Pražští radní schválili 19. dubna 2021 finální podobu plánovaného dopravního...

Pražští radní schválili 19. dubna 2021 finální podobu plánovaného dopravního terminálu na Smíchovském nádraží (na vizualizaci). Na terminálu má být možné přestupovat mezi metrem, tramvajemi, vlaky a příměstskými spoji. | foto: ČTK

Radní schválili finální verzi terminálu Smíchov. Příprava stavby může začít

  • 9
Pražský magistrát zadá projektantům, aby začali s přípravou dokumentace pro územní rozhodnutí pro stavbu plánovaného dopravního terminálu na Smíchovském nádraží. Radní města v pondělí schválili finální podobu, na základě které sdružení společností Metroprojekt, Sudop EU, Sudop Praha a ateliér A69 architekti projekt připraví.

Proti původním plánům se mírně změnila konstrukce střechy terminálu, z projektu zmizela také centrála Správy železnic (SŽ), na kterou byla vypsána zvláštní architektonická soutěž.

Na terminálu má být možné přestupovat mezi metrem, tramvajemi, vlaky a příměstskými spoji. Terminál má být zastřešen, do patra nad vlakové nádraží má být přemístěno nynější autobusové stanoviště Na Knížecí. 

Opravena bude nádražní budova, jejíž centrální část bude součástí terminálu, a přibude čtvrté vlakové nástupiště. Součástí projektu je stavba P+R parkovacího domu pro 1 000 aut.

Projektanty terminálu magistrát vybral v soutěži loni v březnu, před zahájením prací na dokumentaci k územnímu rozhodnutí musela podle smlouvy s dodavateli konečnou podobu ještě jednou schválit rada. 

Radní vybrali projektanta terminálu Smíchov, projekt vyjde na 142 milionů

Podle schváleného dokumentu byla mírně přepracována konstrukce zastřešení terminálu, které by mělo mít kromě konstrukčních změn tmavší barvu. Z urbanistického pohledu je podle dokumentu největší změnou vyčlenění nynějšího jižního křídla nádraží, kde bude nové sídlo SŽ a možná i jiných státních firem či institucí.

Náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09) v pondělí řekl, že město počítá s otevřením terminálu v roce 2026. „Očekáváme dva až tři roky přípravy stavby a zhruba dva roky výstavbu,“ řekl. 

Dodal, že náklady pro město, které budou zahrnovat zejména výstavbu nového autobusového terminálu a P+R parkoviště, jsou odhadovány přes dvě miliardy korun. Další náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) dodal, že v projektu se počítá s využitím moderních postupů například v hospodaření s vodou nebo s využitím obnovitelných zdrojů energií.

„Hlavní město Praha se rozhodlo v prostorách stávajícího Terminálu Smíchov instalovat prototyp části zastřešení,“ píše se dále ve schváleném dokumentu. To má sloužit jednak k otestování nových technologií a jednak k tomu, aby se s podobou seznámila veřejnost. Prototyp by se měl na nádraží objevit letos.

Terminál bude mít podle plánů města několik úrovní. Z Nádražní ulice povedou podchody železnice k nástupištím. V druhé úrovni bude samotná stanice, která bude na stejné rovině jako dnes, a nad ní je v plánu terminál pro příměstské a dálkové autobusy. Pod terminálem bude metro. Všechny úrovně a druhy dopravy budou vzájemně propojeny.

Práce město koordinuje se SŽ, která bude mít na starosti zejména rekonstrukci budovy nádraží a železniční stanice včetně opravy nástupišť, vytvoření jednoho nového a opravy podchodů. Vznikne také lávka přes železnici, která spojí Smíchov, Radlice a budovanou čtvrť Smíchov City mezi nádražím a Na Knížecí.

,