Prahu po komunálních volbách ovládnou aktivisté, nebo betonáři

  19:50aktualizováno  19:50
Kolik křesel na pražském magistrátu voliči přisoudí jednotlivým stranám, bude jasné až za tři dny. Podle analýzy MF DNES už dnes lze říci, že se nabízejí dvě možnosti, jak bude vypadat vláda nad metropolí další čtyři roky. Hlavní město povedou buď aktivisté, nebo betonáři.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

Vyplývá to z vyjádření, která lídři stran uvedli během volební kampaně. Do skupiny aktivistů lze zařadit Piráty a Prahu sobě vedenou starostou Prahy 7 Janem Čižinským. Případně ještě Zelené, pokud jim po loňském parlamentním debaklu zůstali v Praze voliči.

Za betonáře odhodlané budovat velké stavby lze označit rýsující se koalice ODS a ANO. Přestože občanští demokraté kritizují Babišovo hnutí na celostátní úrovni, pražský „sňatek“ s ním nevylučují.

Každý ze dvou scénářů budoucí vlády nad městem má svá pro i proti. Pokud povedou metropoli Piráti s Prahou sobě, dá se předpokládat, že rozvoj města nebude přát nákladným stavbám. Velkým, zvláště dopravním stavbám, totiž nejsou tyto strany nakloněny. U obou politických uskupení se dá navíc očekávat, že než se pro něco rozhodnou, budou to detailně zkoumat a posuzovat různé varianty.

Ukázkou může být dostavba vnitřního městského okruhu. Čižinský i Piráti, kteří v tomto volebním období seděli v zastupitelstvu hlavního města, upřednostňovali vedení okruhu po povrchu před převážně tunelovou variantou, která by navazovala na komplex Blanka.

Současné vedení města sice už rozhodlo o přípravě tunelové varianty, ale není vyloučeno, že aktivisté budou řešení znovu hodnotit a předělávat. „Je to nesmírně drahá stavba a nevím, jestli ji vůbec za ty peníze potřebujeme,“ uvedl v květnu zastupitel a čtyřka kandidátky Pirátů na magistrát Viktor Mahrik.

Více než auta bude město v případě vlády aktivistů podporovat rozvoj hromadné dopravy a cyklistiky. A místo práce na nákladných stavbách nebo zavedení jedné parkovací zóny se vrhne spíše na opravu Prahy.

Koalice ODS a ANO se nejspíš nebude bát nepopulárních řešení

Zároveň se dá očekávat, že by se tato koalice vracela i k dalším přijatým rozhodnutím a zakázkám a kontrolovala, jestli její předchůdci provedli vše čistě a jestli město netratí peníze. Aktivisté asi budou více vyjednávat s developery o podobě budoucí zástavby. Což však může výstavbu pozdržet.

Oproti tomu se u případné koalice ODS a ANO dá očekávat, že se nebude bát nepopulárních řešení a bude se řídit heslem „je třeba rychle stavět“. Městský okruh, metro D, nové bytové domy. Ať už auta nestojí v kolonách a ať je v Praze dostatek bytů, aby už dále nestoupala jejich cena. Důležitý je čas, peníze či krása jsou až další v pořadí.

Takový postoj je vidět na dvou příkladech. Jednak na společném podniku města a developerské společnosti Penta, který má pomoci s výkupem pozemků nutných pro budování metra D. Návrh, s nímž přišlo ANO, kritizovala část koalice i opozice kvůli nevýhodnosti pro město. 

Obavy se týkaly nedostatečného dohledu veřejnosti i toho, že by investor stavěl na pozemcích, k jejichž získání ho město ani nepotřebovalo. Projekt však podporuje současný lídr ANO Petr Stuchlík, i ODS mu byla dříve nakloněna a jinak tomu nebude ani po volbách.

Roli v tom může hrát i skutečnost, že ODS na magistrát kandiduje v koalici mimo jiné s Realisty, které finančně podporoval Marek Dospiva, jeden ze zakladatelů Penty.

