Inspirací pro rozvoj Prahy může být Hamburk, míní urbanista Peter Gero

  7:33
Do počátku tisíciletí byl na místě nynější hamburské čtvrti HafenCity přístav a bezcelní zóna. Z rozvojového území se nakonec stala moderní čtvrť a po dokončení v roce 2025 zde bude bydlet 12 tisíc obyvatel. Podle urbanisty Petera Geroa, který se na výstavbě podílel, by se mohla Praha v HafenCity inspirovat.
Z bývalého přístavu se nyní stává moderní čtvrť, která má do roku 2025...

Z bývalého přístavu se nyní stává moderní čtvrť, která má do roku 2025 nabídnout bydlení až pro 12 tisíc lidí. Projektem HafenCity se může inspirovat i Praha. | foto: HafenCity Hamburg GmbH

Jak vnímáte výstavbu a architekturu v současné Praze?
Z mého pohledu se v Praze věci mění velmi intenzivně k lepšímu, ale týká se to jen různých oprav a údržby stávajících budov. U nových věcí se určitě nedá říci, že by Praha nějak určovala tempo v Evropě. Což jí ale historicky náleží. Třeba v období secese byla Praha v evropském měřítku jakýmsi zrcadlem architektury. Dnes jím není.

Čím to je? Chybí tu vůle pouštět se do odvážnějších projektů?
Myslím si, že se lidé už spokojili se stávající kvalitou a přistupují k městu ve stylu: ať mi tu nechodí ještě více turistů. Tomu na jednu stranu rozumím, protože centrum Prahy je turisticky dost zdevastované, ale souvisí to s tím, že turisté nemají moc možností se rozprchnout do dalších čtvrtí. A připomenul bych i to, že se v Praze až trestuhodně nezabýváte brownfieldy. Ty se nacházejí ve strategických polohách, ale nevytvářejí zatím žádný prostor na zlepšení bytové situace.

Možná se Praha obává toho, že na rozvojových územích vznikne něco, co pak bude veřejnost kritizovat.
Kritika je dobrá věc, která vede ke zlepšení kvality a zvýšení nároků na město. Kritiky se město nesmí bát. I když není třeba vždy věcná.

Proč je Hamburk v revitalizaci brownfieldů úspěšnější?
Hamburk dokáže brownfieldy revitalizovat v poměrně krátkém čase mimo jiné proto, že nemá možnost růst za své hranice. Je spolkovou republikou, tedy hranice jsou jasně definované. Hamburk proto bojuje proti tomu, aby se lidé stěhovali do zón mimo město, protože je to neekologické a neekonomické. Proto je tu tlak na rychlé řešení brownfieldů. Jiné cesty není a kdo má zájem takovou cestu zdržovat, tak páchá skoro zločin na městě.

Vy jste se v Hamburku podílel na výstavbě moderní čtvrti HafenCity, která vznikla revitalizací přístavu. Jaký byl její vývoj?
První koncepty na proměnu toho území přišly koncem osmdesátých let, když vzniklo jakési fórum plánovačů. Město tehdy ještě nevědělo, co s tou oblastí bude dělat. Vědělo jen, že je tu nějaký problém a přístav, který by se měl změnit na jinou funkci. Z toho vzniklo první zadání na takzvaný Masterplan definující rozvojový koncept čtvrti, který vznikl koncem devadesátých let. Vybral se jeden návrh, který se pak dotvářel, a první stavby podle tohoto plánu začaly na západním konci brownfieldu vznikat v letech 2004 a 2005. To už se přesně vědělo jak dál. Dnes stojí asi dvě třetiny HafenCity a zbytek je v plánu a výstavbě.

Čím si Hamburk zajistil kontrolu nad tím, jak budou developeři HafenCity zastavovat?
Tehdejší prozíravý primátor hned v okamžiku, kdy mu architekti představili první nápady rozvoje přístavu, pochopil, že rozvoj je možný jen ve chvíli, kdy město bude vlastníkem pozemků. Proto zastavil všechny práce na návrzích a navenek je dokonce negoval. Protože věděl, že jakmile se začne mluvit o výstavbě čtvrti, majitelé pozemků zbystří a ceny pozemků strmě porostou. Město v tichosti skoupilo téměř všechny pozemky, na kterých dnes HafenCity stojí. To byl pro velký development městského prostoru zásadní krok.

Co se s těmi pozemky dělo dál?
Pokud má město pozemky, tak musí mít i společnost, která je spravuje. Proto se založila HafenCity, s.r.o., která dostala pozemky a kapitál na řešení infrastruktury. Ta společnost staví infrastrukturu a podle určitých pravidel prodává pozemky developerům, kteří mají jasná pravidla, jak stavět. Neznamená to ale vždy dodržení územního plánu. Žádný územní plán není tak geniální, že umí pracovat s tím, co bude třeba za deset let. Pokud město dostane od developera dobrý koncept, se kterým územní plán nepočítá, tak se změní plán ex post.

Jak složité bylo v bývalém přístavu budovat městskou infrastrukturu?
Tak předně HafenCity je záplavové území, takže bylo potřeba zvýšit výškový profil, vybudovat únikové cesty, mosty... To dělala ta společnost z jakési půjčky města. Díky tomu, že pozemky následně prodává developerům, vrací peníze i se ziskem do městského rozpočtu.

V čem je HafenCity výjimečné?
V tom, že jde o velký projekt, který se podařil řešit komplexně. Vytvořila se nová struktura, která je architekturou a urbanismem jednadvacátého století.

Co to znamená?
Že jsou všechny funkce smíšené na jednom prostoru, který je přesně definovaný a určený Masterplanem a vznikl po velmi intenzivních soutěžích různých nápadů.

