, Kolína i Benešova,“ říká Filip Drápal, mluvčí organizátora dopravy ROPID. 

Zastávka před operou nebo na „Karláku“

Kde by měla podzemní trať zastávky, ještě není jasné. Hlavní varianta počítá se čtyřmi - Karlovo náměstí, Opera (mezi Muzeem a Hlavním nádražím), Florenc a Náměstí Bratří Synků. Budování zastávek si zřejmě nevyžádá výrazné zásahy na povrchu. Ve většině případů budou totiž propojeny se stávajícími stanicemi metra.

Od Nového spojení II si Praha slibuje i mnohem větší atraktivitu železnice pro lidi, kteří do města dojíždějí.

Fotogalerie

„Dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely. Půjde tak například dojet jedním vlakem z Kladna do Vršovic, nebo z Milovic na Karlovo náměstí,“ říká náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Trojkoalice/Zelení).

První podzemní vlak možná vyjede za 20 let

Celý záměr je ve stadiu dopravně urbanistické studie z roku 2007. Začátek stavby i předpokládaná cena jsou tak obtížně odhadnutelné. Nejnižší odhady se prý pohybují kolem padesáti miliard korun.

Podle Správy železniční dopravní cesty, která bude zřejmě hlavním investorem celé stavby, nejsou ale hotové ani harmonogramy, rozpočty a celý projekt je stále na začátku. Podle Kolínské by po úspěšné změně územního plánu měla začít projektová příprava. Podle Drápala je nutné, aby byly tunely hotové, než se otevře druhá rychlodráha na Brno.

Autoři: ,


Nejčtenější

Ve Vltavě našli tělo keškaře, který se ztratil v podzemí po přívalovém dešti

Policisté z Vltavy nedaleko Slovanského ostrova vytáhli mrtvého muže. Mohlo by...

Ve Vltavě u Slovanského ostrova v Praze odpoledne našli lidské tělo. Policisté po několika hodinách oznámili, že je to...

Výrostci šli v metru tři na dva, klukům obraným o drobné podali ruce

Policie hledá trojici mladíků. Nožem přepadli v metru dva chlapce

Pražská policie vyšetřuje přepadení ve stanici metra Kačerov. Trojice podezřelých mladíků s noži v ruce zastavila na...



Na pražském magistrátu zasahovala policie. Kvůli sportovním dotacím

Sál, ve kterém zasedá zastupitelstvo. Sál je vyfocen od místa, kde jsou židle

Policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu v úterý zasahovali na pražském magistrátu. Ve Škodově paláci...

Playboy ze seznamek vylákal z žen přes dva miliony. Dostal 9 let vězení

Obžalovaný Dominik Don u Obvodního soudu pro Prahu 8 (15. 6. 2018)

Dominik Don, který díky hezké tváři a sportovní postavě „lovil“ oběti svých podvodů na internetových seznamkách, si v...

Fotbalová liga na placeném kanále, O2 TV získala práva na čtyři roky

Sparťan Guélor Kanga se probíjí slávistickou obranou i přes gólmana Ondřeje...

Fotbalová liga se od nadcházející sezony bude vysílat především na soukromé a placené televizi. Společnost O2 TV...

Další z rubriky

Hříšníci z D1 plní městské kasy, za rychlou jízdu už zaplatili miliony

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Každý den až 300 pokut a každá za tisícovku. Jihlava vydělává na řidičích, kteří překračují osmdesátku na opravovaném...

Vandal v Kladně zcela zdemoloval jedno ze sdílených elektrokol

Kladenská policie pátrá po vandalovi, který poničil jedno ze sdílených...

Kladenská policie pátrá po muži, který zničil jedno ze sdílených elektrokol. Způsobil škodu za desetitisíce a hrozí mu...

Stát prohrál spor s aktivisty o peníze za neoprávněné užívání Kliniky

Příznivci a zástupci kulturně-sociálního centra Klinika u Městského soudu v...

Autonomní sociální centrum Klinika nemusí státu platit 360 tisíc korun za to, že v roce 2016 užívala několik měsíců...

Najdete na iDNES.cz