Betonáři chtějí i rychlou výstavbu bytů. Ta by byla v režii developerů. Podle ANO i ODS by město nemělo stavět vlastní bydlení, případně jen doplňkově. „V čem by bylo pro město výhodnější disponovat více byty v jeho vlastnictví? Levnější bydlení bude jen tehdy, když dokážeme postavit nové byty a jejich cena klesne,“ řekl lídr ODS Bohuslav Svoboda pro DVTV, přestože někteří odborníci radí stavět i městské byty.

Při rychlé výstavbě navíc hrozí, že tempu ustoupí architektonická hodnota nové čtvrti. V jedné z debat kandidátů na primátora totiž Svoboda uvedl, že dnes se dá stavět rychle, protože stavbaři mohou instalovat už prefabrikované části budov. Estetika staveb, které tu budou další desítky ne-li stovky let, v tu chvíli nehraje prim.

Volby 2018

Je možné, že aktivisté ani betonáři nebudou mít po volbách nadpoloviční většinu. S komunisty ani s SPD, pokud jejich zástupci budou zvoleni, ani jedna ze stran nepůjde, a proto bude mít osud Prahy v rukou koalice TOP 09 a STAN nazvaná Spojené síly pro Prahu a ČSSD, pokud se dostanou do zastupitelstva. 

Díky nim může jedna či druhá strana získat většinu. Ke komu se mohou přiklonit, však není jasné. „Buď půjdeme s aktivisty a budeme je muset naučit vládnout, nebo s ODS, a ti nám nenechají ani drobečky,“ zní ze Spojených sil. 

Oficiálně lídr koalice Jiří Pospíšil říká, že si dokáže představit vládu s Piráty, Prahou sobě i ODS. Spojit však všechny tyto strany v jednu vládu se nezdá pravděpodobné. Zvláště kvůli nechuti Pirátů a Čižinského.

Nejčtenější

Nemocnici obsadila policie. Taxikář oznámil, že tam vezl vrahy čerpadlářky

Heliport ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Zásahová jednotka, policisté v civilu i běžné hlídky ve čtvrtek dopoledne prohledávali Fakultní nemocnici v Hradci...

Tragikomedie. Fotbalová Sparta je zase v rozkladu a terčem vtipů

Trenér fotbalové Sparty Zdeněk Ščasný zadumaně sleduje výkon svých svěřenců na...

Naběhl na hřiště v nastaveném čase, poprvé v ligové sezoně. Ani nestačil kopnout do balonu, dřív ho měl v ruce než na...

Sparta - Teplice 0:1, další blamáž, zmar dokonal v závěru Moulis

Sparťanští hráči před utkáním proti Teplicím. Zleva: Srdjan Plavšić, Lukáš...

Fotbalová Sparta je v herních troskách. V jediném nedělním utkání 18. kola Fortuna ligy doma podlehla 0:1 průměrným...

VIDEO: Lupiči s pistolí zabili čerpadlářku, policie hledá dva podezřelé

V čerpací stanici na Mělnicku zemřela po loupežném přepadení prodavačka...

Středočeští kriminalisté vyšetřují od časného rána loupežné přepadení, při kterém zemřela prodavačka z čerpací stanice...

Vyřítili se přímo z dálnice a narazili do kamionu u pumpy, zemřeli dva lidé

Osobní auto na čerpací stanici u dálnice D5 narazilo do odstaveného kamionu....

K tragické dopravní nehodě došlo v neděli večer na čerpací stanici u dálnice D5 na Berounsku. Osobní auto tam narazilo...

Další z rubriky

Praha nebude budovat P+R parkoviště na Zličíně, rozhodlo vedení města

Parkoviště by mělo zastřešit Rozvadovskou spojku (21.6.2017)

Nové vedení pražského magistrátu nebude pokračovat v plánu minulé rady vybudovat na Zličíně nad Rozvadovskou spojkou...

Trest za zardoušení a vyhození družky z okna platí, nové řízení nebude

Miroslav Sabol

Čtyřiapadesátiletý Miroslav Sabol si musí dál odpykávat šestnáctiletý trest za to, že před čtyřmi lety zardousil družku...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Najdete na iDNES.cz