Peter Gero

Peter Gero

Urbanista a architekt původem z Bratislavy. Do Německa emigroval z Československa v roce 1968. Třicet let pracoval pro magistrát Hamburku. Z toho dvanáct let působil jako ředitel plánování a výstavby centrálních čtvrtí Hamburku a stál u vzniku čtvrti HafenCity, která vznikla revitalizací bývalého přístavu. Nyní působí jako poradce města. Je členem Rady architektů a v Bratislavě spolupracuje na projektu revitalizace velkých území u Dunaje.

Zastavování brownfieldů čeká i Prahu. Pozemky na těchto územích už ale developeři vlastní. Jak si podle vás může město v takové situaci zachovat vliv?
Myslím, že i v Praze může fungovat něco podobného. Tedy městská společnost, která dělá development a obhospodařuje pozemky. To by Praze pomohlo v tom, že developeři by získali jakéhosi partnera, který mluví stejnou řečí jako oni a rozumí mocenským nástrojům. Jedním z nich je vlastnictví pozemku. Stačí, aby město vlastnilo jen ty klíčové pozemky, které si nechá jako zálohu na diskusi s developery. Dalším nástrojem jsou povolovací procesy, které musí být jasné a rychlé. Město musí celý povolovací proces řídit. Tím pádem má klíč ke spolupráci a ovlivňování rozhodnutí developera. Třetí věc je dobrý přístup města k médiím. Musí umět vysvětlovat svoji pozici médiím a občanům. I v očích developerů pak bude mít město silnou pozici, pokud bude mít podporu veřejnosti.

Praha řeší stále větší nedostupnost bydlení. Jaká je situace s dostupností bytů v Hamburku?
Poptávka je stále velmi vysoká, především po dostupném nájemném. Proto zvolil Hamburk jinou strategii než většina velkých měst. Nešel cestou restrikcí, které regulují nájemné, ale tržními prvky do toho prostředí vnikl tím, že staví intenzivně byty, respektive podporuje výstavbu bytů. Nyní se staví v Hamburku mezi osmi až deseti tisíci byty ročně. Tím se cenová hladina může udržet, či dokonce snížit.

Podle údajů hamburských statistiků se prodejní cena běžných bytů ve čtvrti HafenCity pohybuje v přepočtu okolo 105 tisíc korun za metr čtvereční. To je srovnatelná cena s Prahou, která má ale výrazně nižší průměrný plat. Jsou to reálná čísla?
Rozhodně. Navíc jsou to ceny bytů jen v HafenCity, což je čtvrť, která je velmi žádoucí a ceny jsou v ní vysoké. Ale v jiných čtvrtích mohou být ceny ještě nižší. Zásluhu má na tom i to, že má Hamburk vysoký podíl nájemných bytů, ať už soukromých, městských nebo družstevních. Město, respektive městská společnost, vlastní asi sedmdesát tisíc bytů. To je nástroj na řízení politiky bydlení.

V Praze developeři často mluví o tom, že povolení pro větší projekt získávají třeba deset let. Jak je to v Hamburku?
Přesnou statistiku nemám, ale deset let to určitě není. Pokud je projekt v souladu s územním plánem, tak se schvaluje, řekněme, do dvou let. Pokud je třeba územní plán měnit, tak to může být během tří let.

K HafenCity patří také budova filharmonie, která se slavnostně otevřela loni v lednu. Jak její stavba ovlivnila celou čtvrť?
Z té budovy se stal znak celé čtvrti. HafenCity bez filharmonie by nemělo takovou sílu, jako má, a dokonce ani Hamburk by nebyl tak silný. Filharmonie má tak obrovskou hodnotu, o které nikdo nesnil.

O budově koncertní síně mluví i Praha. Je takový efekt přenositelný i na Prahu?
Samozřejmě. Je ale potřeba to zažít na vlastní kůži. Hamburk neměl tolik lákadel jako třeba Berlín nebo Mnichov. Vznikem filharmonie se ale z jakési schované kvality stala kvalita veřejná. Začaly se stavět hotely, nové byty, patnáct tisíc lidí ročně se stěhuje do Hamburku. To je efekt, který může zažít i Praha. Navíc se zvyšují příjmy a z celoekonomického hlediska, i přesto, že filharmonie byla projektem, který stál 800 milionů euro, je to úspěšná stavba.

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

Na důstojný život je potřeba 45 tisíc, v Praze ještě víc, vypočetla platforma

16. dubna 2024  16:33

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 47 718 korun hrubého v Praze, 45 573 korun hrubého mimo...

Po napadení v autoservisu v Řepích zemřel muž, druhého policisté zadrželi

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  14:55

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plzeň - Slavia 1:0, šlágr rozhodl v závěru Šulc, hosté po týdnu spadli z čela

14. dubna 2024  17:09,  aktualizováno  19:59

Zásadní zpráva ze šlágru fotbalové ligy z Plzně, kde se představila první Slavia: největší radost...

Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr

18. dubna 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nesvítilo se tam, řekl policistům muž, který se vloupal do domu střelce z fakulty

18. dubna 2024  11:51

Po čtyřměsíčním pátrání policie zadržela muže podezřelého z vloupání do dvou domů v Hostouni na...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Kapitán Smoleňák: A máte příběh pro Netflix! Džegrův gól nás povzbudil

18. dubna 2024  22:12

Hráči na kladenské střídačce euforicky vyskočili, stadion vibroval a kotel nadšeně zpíval: My chcem...

Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr

18. dubna 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...

Nymburk se s Olomouckem natrápil. Opavští obhájci udolali Ostravu

18. dubna 2024  21:17,  aktualizováno  21:36

Obhájci titulu basketbalisté Opavy vstoupili do čtvrtfinále ligového play off s Ostravou vítězstvím...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...