Odpadky (ilustrační snímek)

Odpadky (ilustrační snímek) | foto: Strana zelených

Zavalí kvůli změně svozu Prahu odpadky? Nic se nestane, tvrdí magistrát

  • 15
Praha chce skoupit akcie Pražských služeb a zadat jim bez tendru obří zakázku na svoz odpadu z domácností. To se nelíbí jiným svozovým firmám a také několika radnicím. Podle nich totiž hrozí, že pokud se firma nestačí připravit do listopadu, metropoli zaplaví smetí.

Nejdramatičtější možný scénář přitom počítá s tím, že u některých domů se na začátku listopadu budou kupit odpadky. Mírnější verze mluví o zmatku nebo nedostatku popelnic.

Ale magistrát jako režisér tohoto děje uklidňuje: nic z toho se nestane.

Pokud by město odkup akcií Pražských služeb za téměř miliardu korun neprovedlo, muselo by na práce vyhlásit tendr. Vystavilo by se tak riziku, že vyhraje někdo jiný než společnost, v níž má magistrát už nyní většinový podíl.

Zástupci firem, které svoz zajišťují nyní, ve středu varovali, že od listopadu, kdy má nový model začít fungovat, přijde pohroma. Důvod? Pražské služby se totiž nestihnou na tak velký nápor práce připravit.

Stejné obavy mají i některé městské části. „Bojíme se, že odpad bude zůstávat na ulici,“ upozornil ve středu třeba místostarosta Prahy 2 Jan Vaněk. „Nedramatizoval bych to. Stíháme,“ vzkazuje náměstek primátora Jiří Vávra.

Jiné firmy než Pražské služby zatím působí zhruba na třetině území hlavního města. Třeba na dvojce popelnice odváží Komwag, v němž má druhá městská část asi třetinový podíl. Kdyby tedy magistrát převedl všechny práce na svoji firmu, přišla by Praha 2 o zisky v řádu milionů korun.

Výměna 36 tisíc popelnic

Aby od 1. listopadu služby stihly zastat i jejich práci, musí nakoupit asi za 350 milionů čtyřicet svozových vozů a šestatřicet tisíc popelnic či kontejnerů. Dodací lhůty u některých těchto nákupů jsou přitom podle analýzy, do níž MF DNES nahlédla, tři až šest měsíců. „Myslím, že se to stihnout nedá,“ varoval Jan Petružálek ze společnosti Komwag.

„O půlnoci mezi posledním říjnem a prvním listopadem by mělo dojít k výměně 36 tisíc popelnic. Těžko si lze představit, jak to bude probíhat,“ poukázala mluvčí Prahy 8 Helena Šmídová.

Hovořila ještě o hrozbě, že se zvýší dopravní zátěž ulic. Od listopadu totiž budou ve třetině města jezdit pro popelnice vozy dvou firem - jedna vysype nádoby domácností, druhá podnikatelů. Dosud na daném území pracovala vždy jedna společnost.

Co na to antimonopolní úřad

Teoreticky by si Pražské služby mohly na práci najmout Komwag či AVE, ale to jim zakázka od města neumožní. Komwag jim podle šéfa firmy Jaroslava Stružky ani nechce prodat svoje vozy a popelnice a AVE se hodlá v nejbližších dnech obrátit na antimonopolní úřad.

„Chceme čestně soutěžit. Umíme nabídnout konkurenční cenu,“ řekl jednatel AVE CZ Roman Mužík. Dojde prý ke zmaření jejich investic. To hrozí i Praze 2 jako spolumajiteli Komwagu.

Monopolní postavení Pražských služeb pak může podle senátora Tomáše Kladívka vést ke zdražování popelnic.

„Máme domluvený nákup čtyřiceti vozů, buď je odprodají stávající dodavatelé, nebo se obrátíme jinam. Popelnice budeme mít do 15. října, takže zbudou dva týdny na jejich rozvoz,“ uvedl Vávra a dodal, že město kupovalo Pražské služby proto, aby ceny v budoucnu snížilo. „Ať laskavě nestraší lidi, protože cenu určuje Praha, ne dodavatel,“ řekl Vávra na adresu senátora.

Bude město dotovat odpad?

Právě Vávra jako náměstek primátora organizuje nákup dvaceti procent akcií Pražských služeb.

Ke kritice magistrátního plánu se přidává i opozice. Kromě toho, že již dlouho kritizuje ústy bývalého primátora Bohuslava Svobody cenu transakce, varuje ještě před tím, že tak město ztratí přehled o volném trhu. A z toho, kolik platí 1,2 milionu Pražanů za svoz popelnic, se může stát politikum.

„Mohou lidem třeba účtovat nižší ceny, aby se to líbilo voličům. Ale pak by je město muselo dotovat. Podobné je to i v případě Dopravního podniku a cen jízdného,“ upozornila už dříve bývalá radní Alexandra Udženija.