Billboardy kolem silnic odkazují na magistrátní web a bezplatnou infolinku.

Billboardy kolem silnic odkazují na magistrátní web a bezplatnou infolinku. | foto: MF DNES

Praha je „zaplevelená“ billboardy, ty ale od silnic jen tak nezmizí

  • 13
Přestože chce ministerstvo dopravy odstranit billboardy podél silnic, Praha zůstane i nadále "zaplevelena" podél silnic reklamními plochami. Ministerský návrh totiž nepočítá, že by měly billboardy zmizet i z měst. Přitom reklamní plochy v ulicích Prahy jsou podle odborníků pro řidiče nebezpečnější než ty u dálnic.

Vysoký sloup s reklamním poutačem se tyčí například nad Štěrboholskou radiálou. Svodidla na jedné straně silnice, na druhé jen nepatrné zábrany. Pro nepozorné řidiče nebezpečný úsek, protože před nárazem do stožáru je kratičká svodidla příliš neochrání. Takových míst je však v Praze víc.

Mnohé silnice co do počtu billboardů působí jako velký reklamní nosič. Jenže: novela, která by zřejmě měla začít platit od poloviny příštího roku, pamatuje na dálnice a rychlostní silnice. Měst se týkat nebude. Přitom jsou to právě pražské silnice, které by "vyčistit" od reklam potřebovaly.

"Billboardy problém jsou, odvádějí pozornost řidiče. Čím více jsou svítivé, blikavé, tím více pozornost přitahují," popsala dopravní psycholožka Pavla Rymešová, jak reklamní poutače působí na řidiče.

Nebezpečné billboardy si prohlédněte ZDE

Takovým "blikavým" příkladem může být obří obrazovka za Nuselským mostem. Zná ji každý řidič, který tudy někdy projížděl. Na obrazovce se střídají reklamy a řidiči jich během jízdy po mostě zhlédnou hned několik. "Stačí na chvilku zvednout oči a při hustém provozu nedobrzdíte včas," řekl pražský taxikář Filip Semerák.

Podle Rymešové je navíc v Praze vedle velkého počtu billboardů i mnoho dopravních značek.

"V Praze je na sto metrech spousta dopravních značek a do toho ještě přenášíme pozornost na reklamy. To je samozřejmě problém. Je nutné situaci řešit nejen na dálnicích, ale i v ulicích metropole. Pro mě osobně představují větší problém billboardy u silnic ve městě než na dálnici, protože v ulicích města musí řidiči dávat pozor i na chodce," uvedla psycholožka.

To, kde se velké reklamní poutače umístí, je pouze na vlastníkovi pozemku. Ovšem musí to povolit stavební úřad jednotlivých městských částí. "Vyjadřujeme se i k billboardům, které mají stát na pozemcích patřících městské části. Našemu vyjádření v těchto případech ještě předchází rozhodnutí radnice," vysvětlil schvalovací proces Michal Pajskr ze Stavebního úřadu Prahy 12.

Nebezpečné jsou i stojany na chodníku

Policejní statistiky ukazují, že se v Česku stane asi stovka nehod ročně, při nichž řidič narazí do objektů u silnic (tedy i do dopravních značek).

"Billboardy určitě mohou mít vliv na pozornost řidiče. Nicméně si nevzpomínám na nějakou závažnou dopravní nehodu z poslední doby na pražských silnicích. V takových případech obvykle žádáme jejich odstranění," řekl šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula.

Také se občas stává, že řidiči nevidí přes stojany s reklamami, které na chodník dávají podnikatelé. Například při odbočování vpravo přehlédne řidič chodce, který se za poutačem "schoval" těsně předtím, než přešel ulici.

,