Vyhláška navazuje na už schválenou změnu zákona o drahách, ve které je možnost metra bez strojvedoucího zahrnuta. Vyhláška se konkrétně věnuje stavebnímu a technickému řádu drah a podle ministerstva dopravy umožňuje plně automatizované metro, a to zejména pro připravovanou linku D v Praze.
Návrh se mimo jiné věnuje například bezpečnosti cestujících při automatickém provozu. Ta je v něm řešena speciálním oddělením nástupiště od kolejiště nástupištní stěnou s automaticky otevíranými dveřmi, které budou fungovat zároveň s dveřmi metra.
„Praha tak bude moct použít podobné systémy, které fungují u metra bez strojvůdce v Paříži, Norimberku, Barceloně nebo Budapešti,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Vyhláška by měla také zajistit, aby veškerá elektrická zařízení v metru, osvětlení či podmínky pro napájecí a napěťové soustavy byly v souladu se stávajícími technickými normami.
Návrh nyní směřuje do meziresortního připomínkového řízení, pak na Legislativní radu vlády a po zapracování připomínek a schválení ho dostane k podpisu ministr dopravy.
Praha prostřednictvím dopravního podniku (DPP) zahájila letos v červnu na Pankráci geologický průzkum nutný pro výstavbu. Průzkum se na Pankráci děje na čtyřech místech. Ve dvou lokalitách má skončit v létě příštího roku a ve dvou bude pokračovat do léta roku 2021. Šachty, štoly a další podzemní prostory budou využity pro metro.
Provoz bez strojvedoucího podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) zajišťuje lepší bezpečnost či větší pravidelnost a nenese nové personální nároky. V budoucnu by mohly soupravy bez strojvedoucích jezdit také na trasách A a C.
V první fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na náměstí Míru. Investorem stavby je DPP, jehož vlastníkem je hlavní město Praha.
19. srpna 2019 |